Gjest Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 er utrolig interessant og jeg synes det var godt å se hvordan dette med arvelig brystkreft håndteres i praksis. Svigermor har brystkreft og jeg er redd hun har den arvelige varianten. Har derfor allerede avtalt med en genetiker at jentene skal testes på sikt. Men så det store spm.....bør jeg gjøre det nå som de er små eller bør jeg vente til de er store nok til å ta et valg selv? Synes det er fryktelig vanskelig........Hvis det er arvelig brystkreft hun har er jo sansynligheten for at 1 av jentene mine er disponert ganske stor:( Tips eller råd?
Lille Filur Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Det er jo ikke noe de får gjort før de er store nok til å bestemme selv uansett så vent du=)
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Kan ikke sånne ting testes tidlig da? Men om man er bærer av genet betyr vel ikke nødvendigvis at man utvikler sykdommen? Uff, skjønner at dette er noe du bekymrer deg for - ville snakket med en flink lege om dette.
Lille Filur Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Men har man noen rettigheter på dette området? Jeg mener, om noen i familien (mor, mormor) har hatt det. Jeg kunne godt tenke meg å få gentestet meg for det, pga ei i fam har fjernet brystet sitt. Jeg kan godt være bærer av et slikt gen.. Skjønner hva du mener leader of the pack:-) det er et vanskelig valg.. Hva koster det å genteste seg?
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 huff... Håper ingen av prinsessene dine er bærer av dette. :-(
Bettybu Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Bror min fikk "akutt diabetes" da han var 20 år og døde.. Jeg fikk testet poden om han hadde diabetes-gen. Det var den testen som ble innført etter 2005..Frivillig å være med... Diabetes kan vel dukke opp likevel...Men han har iallefall ikke "genet!"
Lille Filur Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Ja, men det der er typisk fastleger da. Mamma sa at jeg skulle høre med legen min, men det gidder jeg faktisk ikke for jeg veit at han ikke en gang gidder å sjekke det ut. trist å høre om moren din. fikk du pm nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå