Gå til innhold

Artikkel i VG av Trude Mostue


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lest VG i dag og fått med seg en artikkel om Trude Mostue? Der nevnte hun blant annet at vi nordmenn er så uhøflige, det er nå en ting. Men så kritiserte hun norske foreldre for å la barna sine være altfor lang tid i barnehagen. Hun selv fikk veldig dårlig samvittighet hvis barna ble hentet etter kl 15. Jeg blir litt provosert av det hun sa. Det er vel ingen som ønsker at barna skal være lengst mulig i barnehagen. Men dessverre er det jo ofte sånn at begge foreldre må jobbe hver dag og at vi gjerne jobber fra kl 08 til 16, slik at ungene blir hentet etter den tid. Jeg skulle veldig gjerne vært mer hjemme med ungene mine og hatt en ekstra fridag eller to, slik at de ikke behøvde å være så lenge i barnehagen. Men når økonomien tilsier at jeg ikke tåler å jobbe i redusert stilling, så blir det slik at ungene må være lange dager i barnehagen. Det er vel ikke farlig for Trude som selv har ansatt en praktikant som passer ungene hjemme, slik at hun kan jobbe fleksitid og passe jobben slik hun vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er et vanlig menneske, med sine meninger. Helt uinterresant hva hun mener, men hun bør passe munnen sin:)

Skrevet

Har ikke lest artikkelen, men hvis det du skriver stemmer, blir jeg som deg litt provosert. Uff, hun har en del rare utsagn, og litt liten forståelse for de rundt seg, hvis det hun blir sitert på i media stemmer.

(Og for meg hadde det ikke hjulpet at noen andre enn meg og pappaen henta i barnehagen)

Skrevet

Som en som har blitt sitert i VG kan jeg skrive under på at det som står der ikke alltid stemmer helt med virkeligheten...

Skrevet

Har barn det egentlig så ille i barnehagen? Eller er det bare vi foreldre som er opplært til å ha dårlig samvittighet for at vi ikke selv tar vare på barna våre?

 

I barnehagen får de lekt, vært ute, har venner og opplever masse spennende. Selvfølgelig blir de slitne etter en dag med masse opplevelser. Men de er ikke slitne fordi de har hatt en fæl dag.

 

Hjemme er det få eller ingen barn å leke med på dagtid. Og selv om mamma er den beste i verden kan hun aldri erstatte 4-5 jevnaldrene som barnet kan leke med. De blir ikke like slitne, men de har kanskje kjedet seg litt i løpet av dagen....

 

Dersom noen har økonomi og anledning til å være hjemme så er det fint for dem. Men jeg håper for barnas skyld at de oppsøker steder hvor det er andre barn, for barn er utrolig sosiale selv som babyer.

For oss andre som ikke har det valget så er det godt å tenke på at barna har det fint i barnehagen. Mine barn sier ofte "ååh, kommer du alt nå, jeg er jo ikke ferdig med...."

 

Ikke ha dårlig samvittighet!

Skrevet

Trenger jo ikke å se helt til Trude M for å høre det, det er vel sagt det samme her inne før?...

 

Jeg har redusert stilling, og har ikke sønnen min lange dager i bhg, men det kommer en dag hvor han må ha lengre dager. Jeg gruer meg ikke til den dagen - ikke for hans skyld, men for min egen! Jeg må legge bånd på meg, for ikke hente han alt for tidlig i bhg. Han trives og har det flott!

 

Han har vært hjemme i halvannen uke. Maser om å gå i bhg. Alt med måte!

Skrevet

Orker ikke å gå inn på alt hun sa men jeg har vært ute for foreldre som konsekvent bruker åpningen til barnehagen max. altså fra 7-17. de foreldrene har først jobbet, så kanskje trent litt og så shoppet før de henter barna. Noen av foreldrene har t.o.m vært hjemmeværende. Og dette har vært hver dag også i julen og barna har kun hatt fri når de har værtd nodt.

 

Så det er ikke alle som ønsker å ha barna sine mest mulig hos seg selv.

 

Dette er noen av utsagnene som foreldre har fortalt meg: (jeg er ped. leder)

 

" Han kjeder seg så hjemme, så han skal være i barnehagen i romjulen selv om vi har fri"

 

"Hun har det jo faktisk best i barnehagen, det er jo der hun har vennene sine"

 

"Nei, jeg skal passe tanteungen min så guttungen må være i barnehagen i påsken"

 

og masse annet....

Skrevet

Jeg syns det er verre å ta med seg 3 unger, og flytte laaaaangt unna pappa`n til ungene, slik at de nesten ikke får sett hverandre.

Det er dårlig gjort mot ungene det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...