Gå til innhold

når søke permisjon fra jobb ?


mamma til s@lma

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan disse reglene? Jobber som sykepleier i fast stilling 100 % på et stort sykehus. Har tidligere lest at man har ingen plikt å informere arbeidsgiveren om at man er gravid før 3 mnd før permisjon. Det er jo veldig mange som ikke ønsker å si fra til noen før hvert fall uke 12.

Så snakket jeg med avd sykepleier som sa at man må søke om permisjon så snart som mulig, helst med en gang man finner ut r at man er gravid, og så ettersender man terminbestemmelse etter å ha vært på ultralyd. Hun sa at dette å ha fast stilling har sine forpliktelser og at man kan risikere å miste den om man søker for sent. Er nå midt i uke 25, har tenkt å søke før sommerferie ( begynner om 2 uker ), og fikk beskjed at jeg var veldig sent ute. Følte meg veldig ubeghagelig under denne samtalen, nesten som om hun truet meg.. Er veldig usikker om hun har rett i det at man kan miste fast stilling bare på grunn av sen søknad, det skal jo litt mer til , tenker jeg ? Og så dette med å søke med en gang man vet at man er gravid. Hva er vitsen å søke da hvis man ikke vet en gang om man ikke mister ?

Er det noen som kan disse reglene, eller vet hvor jeg kan finne ut av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen plikt til varsle om graviditet før 3 mnd før du skal ut i perm! Så det holder å søke da! Hun du snakket med har ikke rett... Du kan ikke miste jobben fordi du skal ha barn.. du har alle rettigheter på din side! Du kan oppsøke ditt lokale trygdekontor og snakke med en rådgiver eller du kan ta en prat med jordmora di så hjelper de deg med permisjons søknaden og div spm! Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oups.. Jeg er i uke 23 og har heller ikke søkt permisjon enda... Kan ikke forstå at det skal være så strengt på det at man må søke så snart man har fått konstatert graviditeten.. Og i allefall ikke at man kan miste en fast stilling ved å søke for sent! Det er for dumt... Jeg er også sykepleier og min avd.spl er veldig grei sånn - tror hun hadde gitt meg beskjed dersom det var sånn... Men kanskje jeg burde sette meg inni reglene snart... Skal til jordmor på onsdag og får kanskje vite litt mer da... Det ordner seg nok skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan...jeg er i uke 24 idag og har snakket med mitt trygdekontore på fredag hvor jeg blir fortalt at det er arbeidsgivern som bestemmer når du skal si ifra om perminsjon...alle har forskellige regler. Hos min abeidsgiver trenger jeg ikke og søke siden ho mener at det er helt normal og går i permisjon tre uker før fødseln,har bare sagt til ho når jeg gå i permisjon og hvor lenge jeg skal blir vekk, Untatt du har temkt deg tidliger i permisjon da må di nok høre. Men arbeisgiver kan ikke true deg med å miste jobben din...vanlig si man vente fram til en månde før fødseln.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så ubehagelig da!!!

Jeg er også sykepleier i fast stilling på et sykehus. Men min avd.leder sa det hasta ikke med permisjonssøknaden. De visste jo at jeg ville gå ut i perm 3 uker før termin, som for min del vil bli helt i begynnelsen av oktober...

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvor lang permisjon jeg skal ha... 44 eller 54 uker... (100 eller 80% lønn).

Må vurdere det med lønning, samt hvordan det blir med ferie og sånn... (vi feriestenger min avdeling, så min ferie er ganske "fast-spikra")

 

Syns det er ulogisk å søke før man har passert halvveis (eller i alle fall vært på UL). Som du sier, så har man jo ingen garanti for at det skal gå bra (selv om vi alltid håper på det). Dessuten er det snakk om å planlegge for et år etter babyen er født. Det handler om når pappa-perm skal være, ferier for begge osv... Mange ting som må tenkes gjennom, og slett ikke alt som lar seg fikse på null komma svisj...

Kan forøvrig ikke fatte og begripe at ho truer deg med at du kan miste din faste stilling... Kan ikke tro at dette kan være oppsigelsesgrunn.

 

Håper det ordner seg. Lykke til!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...