Gå til innhold

når søke permisjon fra jobb ?


mamma til s@lma

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan disse reglene? Jobber som sykepleier i fast stilling 100 % på et stort sykehus. Har tidligere lest at man har ingen plikt å informere arbeidsgiveren om at man er gravid før 3 mnd før permisjon. Det er jo veldig mange som ikke ønsker å si fra til noen før hvert fall uke 12.

Så snakket jeg med avd sykepleier som sa at man må søke om permisjon så snart som mulig, helst med en gang man finner ut r at man er gravid, og så ettersender man terminbestemmelse etter å ha vært på ultralyd. Hun sa at dette å ha fast stilling har sine forpliktelser og at man kan risikere å miste den om man søker for sent. Er nå midt i uke 25, har tenkt å søke før sommerferie ( begynner om 2 uker ), og fikk beskjed at jeg var veldig sent ute. Følte meg veldig ubeghagelig under denne samtalen, nesten som om hun truet meg.. Er veldig usikker om hun har rett i det at man kan miste fast stilling bare på grunn av sen søknad, det skal jo litt mer til , tenker jeg ? Og så dette med å søke med en gang man vet at man er gravid. Hva er vitsen å søke da hvis man ikke vet en gang om man ikke mister ?

Er det noen som kan disse reglene, eller vet hvor jeg kan finne ut av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen plikt til varsle om graviditet før 3 mnd før du skal ut i perm! Så det holder å søke da! Hun du snakket med har ikke rett... Du kan ikke miste jobben fordi du skal ha barn.. du har alle rettigheter på din side! Du kan oppsøke ditt lokale trygdekontor og snakke med en rådgiver eller du kan ta en prat med jordmora di så hjelper de deg med permisjons søknaden og div spm! Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider