Arwen* Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Leste i BIM (tror jeg det var..) at det nå ikke lenger er anbefalt å føde i stående/på huk, for å hindre voldsom revning. Helst skulle det fødes på rygg i senga. Stemmer det?
nettie med 4 små Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Når jeg var på kurs på Ahus sa de også dette. Er vanskeligere for jm å "Holde" igjen...
tonjecec Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Når eg fikk mi første så lå eg på rygg i sænga.. kun ikje tenkt meg nå anna. då får du slappa av mella rien men eg revna når eg lå, men det har vel kanskje nåkka me at tulla va 37,5 cm rundt hode?
Arwen* Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2007 Kan ikke tenke meg nor verre enn å føde på rygg. :angst: Håper ikke det er vanlig de fleste stedene nå.. Det er liksom en av de få tinga jeg har planlagt med fødselen min, det da..
Stolt M@mm@ *Fødekl@r* Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 jeg har født alle mine på rygg i sengen, har prøvd forskjellige ting, men når en har så vondt så føles det tryggest og ligge i en seng og konsentrere seg og vondtene og slappe av i mellom, jeg hadde ikke maktet å stå eller plaske rundt i ett basseng med de verste riene... jordmoren min sa også det at de aller fleste, takket seg til slutt til senge... men alle er jo forskjellig og tro meg, planlegge en fødsel er waste of time... hvertfall var det det for min del begge gangene!
Arwen* Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2007 Klart man ikke skal planlegge for mye, men å tenke igjennom hva man ønsker, kan alltid være greit. Dette blir min fødsel nr tre og jeg veit litt av hva jeg absolutt ikke vil. Syntes det var fælt å bli satt igang, og ikke kunne bevege meg rundt under første fødsel. (Var i tilegg lamma i bein pga epidural) Følte meg skikkelig handicappa og hjelpesløs. Ved min andre fødsel hadde jeg tenkt igjennom endel ting, og følte jeg hadde god kontroll over både pust og stillinger. Fødte i kneståene, og syntes det var godt å kunne bruke tyngdekrafta. Så jeg drømmer om en liknende fødsel som nr 2, men klart mye uventa kan inntreffe.
Duracellgirl*prøver* Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Om man er plaget med bekkenløsning skal man absolutt ikke føde i såkalt gyn stilling... dette ble jeg tvinget til i forrige fødselog bekkenet blealdri helt bra igjen.. dessuten er bekkenløsningen 1000 ganger verre denne gangen, jeg nekter å ligge på ruggen om jeg ikke får sparke ifra på sengestolpene ihvertfall... å stå på knær er visst veldig effektivt,men fytti helvete hvor vondt det er..
Arwen* Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2007 Oi, det med bekkenløsning hadde jeg ikke tenkt på. Har bekkenløsning jeg også, og det kan jommen ikke være godt å ligge i gyn stilling da nei.
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 Hvorfor er det så vondt å stå på knær å føde? Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har en svigerinne som har født tre ganger på knærne og ho syntes det var fint fordi da fikk ho god hjelp av tyngdekraften.
Duracellgirl*prøver* Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 nei de fraråder det sterkt... ikke helt god stilling for ryggen og bekkenet å ha beina opp i de greiene. Men jordmora hørte ikke påmeg å tvang meg til det.. jeg sa jeg heller ville ligge å sparke ifra på sengestolpene om jeg absolutt måtte ligge. (jeg ville helst stå i prekestol eller sitte påfødekrakk.. men fikk ikke lov)
Duracellgirl*prøver* Skrevet 17. juni 2007 #11 Skrevet 17. juni 2007 Ja det er det som gjør at det er så effektivt, men for min del var det for effektivt og tyngdekraften gjorde at det ble sinnsyke smerter. (hadde ep fungert så kanskje jeg ikke hadde hatt så ille vondt)
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #12 Skrevet 17. juni 2007 jeg får ikke føde på rygg siden det ville ødelagt halebeinet mitt (bakoverbøyd livmor).. så jeg planlegger å føde på kne over saccosekk:)
Arwen* Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2007 Jeg synes ikke det var spesielt ille å føde på knær. Men det er vel det at det kanskje blir litt mere intenst en stund, fordi barnet får litt mere fart ut.
babyandme Skrevet 17. juni 2007 #14 Skrevet 17. juni 2007 Hei.. Kan høres logisk ut at faren for å revne er stor ved en slik "tyngdekraft" stilling.. sånn sett er nok senga mer skånsom. Jeg ble satt igang med drypp pga sv.skapsforgiftning og gikk rundt med apparatet. Riene kom nesten oppå hverandre til tider, så fikk helst ikke tid til å skifte stillinger. Men jeg likte meg godt på gulvet, der jeg følte bakkekontakten..hvilte meg på en saccosekk. Det hjalp litt:) men ble mest praktisk å føde i senga, måtte det pga komplikasjoner. Fikk lystgass gjennom "rietoppene" og da ble senga best siden ledningen til det var bak senga! (Hadde bl.a pressrier i ca 80 min før legen kom, de måtte feste elektroder på hode til Mathias pga hjertelyd og jeg ble klippet uten bedøvelse i en svak ri for han måtte ut fort! Og da kom han med et hode på 37 i omkrets+en arm.) Ble klippet vel 2cm og fikk bare en liten rift som jordmor nesten ikke så. Prøvde mange stillinger, men ingen av stillingene der tyngdekraften ble tatt i bruk var behagelige. Men noe jeg vil anbefale(som jeg glemte heelt av) var sitteball.. da sitter du på den og gjør sirkelbevegelser..dermed roteres barnets hode lenger ned i bekkenet og det er behagelig for den fødende:) men tror jeg også vil anbefale sengen til siste innspurt, når babyen kommer.. da kan du hvile noen sekund mellom øktene!! Rart hva man er i stand til mens det står på, en overlever alt! Lykke til da! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå