mamma`n til 3 gutter Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Vasker hvite t-skjorter og topper til de største barna og oss voksne på 40 grader, men synes ikke de blir rene. F.eks t-skjorter med svettemerker under armene er det jo bare å kaste, for det er håpløst å få av. Til og med kopphånduker som jeg vasker på 60 grader blir ikke rene. Er det vaskemaskina det er noe galt med, eller ha dere noen bra tips til flekkfjerning eller vaskepulver som gjør tøyet rent???
"Frostpinnen" Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Hmm men hvite klær kan du jo legge i klor. Men syns det er litt rart at det ikke blir rent på 60 grader, gammel maskin?
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Har du prøvd den dere vanish white crystal eller noe sånt. Jeg syns hvertfall den fungerer veldig bra! Men det hørtes jo rart ut med den 60 vaska, at ikke det ble rent!?!
rødhette* Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Bløtlegg hvite klær i biotex hvitt (kun hvite klær, kan ikke være andre farger på!). Vask etterpå i maskin. Da blir de som nye igjen
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Spør du meg, så er det himla lite som blir rent på 40 grader, da! F.eks. bomull tåler kokvask, og etter min mening bør alle klær som man har helt inntil kroppen vaskes på 60 grader. Men skift vaskepulver! F.eks. BioTex har et spesialpulver for å vaske "hvite" plagg hvite igjen, og bomull kan du jo klore. Sørg for å sortere vasken din godt, og vask kun hvitt og helt lyst sammen, med vaskemiddel for lyst/hvitt tøy. Kopphånduker vasker du som kokvask, sammen med andre lyse håndklær, med vaskemiddel for lyst/hvitt tøy. Hjelper ikke det, så ville jeg antakeligvis vurdert ny maskin...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 BLEACH... eller klor da! Bruk det!! Bare hvitt tøy og håndklær i maskinen, ha i vaksepulver i det vanlige vaskekammeret, skyllemiddel der det skal og når maskinen begynner å tappe vann så åpner du opp kammeret igjen og heller i klorin i det kammeret som er til forvask.. på denne måten får ikke tøyet flekker fordi det får klorinen rett på seg, men blir blandet med vannet. Voila..du har rent tøy. Mmm. også lukter det så godt. Hehe. Men så har jeg bodd i USA i 4 år da, og der benyttes klor som vaskepulver nesten..... Nam nam. Lukter sååå rent.
St.Sunniva Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Er det ikke sånn at klær med stretch i ikke kan klores?? At stretchen da blir ødelagt....
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 Klor bryter ned fibrene i klær usett over lengre tid.. men en gang i blant gjør ikke noe... tror man er lei tøyete før det blir ødelagt av kloring iallefall.
mamma`n til 3 gutter Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2007 Takk for mange gode tips jenter:o) Men kan man altså ha klor rett i doseringskammeret i vaskemaskina?? Har jeg aldri tenkt på.... Jeg bruker forresten flytende vaskemiddel ja!!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 Japp, så lenge du gjør det når det renner vann der er det ikke noe problem. Evt sette på forvask om det ikke renner vann i forvask-kammeret når du har vanlig program på bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå