Gå til innhold

etisk spørsmål !!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere får vite at barnet har downs eller en annen type form for defekt på UL, vil dere beholde barnet? eller vil dere søke om abort?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok tatt abort ja.. men det er fordi jeg er syk selv og og hadde ikke hatt mulighet for å ta vare på et barn som trenger MASSE ekstra oppmerksomhet.. men hadde jeg vært frisk, hadde jeg påtatt meg oppgaven med glede! du blir like gla i alle barn uansett...

Skrevet

Såvidt jeg føler det selv, kan en ikke si verken det ene eller det andre før en faktisk havner i en slik situasjon...har alltid hatt et fritt syn på abort, men da jeg ble gravid nå ble det automatisk et ikketema for meg :) Så si det...en tar valg ut fra hva en føler blir rett og hva en kan leve med og evt kan gi barn med spesielle behov..det krever jo både ekstra energi, tålmodighet, penger og omsorg..

Skrevet

På den ordinære ultralyden viste det seg at mitt barn hadde en alvorlig defekt og hadde dødd i min mage.

 

Jeg tror ikke man kan svare på et slikt spørsmål før man er i situasjonen. Noen defekter er ikke forenlig med liv, men mange defekter kan man leve med.

Skrevet

Enig med anonym - tror ikke man kan svare på det før man har vært i situasjonen selv. Det er så lett å forestille seg at man ville velge "riktig" (uansett om man mener det er abort eller ikke) og noe helt annet når man blir satt i situasjonen. Priser meg lykkelig over aldri å ha måttet være i situasjonen og føler virkelig med de som må velge...

Skrevet

Tror det er vanskelig å tenke seg før man er i situasjonen.

Kommer helt ann på alvorligheten på defekten også. Er det noe som fører til en livstruende sykdom som antageligvis gir barnet mye smerte og trenger operasjoner osv, tror jeg det etisk riktige for meg hadde vært å la det slippe. Men er uansett imot masse operasjoner rett etter fødselen for å sitte igjen med liv - som egentlig bare er en grønnsak - bare for å spare et liv til enhver pris. Men f.eks. downs syndrom kan ramme både sterkt og svakt og barnet kan ha et fint liv.

 

Skrevet

av hensyn til de barna jeg har fra før,så tror jeg at om jeg hadde visst at babyen fikk en misdannelse som gjorde den institusjonsavhengig hele livet,at jeg hadde tatt abort ja..men som alle andre her sier,det kan man jo ikke egentli mene noe om før en evt er i situasjonen..men man ska tenke litt på barnet og..hva for et liv det vil få,om man sjøl er sterk nok psykisk,og ikke minst ta hensyn til barn man har fra før..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...