Gå til innhold

når søke permisjon fra jobb- reglene ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan disse reglene? Jobber som sykepleier i fast stilling 100 % på et stort sykehus. Har tidligere lest at man har ingen plikt å informere arbeidsgiveren om at man er gravid før 3 mnd før permisjon. Det er jo veldig mange som ikke ønsker å si fra til noen før hvert fall uke 12.

Så snakket jeg med avd sykepleier som sa at man må søke om permisjon så snart som mulig, helst med en gang man finner ut r at man er gravid, og så ettersender man terminbestemmelse etter å ha vært på ultralyd. Hun sa at dette å ha fast stilling har sine forpliktelser og at man kan risikere å miste den om man søker for sent. Er nå midt i uke 25, har tenkt å søke før sommerferie ( begynner om 2 uker ), og fikk beskjed at jeg var veldig sent ute. Følte meg veldig ubeghagelig under denne samtalen, nesten som om hun truet meg.. Er veldig usikker om hun har rett i det at man kan miste fast stilling bare på grunn av sen søknad, det skal jo litt mer til , tenker jeg ? Og så dette med å søke med en gang man vet at man er gravid. Hva er vitsen å søke da hvis man ikke vet en gang om man ikke mister ?

Er det noen som kan disse reglene, eller vet hvor jeg kan finne ut av det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er ikke 100% sikker på hvordan reglene er, men alle som har vært gravide på kontoret der jeg jobber, har gjort dette 3mnd før de går ut i permisjon og det er det sjefen har anbefalt meg også! Tviler sterkt på at stillingen din er i fare hvis du søker innen to uker nå. Er du organisert? I tilfelle tipper jeg de kan hjelpe deg.

Kan skjønne at arbeidsgiver ønsker å vite dette så fort som mulig, men jeg tror ikke du plikter å søke før det er igjen tre mnd før permisjonen. OBS - husk at permisjonen starter tre uker før terminen...

Håper du finner ut av deg :)

Skrevet

jeg fikk bekjsed om å søke ihvertfall 3 mnd før tiden. fikk et skjema av arb.giver som jeg skulle fylle ut. jeg jobber også som sykepleier. fikk ikke beskjed om å søke så snart jeg var gravid av sjefen. man må jo få lov til å vente til de 12 ukene er gått i starten.

men når er terminen din da?

Skrevet

Jeg har termin 7 oktober,er i uke 25 nå, så det er en stund til permisjon ennå. En kollega av meg søkte en måned før hun skulle gå i permisjon, det var nok ganske sent, men synes selv det skal litt mer enn det for å miste fast stilling. Har jobbet på den aktuelle avdeling i snart 6 år, har hatt fast stilling i snart 4 år. Er medlem fagforbundet, men det hjelper ikke noe særlig tror jeg.

Skrevet

Ja ja, er fulstendig klar over det at permisjon begynner 3 uker før termin, i mitt tilfelle er det midt i september . Skjønner ikke helt hva hun sjefen min ville oppnå med denne samtalen, jeg følte jo meg truet på en måte, men det er jo ikke akkurat vanskelig å finne villige til å jobbe på vårt sykehus..mange søkere , selv om vikariater , og det var aldri noe problem å ansette noen.

Det som overrasker meg enda mer at hun som later å ha så god oversikt over regler og spesielt plikter ( les: mine plikter som fast ansatt) har ikke så god peiling om hvilket skjema man skal fylle ut for å søke. Har spurt både henne og tidligere ass avd spl ( avd spl er veeeldig sjelden på jobb ), og fikk forskjellige svar. Har uansett tenkt å søke før jeg skal på ferie om 2 uker, og tror jeg skal ta meg en tur til lønnskontoret og snakke med de. De burde jo hvert fall vite hvilket skjema man skal bruke.

Skrevet

Nå ble jeg litt usikker, men jeg trodde det normalt var slik at man søkte så snart som mulig,men senest en måned før permisjon (så lenge man søker inntil ett års permisjon.) Søker du mer enn et år, bør det være 3 måneder før.

Nå er det mulig jeg tar feil, og at det er 3 måneder også når du søker om ett år (jeg finner ikke igjen hvor jeg leste om dette akkurat nå).

Nå har du jo i tillegg sagt i fra at du kommer til å søke, så syns hun sjefen virket litt vanskelig av seg!

Kanskje også en idé å snakke med tillitsvalgt?

Lykke til:)

Skrevet

Er også sykepleier på sykehus. Fikk beskjed om at det holdt å søke etter ferien. Har sen ferie + termin vi begynnelsen av oktober. Sikkert forskjell fra avd til avd og sykehus til sykehus. Lenge siden noen har blitt lovet vikariatet mitt da. Kan ikke skjønne at det er grunn til å miste fast stilling. Trodde det skulle ganske mye til, når man er ansatt i staten. Har avd spl sagt noe om dette? Syns det hørtes rart ut. Hvis dette har blitt nevnt, ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt. De kan alt av lover og regler.

Skrevet

tror mange arb givere benytter seg litt av situajsoenn ogspå og rett og slett er bare kjipe for å stresse folk. jeg ringte de for å få skjema men det har de ikke sendt selv om de maser på meg om at jeg må sende det inn

Skrevet

NAV-kontoret sier de må ha papierer og søknader senest 1 mnd før du starter permisjon.

Arbeidsgiver kan ikke kreve perm.søknad av deg, me i rimelig tid.

Dette med at de nevner 3 mnd, har å gjøre med at en stilling ikke kan lyses ut før permisjonssøknad foreligger fra deg. Og, en ny vikar har som regel tre mnd oppsigelsestid i sin nåværende stilling. Dette er altså noe arbeidsgiver ØNSKER av praktiske grunner, men ikke noe de kan kreve, og du kan ikke miste jobben din.

At du føler deg truet, bør du faktisk nevne for tillitsvalgt/verneombud, for slik skal det ikke være.

Men, for din egen del, er det sikkert lurt å vertfall levere etter ferien.

Ting har en tendens til å ta tid når det er snakk om papirarbeid...

Skrevet

En ting er i alle fall sikkert. Du kan ikke få sparken fra din faste stilling for å ikke ha levet permsøknad når sjefen ville. Det er jo bare absurd.

Skjønner at sjefen vill ha oversikt så fort som mulig, men å true deg med at du mister jobben... herregud.

Skrevet

viste ikke sjefen din at du var gravid før nå eller??

siden hu ble så vrang...

samme når du leverer den inn vell så lenge det er litt før permen..

Skrevet

Sjefen min viste at jeg var gravid fra uke 5 omtrent, siden vi søkte om tilrettelegging og hun tok meg fra nattevakter. Så det var ingen overraskelse for henne. Og heller ikke noen problemer med den som skal gå vikariat for meg, dette er en kollega som har jobbet som vikar før og får bare fortsette for meg( hun fikk allerede arbeidskontrakt hvor det står at hun skal gå vikariat for meg, med navn og alt, så det blir ingen overraskelse til henne heller at vikariatet går ut september neste år) De vet godt at jeg skal tilbake i samme stilling.

Egentlig så tviler jeg sterk på det at sjefen kan virkelig si meg opp fra fast stilling av slik årsak, hun er tidligere visst dårlig kjennskap til andre regler og, så er ikke så bekymret da, men synes hun er virkelig rar. Hadde ingen problemer med henne i forhold til tilrettelegging og slik før ( untatt det at hun sendte søknad til nav " bare " 3 mnd etter at vi hadde første samtale og ble enige om tilrettelegging ), så hennes nåvarende holdning er for det minste rar..

Skrevet

Du søker ikke om svangerskapspermisjon, det er jo ikke mulig for arb.giver å si nei... ;) Dette gjelder faktisk også for menn som skal ut i fedrepermisjon. Jeg kjenner en mann som fikk beskjed fra arb.giver om at han ikke fikk lov til å ta ut permisjon, men det måtte de raskt trekke tilbake.

Reglene for når arbeidsgiver skal ha beskjed følger oppsigelsestiden din. Hvis du har en mnd oppsigelse, må arb.giver ha beskjed en mnd før. Hvis du har 3 mnd oppsigelse, må du gi beskjed 3 mnd før. Jeg vil jo si at så lenge du har gitt beskjed om at du er gravid og kommer til å gå ut i permisjon omtrent da og da, burde det ikke haste så veldig for sjefen å få den offisielle beskjeden.

I mitt første svangerskap tror jeg at jeg tok kopi av skjemaet som trygdekontoret skulle ha og leverte inn. Det var i ganske liten bedrift som ikke hadde noen egne skjemaer for sånne ting.

Skrevet

Sjefen din kan I K K E si deg opp, uansett hva det har med graviditeten å gjøre! Syns det er helt på kanten det hun har sagt, og oppfatter faktisk hele greia som en trussel.

Håper du er organisert.... :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...