Gå til innhold

Hold barna hjemme fra leirskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen er ansvarlig for ditt barn på leirskolen. Ikke leirskolen selv, siden de kun har ansvar for de aktivitetene de igangsetter, og ikke engang er tilstede på kveld og natt, ikke skolen, nei, selv om ldet er gjennom skolen man reiser, og i skoletiden, og man reiser som klasse og læreren er med. Dette opplyser ingen om når det fattes avgjørelser, gjerne allerede i førsteklasse, siden det skal spares, om man skal dra eller ikke - skolen sier kun at de ikke kan pålegge, og at de ikke kan være involvert i betalinga siden den hellige almenne skole skal være gratis i nasjonen Norge. Det reises dermed til et fremmed sted der ingen har ansvar og der en lat lærer kan medføre at den foreldrerepresentanten som er med har ansvar for 25 badende unger på en gang, unger som dykker, stuper, svømmer langt ut, og så videre. Når noe skjer med en som bader og vedkommende må ha hjelp - enten det er å faktisk reddes eller å få behandling for kutt eller brennmanetskade - har ingen oversikt over de andre, eller den som trenger hjelp får det ikke før det lykkes å få alle andre opp av vannet. Det er heller ingen selvfølge at det gjennomføres brannøvelse ved ankomst, for det henger jo en plakat på hvert rom, og det er jo en selvfølge at sjetteklassinger leser slikt. De som har ansvar blant annet ved bading behøver ikke ha avlagt gjennopplivingsprøve noensinne, eller for så lenge siden at den ikke lenger er gyldig. Hvis du fortsatt synes dette er greit, reis i vei. Men om dette virker lite betryggengde eller direkte uansvarlig, hold ungen hjemme eller avlys hele skiten for hele klassen, eller i det minste avklar med din skole hvilket ansvarsforhold som gjelder, for den dagen det skjer noe er det for seint.

Og i tillegg - om du blir spurt om å være med som foreldrerepresentant, bør du også vite at det er dette du går til. Du står med hele ansvaret for andres unger i verste fall - i beste fall kun moralsk, selvsagt. God tur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig slik?? Håper det har endret seg litt når det er på tide å sende mitt lille krek på leirskole, ellers vil jeg nok vurdere å ha henne hjemme ja! Det der hørtes rett og slett skremmende ut. Fått PM, forresten?

Skrevet

Hm, må sjekke den andre suglut-kontoen, men der husker jeg ikke passordet - tar den på jobb i morra om du ikke kan sende den hit...?

Ja, slik er det visstnok - og vi har funnet det ut i ettertid, så jeg er rimelig forbanna.

Skrevet

Sendt - men det var ikke noe hemmelig, egentlig. :-) Har det skjedd noe med guttungen din da??

Skrevet

Hm, har ikke fått noe... klikka du på nicket i denne tråden og sendte?

Sender deg en tilbake for å teste.

Skrevet

Nei, det går ikke an å sende til deg heller, får ikke opp "send melding".

Skrevet

Leirskolen er gratis. Jeg tror skolen må ha lurt dere.

Skrevet

Merkelig....! Sendte til nicket du har nå ja... Skrev bare at jeg ikke har glemt deg og at takken er under konstruksjon. :-)

Skrevet

Ha føkking ha. Leirskolen er ikke gratis, skolen kan velge å gi et bidrag, men den er foreldrenes økonomiske ansvar. Foreldrene kan selvsagt benytte seg av paria-metoden å holde ungen hjemme, men gjør de ikke det, må de betale mellomlegget.

Skrevet

Vi betalte ingenting. Sendte med ungen lommepenger, det var alt.

Og det var ingen skader. Da min mann var med som lærer var det en elev som fikk en fiskekrok igjennom hånda men det var alt. Kommer vel an på hvor man er tenker jeg. Der sønnen min var er en liten leirskole. plass til ca 50.

Skrevet

Skolen har ikke lov å kreve penger for leirskole. Dere har blitt lurt.

Skrevet

Selvfølgelig kan ikke skolen kreve penger, uopplyste nek. Skolen kan ikke engang lukte på pengene, de må gi sitt bidrag - som dekker hele eller deler - og late som de ikke vet hva det går til, samtidig som de dekker lærers lønn og lærers vikar den ukan lærer er borte. Dobbeltmoral er nemlig dobbelt så bra. Den kan ikke pålegge leirskole, det er helt ut foreldrenes valg, men de får ikke opplysninger nok til å ta det valget på informert grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...