Gjest Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Ingen er ansvarlig for ditt barn på leirskolen. Ikke leirskolen selv, siden de kun har ansvar for de aktivitetene de igangsetter, og ikke engang er tilstede på kveld og natt, ikke skolen, nei, selv om ldet er gjennom skolen man reiser, og i skoletiden, og man reiser som klasse og læreren er med. Dette opplyser ingen om når det fattes avgjørelser, gjerne allerede i førsteklasse, siden det skal spares, om man skal dra eller ikke - skolen sier kun at de ikke kan pålegge, og at de ikke kan være involvert i betalinga siden den hellige almenne skole skal være gratis i nasjonen Norge. Det reises dermed til et fremmed sted der ingen har ansvar og der en lat lærer kan medføre at den foreldrerepresentanten som er med har ansvar for 25 badende unger på en gang, unger som dykker, stuper, svømmer langt ut, og så videre. Når noe skjer med en som bader og vedkommende må ha hjelp - enten det er å faktisk reddes eller å få behandling for kutt eller brennmanetskade - har ingen oversikt over de andre, eller den som trenger hjelp får det ikke før det lykkes å få alle andre opp av vannet. Det er heller ingen selvfølge at det gjennomføres brannøvelse ved ankomst, for det henger jo en plakat på hvert rom, og det er jo en selvfølge at sjetteklassinger leser slikt. De som har ansvar blant annet ved bading behøver ikke ha avlagt gjennopplivingsprøve noensinne, eller for så lenge siden at den ikke lenger er gyldig. Hvis du fortsatt synes dette er greit, reis i vei. Men om dette virker lite betryggengde eller direkte uansvarlig, hold ungen hjemme eller avlys hele skiten for hele klassen, eller i det minste avklar med din skole hvilket ansvarsforhold som gjelder, for den dagen det skjer noe er det for seint. Og i tillegg - om du blir spurt om å være med som foreldrerepresentant, bør du også vite at det er dette du går til. Du står med hele ansvaret for andres unger i verste fall - i beste fall kun moralsk, selvsagt. God tur.
Ella i farta Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Hehe dette må være noe av det latterligste propagandaen jeg har hørt på lenge...unger drar på leirskole HVER dag og hvor ofte hører du om mange tragiske ulykker i den forbindelse? Læreren/lærerne som er med er jo ansvarlige for barna under turen. Men for all del...hvis du anser leirskole som det farligste barnet ditt kan utsettes for, tror jeg du enten bare er veldig korttenkt eller har et barn som lever i en boble der ingen kan skade det.
Patetica fåkksi Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Saann for sikkerhets skyld kan man like gjerne holde barna hjemme fra barnehage og skole.
handygirl Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Så flott om alle foreldre holder ungene sine hjemme fra leirskoler, for da slipper vel vi lærere også å reise :-)
Sinah Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Interessant det du sier med at læreren/skolen ikke er ansvarlig. Det er det neppe noen lærere som har fått med seg, i alle fall. Kan ellers berolige deg litt med at det er pålagt å ha tatt livredningskurs i løpet av siste året for å få ta med barn å bade, og at det er en begrensning på hvor mange barn man kan ha med. Foreldrene må allikevel gi sin tillatelse til at barnet bader (slik var det i allefall på min skole - det med livredningskurset er uansett påbudt). Ellers kan du jo melde deg til å bli med selv, i stedet for å la barnet ditt gå gjennom det å være den eneste som ikke får være med på den turen hele klassen har gledet seg til i mange år!
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Læreren er i så fall kun ansvarlig som privatperson, for skolen vil ikke ha noe med dette å gjøre. Og nei, ingen av de som hadde med ungene hadde gyldig livredningskurs. Det ble heller ikke innhentet tillatelse fra foreldre til bading. Og ja, jeg var med.
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Vanligvis reises det vel i skolens regi? Da er jo lærerne ansvarlig... Men jeg skal være enig i at det nok av og til går på "høgg og belegg"
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Hvor ofte brenner huset ditt, Ella i farta? Dropper du brannvarsler og forsikring av den grunn?
Katja Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 Syns dette var interresant jeg! Jeg kjenner ikke så mye til dette, ungene mine er så små at det har ikke vært aktuelt ennå. Men jeg vil jammen meg spørre om ansvar, livredningskurs o.l. når den tid kommer, syns det er viktig at slike ting er på plass, før man sender ungene av gårde.
Stratos med 3 barn Skrevet 18. juni 2007 #10 Skrevet 18. juni 2007 Når vi reiste på leirskole følte jeg meg i grunnen i stand til å langt på vei kunne ta vare på meg selv. Fikk reise med t-banen i oslo alene også på den tiden og jeg tror kanskje det egentlig var mer risiko forbundet med det enn en uke på fjellet. Passet på hverandre gjorde vi også, så jeg er ganske så sikker på at ingen hadde druknet uten at hjelp var blitt påkalt av en av oss andre elevene! Dro i grunnen å badet alene med venninner når jeg gikk i 6. klasse også jeg..... Må jo ha hatt en skikkelig uansvarlig mor jeg da?
Katja Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 Tja, om du har en uannsvarlig mamma, vil jeg ikke uttale meg om. Tror du hadde en flott mor jeg! Men unger drukner jo i basseng, uten at venner rundt dem reagerer. Når mange unger bader og herjer sammen, så kan det ta litt tid før man oppdager at en mangler, eller at en ligger på bunnen. Og drukning skjer utrolig fort, så personlig ville jeg likt at voksne var der og tok ansvar for ungene når de badet.
Stratos med 3 barn Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Navlestrengen må klippes mer og mer ettersom barna vokser og jeg er ikke sikker på om dette er veien å gå for å redde de mot mulige farer og kriser.....!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå