Gå til innhold

Kan man legge til /bytte etternavn uten aa gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som vet noe om dette?

Kan jeg f.eks legge til min samboers etternavn för mitt, og da hete det samme som barnet vaart skal hete, altsaa fornavn, mitt etternavn, hans etternavn, UTEN aa vaere gift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når man har felles barn kan man det ja:o)

Skrevet

Så vidt jeg forstår om etternavnet ikke er beskyttet. Og du har ikke lov å bytte igjen før om 5år etterpå.

Det var en som fikk navnet godkjent som Eirik Peirik Pling (kompiser hadde sendt inn søknad som en spøk, hadde jo aldri trodd det hadde gått igjennom!)...

Skrevet

Hei

Ja det kan du.

Alle kan endre navn (også etternavn) og må sende en søknad der man oppgir grunn for navnendringen (her samboer og datter).

For de fleste navn er dette plankekjøringen, men for noen beskyttede etternavn må man ha en god grunn/tilhørighet.

Lykke til :o)

Skrevet

Du kan bytte til hvilket som helst navn dersom det er flere enn 200 personer i Norge som har det navnet du vil bytte til. Er det færre enn dette, er navnet beskyttet. Da må alle som innehar navnet godkjenne at du tar det. Derson du tar det når dere inngår ekteskap, gjelder ikke beskyttelsen.

Jeg og mannen min slo sammen to vanlige navn, med bindestrek, og fikk da et som bare 30 stk har. Da måtte vi søke dersom vi ville ta det nye navnet før bryllupet, men om vi ventet til vi giftet oss fikk vi fritt ta det.

Ble du noe klokere? :-p

Skrevet

HI her,

jeg har et etternavn som meget faa i Norge har, det er min familie og noen faa til, det var navnet paa gaarden der min bestefar vokste opp paa, og de för ham osv. Det er ikke Jensen liksom.

Og samboern min er engelsk med et veldig engelsk etternavn saa jeg kan nok banne paa at ingen i hele Norge, eller resten av verden, har de to etternavna sammen.

Saa.. noe dere sa om at da maa jeg söke spesielt om det??

Babyen kommer jo til aa ha begge to. Og det aa vente til vi gifter oss, hvis vi en dag gifter oss, er litt uaktuelt..

Skrevet

jeg gjorde det. bytta til sambo sitt navn litt etter vi fikk barn . for vi har jo tenkt på to. og den ville også hatt smbo sitt etternavn. og siden vi ikke visste da når vi ville gifte oss, gjorde jeg det så vi het det samme.. men nå gifter vi oss 18 august da så har vi samme navn. hehe. ja ja men det gjør ikke noe..

Skrevet

Man kan fritt ta sin samboers etternavn dersom man har vært samboere i over to år eller har felles barn. Så nei, ingen av dere må søke spesielt - det er mulig dere blir bedt om å fremlegge dokumentasjon på felles barn eller samboerskapets varighet.

Skrevet

Tenkte bare å understreke at man ikke trenger samtykke fra alle som har et beskyttet navn, det holder at samboeren din godkjenner at du tar navnet.

Jeg byttet navn før vi giftet oss pga at jeg trengte nytt pass. (ca et år før vi giftet oss) Det er under ti som har det etternavnet vi har og det var ingen problemer å bytte. Så lenge samboer også signerte søknadspapiret og samtykket var alt greit og det gikk ganske fort å få godkjennelsen, ca en uke tror jeg.. Vi oppga at vi skulle gifte oss, men alikevel....

Så lykke til med nytt navn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...