Gå til innhold

C-vitamin og aminojern sammen? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt anbefalt å ta dette sammen- noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

C-vitamin forbedrer opptaket av jern, er vel derfor du er anbefalt d tenker jeg... :)

Har du lave jernlagre eller noe?

Skrevet

Ja. Men synes å huske at noen ble kvalme og fikk oppkast av dette dersom tok litt større mengder sammen..??

Noen som vet?

Skrevet

Det kan godt hende ja, men du må jo bare ta den doseringen legen har gitt deg.. Eneste som er med jern tablettene er at du kan få litt treg mage da.. Ellers bør du få ideg mye c-vitamin til jernet :)

Skrevet

Skal ikke ta større mengder en anbefalt uansett.

Stort inntakt kan føre til oppkast og/eller diare.

Det beste er å ta c-vitaminet naturlig, ikke i tabl form.

Drikke appelsinjuice feks. Dette gjør opptaket av jern enda lettere :)

Tablettene bruker på en måte lengre tid og får dårligere effekt.

Uten at jeg klarer å forklare hvordan og hvorfor. Andre som kan?

Skrevet

Jeg tok en brusetablett med 1 gram C-vitamin oppløst i et glass vann sammen med to tabletter aminojern. Begge gangene kasta jeg opp kort tid etterpå. Antagelig skyldes det at 1 gram C-vitamin er en sterk dose for magen og så tar jeg to tabletter med aminojern daglig i stedet for bare en. Jeg tok den sterke C-vitaminpillen for å forebygge forkjølelse. Til vanlig tar jeg aminojerntablettene bare med vann.

Du får prøve deg frem selv. Det kan godt hende at jeg er spesiell som reagerte på den store C-vitamindosen og aminojern sammen. Uansett så skal det mye mindre til før jeg kaster opp nå enn ellers fordi jeg er gravid. Det er slett ikke sikkert at jeg hadde kasta opp av denne kombinasjonen med piller hvis jeg ikke var gravid.

Generelt så stemmer det at den kan være lurt å ta C-vitaminer og jerntabletter sammen.

Skrevet

Jeg tar daglig 1 gram C-vitamin oppløst i vann samt jerntablett. Jeg har aldri blitt kvalm av dette eller kastet opp, så dette tror jeg er veldig individuelt.

Generelt sett anbefales det å skylle ned jerntabletter med "vanlig" drikke som inneholder C-vitamin, for eksempel appelsinjus. Det påstås at det fører til at jernet opptas lettere enn om man tar "kunstig" C-vitamin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...