Safir Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Vesla har atopisk eksem rundt håndleddet og i knehasene. Det er så forferdelig rødt, og ser ille ut. Noen med gode råd? Har prøvd ulike kremer men ingen hjelper godt nok. Hvilke kremer vil dere anbefale? Er A-creme god? Den er nemlig tenkt som neste krem ut i kampen mot eksem-uhyret.
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Vi fikk resept på elocon av legen på to-års kontrollen nå på onsdag, og det har hjulpet veldig allerede.Hun hadde llitt eksem på beina som bare ble verre når varmen og sola kom. Jeg bruker samme krem selv, men har ikke turt å bruke den på henne fordi den er på resept..... Ellers bruker vi a-creme for å holde det mykt
Dunas Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Sønnen min har også atopisk eksem. Det vi gjør er å smøre første med Hydrokortison krem 1% (som du får kjøpt uten resept på apotek) der hvor det er eksem. Venter ca 15 min og smører hele kroppen med fuktighetskrem (vi bruker SH salve). Det fungerer bra for oss... Lykke til!
Lille Filur Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Dunas; hva er SH salve? Jeg har en sønn som også har atopisk eksem, men bare litt..
rosa og en blå Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 liker bedre cosmica som "vanlig" krem. -og vil anbefale deg å prøve locobase repair.. den er drit god på tørre flekker og " forebygger" (syns eg) -mot eksem utbrudd- du bør nokk få resept hos legen.. elocon.. husk å spør legen hvordan smøre mønsteret er.. han sier nokk til det er borte, el noen dager.. men av erfaring og hudlegen sa til meg.. at eg skal faktik smøre i 3-4uker.. (ikke hver dag) f.eks. 1uke hver dag 2uke annen hver 3-4uke 3 dager i uken.. slev om eksemen ikke viser lenger.. Det funker faktisk! Men eksem er noe man "aldri" blir kvitt.. så det vil komme tilbake og då må du begynne på nytt. A-derma kremmen er ogso god.. men jenta mi skrek av den fordi den svei.. (den inneholder noe som noen faktisk reagere på)
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 vi har fått kortisonkrem 1% på resept hos legen. + resept på en annen krem som slkal brukes om det ikke hjelper med kortisonkremen-- husker ikke navn, men den har vi ikke trengt å bruke enda. ellers smører vi kroppen med en krem lacobase(?) fra apoteket. barn under 1år skal vist ikke smøres for mye med a-krem fikk jeg vite.men vi har brukt en del a-krem og den er veldig fin til henne den også...
Theo&Mamma&Is Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Brukte A-creme først, men så var jeg på kontroll på helsestasjonen hvor de anbetfalte meg å ikke bruke den fordi den kunne utvikle allergi hos små babyer... vet ikke om det stemmer, men etter det turte jeg ihvertfall ikke bruke den mere...Kjøpte senere en krem som heter Adherma-mot atopisk eksem som fungerte greit nok, men på min baby var det en krem som heter Ceridal (egentlig en kuldekrem) som virka med en gang! Hvis jeg ser noe atopisk eksem smører jeg han med denne kremen om kvelden, og det er borte neste morgen
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 Vi bruker kortison når det er ille, ellers bruker vi locobase repair hvis vi ser at det begynner å komme. Ellers bruker vi a-krem og karbamidkremer.. Locobasen vi bruker funker veldig bra for lillegutt her
stripete ullsokk Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 Har atopisk eksem selv og bruker A-derma. Den er ikkje veldig klissete og trekker godt inn. Men bruke og a-kremen, men den mer til alt. Bruker kun reseptkremer når det er veldig galt, men har klart og holde det i sjakk med disse kremene
Dunas Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 Det er en hudpleie salve uten parfyme man kan kjøpe på apotek. Det var helsesøsteren som anbefalte den til oss. Vi er ganske fornøyde med den. Vår sønn har lett til moderate grad av eksem og den fungerer bra sammen med Hydrokortisonen...
rattata Skrevet 17. juni 2007 #11 Skrevet 17. juni 2007 Hei, Dette er min hjertesak siden min sønn har vært plaget med alvorlig atopisk eksem siden han ble født (16 mnd nå). Dersom barnet ditt er veldig plaget, ville jeg bedt om henvisning til en spesialist. Ikke mange almennleger som har god nok peiling på dette. Du sier at eksemet til barnet ditt er rødt og hissig. Da er det nok infeksjon i eksemet. Kortison har da mindre effekt, så det er viktig å bli kvitt infeksjonen. Vask barnet ditt med grånnsåpebad (medisinsk grønnsåpe fås kjøpt på apoteket). Deretter bader du barnet ditt i oljebad (NAF-badeolje, fås kjøpt på apoteket, bruk MASSE olje, barnet ditt skal bli skikkelig sleipt). Smør deretter med kortisonkrem og deretter med masse fuktighetskrem (pause i mellom). Gjør dette hver kveld helt til eksemet er bedre. Har du testet barnet ditt for allergier?
Fisk med CV Skrevet 17. juni 2007 #12 Skrevet 17. juni 2007 Dette er noe flere barn i familien har slitt MYE med, og vi fikk følgende råd fra en hudlege ved riksen: Bad i NAF-badeolje(kjøpes på apoteket) hver kveld + smøre med rød apobase to ganger daglig. Etter et par uker var jenta MYE bedre og vi gikk over til bad annen hver dag og smøring en gang pr dag.
rosa og en blå Skrevet 17. juni 2007 #13 Skrevet 17. juni 2007 -bad skjeldent.. -ikke såpe (a-derma såpa er god el cosmica) -ha kald rom -lite kler om sommeren -vask med kald vann npr hun har svetta -kan godt smøre med kald krem.. det lindra.. men har ogso hørt at du -ikke skal det da. -smør hendene med locobase repaer etter vask dersom du ser tørr hud (kjempe effektivf) -klipp neglene ofte
Safir Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2007 Takk for mange råd! Jeg skal ringe til legen for å få en resept på et eller annet. Har lyst til at han skal ta en titt på utslettet for jeg synes det ser stygt ut. Kan jo ikke være bra å gå med det. Jeg hadde trodd det skulle bli bedre med varmen, men tvert om.
rosa og en blå Skrevet 17. juni 2007 #15 Skrevet 17. juni 2007 og det eg glemte var at hun kan godt leke med vann i vasken med olje i.. før leggetid, så smører du ettepå.. og på knea dypper du kluten ned i vannet "og vasker" -ikke gni huda, men trykk den tørr. (el luft tørk)
Safir Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2007 rattata, jeg har ikke testet vesla for allergi. Jeg har spurt på helsestasjonen og der fikk jeg beskjed om at ja, det var atopisk eksem og jeg forstod det slik at det ikke har noe med matallergi å gjøre hvertfall. Jeg har ikke merket at hun er allergisk. Nå skal jeg bestille legetime og da kan jeg jo forhøre meg om allergier. Min jente er forøvrig på ca samme alder som gutten din. Jeg skal ta en tur på apoteket i morgen og kjøpe grønnsåpebad og olje :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå