Gå til innhold

Noen her inne som venter barn med påvist klumpfot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det hadde vært greit å vite om det er noen andre i samme situasjon eller om det bare er meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

venter ikke barn med påvist klumpfot, men ei venninne fikk for et halvår siden. er ikke veldig uvanlig:-)

Hva har dere fått vite da?

Skrevet

Hei VinterSol!

Babyen i magen min har visst klumpfot, ja. De så det på ultralyd.

Synes det høres litt skremmende ut jeg da.

Det er jo en god stund til fødselen, så jeg skal få prate med en ortoped om behandlingen de bruker for å rette føttene opp.

Har forstått det slik at det ikke er så stor en sak, men en blir jo skremt og tenker jo på om alt ellers er som det skal.

Men de sier alt ser veldig fint ut og det ikke er noe annet enn føttene som har en feilstilling og som må rettes opp etter fødselen.

Har sett noen bilder av klumpfot og det ser nok verre ut enn hva det er. Det ser jo så vondt ut for den lille, men de sier at den ikke har vondt, så da må jeg vel stole på de.

Hvordan går det med den lille til venninnen din?

Skrevet

Hallo.

Egentlig er jeg ferdig her inne(fødte i januar), men jeg må inn å kikke litt.

Da jeg lå på sykehuset delte jeg rom med ei som fikk en sønn med klumpfot. Hun var selv barnelege og virket ikke noe bekymret pga sønnenes føtter. Sønnen fikk gips på begge bena en av de første dagene og disse skulle byttes etter en stund. Traff på henne for en måneds tid siden og det gikk veldig bra. Sønnen hadde nå spesial sko og skinner. Vet ikke hvor lenge han trenger dette. Blir visst helt bra selv om det tar litt tid.

Lykke til.

Det kommer til å gå så bra skal du se.

klem

Skrevet

hei anonym!

venninna mi sin baby har det veldig bra. fikk gips først, som ikke var noe særlig, og de måtte bytte ortoped for babyen fikk også noen sko som gav gnagsår, men når de byttet gikk det utrolig fort veldig mye bedre.

baby kommer ikke til å ha noen plager med det videre i livet, og ingen smerter. Må bare ha litt hjelpemidler nå i starten for å få rettet opp!

I det hele tatt er klumpfot en veldig liten feil. Det finnes selvfølgelig forskjellige grader av det, og det er de som kanskje må bruke hjelpemidler resten av livet (som skinner eller innleggssåler feks.) men de er utrolig flinke i dag til å rette opp mest mulig så tidlig som mulig.

Det er også ytterst sjelden det er noen smerter eller plager med i bildet,

så jeg ville ikke fortvilt.

Det beste dere som foreldre kan gjøre, er å sette dere inn i hvilke rettigheter dere har for oppfølging, og å lese om forskjellige typer behandlingsmetoder, ettersom det faktisk finnes litt av hvert! Hva som passer for deres barn, vet dere ikke før dere har fått undersøkt og prøvd ut litt.

Som sagt er det en veldig liten funksjonshemming, og i de aller fleste tilfeller er det ingen grunn til at det skal være til hinder for barnet deres på noen måte gjennom livet! Virker som om legen deres også ser på dette som en liten sak, egentlig. tenk på det som andre mindre komplikasjoner, som også må behandles.. som gulsot, feks. :)

(bare at da opplever jo barnet ubehag)

Stå på krava for å få skikkelig opplæring i massasje, fysioterapi og ikke minst det å ta av og på evnt skinner etc, så gjør dere hverdagen lettere for dere selv og baby:)

Det finnes et privat ortopedisenter i Skien, bl.a som har en veldig fin og informativ nettside. jeg husker ikke helt adressen, men skal se om jeg finner den, du kan også google ortopedi og skinner etc..:)

Gjest Ut på tur
Skrevet

Det har vært en annen tråd ett eller annet sted her inne omkring klumpfot. Var en del som hadde erfaring.

Kanskje du bør "lete" litt rundt på ulike forum?

Har en veninne som fikk ett barn med KF for noen år siden. De bor langt unna så jeg følger dem ikke helt tett, men tror han har gått greit lenge nå. Men han har hatt litt spesialsko og gått lite i sokkelesten som liten. Hun har masert føttene hans daglig. Som utenforstående har ikke jeg tenkt noe på at det var noe "galt" med han så ikke vær veldig bekymret. Men er sikkert lurt å hente inn info så du er forberedt :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Vi fikk ei jente med klumpfot.. men det går kjempebra. Visste ikke noe på forhånd, men fått bra oppfølging.. Når har du termin?

Skrevet

Hei Mylle:)

Så kjekt at du hentet opp tråden igjen!!!

Når fikk dere jenta?

Jeg venter en gutt om en 6 ukers tid.

Hår fått påvist og bekreftet klumpfot nå både hos min private gynekolog og seksjons overlegen på Føden, samt en jordmor med spesialist utd. innen ultralyd.

Jeg fikk vite dette under en UL i uke 27 og fikk et voldsomt sjokk. Det er ikke så lenge siden jeg har klart å roe meg ned og jeg har slitt veldig. Ikke med klumpfot i seg selv, men alle parallelene jeg dro mot andre sykdommer/syndrom. Jeg husker det første jeg tenkte var: "hva er det han har siden han har klumpfot?". Jeg var veldig redd lenge, mange uker, og det har vært veldig trist og leit.

Men nå er ting blitt bedre. Jeg har hatt flere UL etter dette og verken gyn eller overlegen kan se noen andre "avvik" på gutten min.

Så jeg har jo ikke noe valg og må jo bare stole på det de sier og prøve å slappe av.

Men av og til skulle jeg faktisk ønske at jeg ikke viste......

Hvor sterkt angrepet er/var jenta deres? Er hun ferdig med gipsperioden? Måtte hun operere? Bruker hun ortosen/skinnen?

Myyyyye mas......ehe ;o) Sluker alt og alle rått jeg nå vet du.... Kanskje ikke så rart da dette rammer 1 av 1000. Vokser ikke akkurat på trær, nei...

Vi har heldigvis time hos ortoped før fødselen, så det skal bli litt greit å prate med henne og høre hvilken beh.metoder de bruker her i Stavanger. Ponsetismetoden er vel den beste og mest brukte etter det jeg har lest meg til og forstått.

Hvor bor du?

Klemmer:o)

Skrevet

Klumpfot krever noen operasjoner og bruk av skinner om natten. Til det er grodd i riktig fotstilling. Det er også en fysioterapaut som masserer og tøyer foten. Det skal også foreldrene helst gjøre. Spesialsko hjelper også til med å få riktig fotstilling. Så vidt jeg vet er det i dag så høy kompetanse på behandling av klumpfot at det er ikke noe problem.

Men det krever at foreldre følger opp og bruker skinnene om natta og spesialsko om dagen, hvis ikke er operasjonene "bortkasta" og det vil ikke bli helt bra. Men det tror jeg du vil klare helt fint. Men vet dessverre om et tilfelle der mor ikke fulgte opp noe som resulterte i mange operasjoner og barnet har ikke fått rettet opp klumpfoten helt. Men selv dette barnet virker ikke plaget av det, hun løper rundt leker og har det gøy. Hun har riktignok litt spesiell gange, men det plager ikke henne. Lykketil, dette går bra :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei blivende mamma!

Fikk ei datter med klumpfot på begge ben i januar. Verdens skjønneste jente og fremgangen har vært veldig bra. Krever litt innsats fra oss som foreldre både i forhold til å være nøye med bruk av skinner samt og tøye bena daglig, men så blir resultatet veldig bra:-)

Du har krav på en rekke stønader som kan komme godt med til kjøp av nyttig og unyttige remedier. Hvis du vil kan du sende meg en pers meld så svarer jeg deg så godt jeg kan.

Ps! Ville ikke ha bytta henne mot 1000 friske barn;-) Lykke til!!

Skrevet

Har ikke barn med klumpfot men er født med dette selv i svært alvorlig grad på begge føtter... Har ingen problemer i dag og lever helt normalt, er ikke den raskeste løperen og er noe tung på labben men det er det eneste!

Jeg er født i 1982, og behandlingsmetodene har vel forbedret seg mye siden den gang...

Jeg ble opperert første gang da jeg var 10 dager gammel i Tr.heim, og har gått med skinner, brukt krykker og sittet i rullestol vekselsvis frem til jeg var 3-4 år gammel pga gipsingen. Men har ikke peiling på hvordan de gjør dette i dag da!

Er det noe du lurer på eller vil snakke om er det bare å sende en PM... Så skal jeg svare så godt jeg kan om du vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...