Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Jeg er faktisk ikke så sikker på om jeg er uenig med de som kritiserer Heidi Sørensen for å ha ammet i komitemøtet. Hvorfor var ikke ungen hjemme hos sin far som har permisjon? Hvorfor måtte hun gå på møtet med ungen? Hun kunne fulgt møtet via interntv? Ingen andre som har ungen med seg på jobb heller?
kyss kokken Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Nei, men Han har jo permisjon, og Hun er jo på jobb! Hvorfor skal menn ta permisjon da, liksom, når de ikke kan amme? Nei, jeg synes faktisk ikke det er ALLE situasjoner det er helt passende å amme.. Ville ikke tatt regjeringens avgjørelser veldig særiøst hvis jeg visste at kanskje 3-4 av de som satt og stemte over forslagene som ble fremmet var mer opptatt av å få puppen inn i munnen på ungen, enn å vie oppmerksomheten sin til saken som var oppe.
Sjefsmegga Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Stort sett mener jeg at man kan amme hvor som helst og når som helst, MEN å ta med seg babyer på jobb/skole blir noe annet. Amming bør da foregå i pauser der den som passer barnet bringer barnet til moren.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 He he, regner med at anonym siktet til overskriften i hovedinnlegget. De av oss som behersker norsk ser med èn gang hva som er galt der;-)
Gjest rock'nrollnigger Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Bør kvinner få lov å gå tilbake på jobb så lenge de faktisk har barn som ammes?
Darth Vader Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Jeg syns det er helt idiotisk å høre på denne debatten som FrP har satt i gang. Da Per Sandberg gikk på Stortingets talerstol i fylla etter et julebord før jul så forsvarte de han med nebb og klør. Men når Heidi Sørensen diskre gir ungen sin pupp under et møte så leverer de inn klage. Hallo? Finnes det ikke lavmål i det partiet der eller? Det hender jo faktisk at man er i den situasjonen at man ikke har noen til å passe barnet - og siden ungen bare er 5 mnd. så er det jo ikke noe problem å ha med seg en så liten baby. Syns jeg da.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 jeg syns man burde få amme hvor som helst. men kansje kvinner som ammer burde fratas retten til og ta store viktige avgjørelser i den perioden? persjonlig så går jeg så i ammetåka at jeg til tider ikke har vist hvor gammel jeg er.
Darth Vader Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 Det er jo ikke sikkert at alle blir like fjern av ammetåka som deg da.
Süsse Skrevet 17. juni 2007 #11 Skrevet 17. juni 2007 Jeg synes amming er som alle andre ting - det er ikke sikkert det passer seg 100% overalt og til en hver tid. Synes det grenser til rent prinsipp jeg hvis man skal synes det.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2007 #12 Skrevet 17. juni 2007 og de av oss som ikke er flisespikkere skjønte vel hva hun mente uansett???
BizziBee Skrevet 17. juni 2007 #13 Skrevet 17. juni 2007 Så enig så enig... Hvorfor i all verden skal man få lov å amme hvor som helst?? Man kan jo bare pumpe seg (unskyld, pompe heter det visst på Dib) før man skal på jobb!! Ikke bare skal vi kvinnfolk kreve at menn skal være i permisjon, men samtidig krever vi retten til å amme! Og noe så ufyselig som å sitte der og blotte pupper på Stortinget. Hun sier jo at hun ammet diskrèt, men tror vi på det? Neihei, dere! Der går faktisk grensen. Det er måte på hva skal skal tillate seg. Jeg foreslår at dere hjelpsomme duste...eeehhh jeg mener dib-damer samler sammen underskrifter samt ulike forslag til alternative metoder for føde til barnet, og sender fort-fort til SV. Fy på lanken, damen!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. juni 2007 #14 Skrevet 17. juni 2007 nei det er sant. men det er jo en vis fare for at noen blir det (nekter og tro at jeg er den i verden som ble hardest rammet av ammetåka) å som mennesker viser ganske ofte så er vi ikke så flinke til og kjenne våre begrensninger.
♥Prinzessin♥ Skrevet 17. juni 2007 #15 Skrevet 17. juni 2007 Hvis barnet skriker av sult, passer det seg å amme - uansett når, uansett hvor. Noe annet er utenkelig. Hva veier tyngst? Voksnes rødmende kinn eller barnets sult?
lilja70 Skrevet 17. juni 2007 #16 Skrevet 17. juni 2007 Jeg ammer der det passer meg. Jeg begynte i jobb igjen når nr. 2 var åtte mnd, og ammet han til han var 22 mnd. Jeg studerte fra han var bare noen uker, og har ammet på forelesninger, i kantina, i bilen, i korridoren, på biblioteket... Jeg er veldig diskret, har opplevd at folk har sittet og spist sammen med meg, og plutselig har det gått opp for dem at jeg ammet, de trodde at jeg bare holdt en sovende baby på fanget. Bedre mett og fornøyd enn sulten og skrikende! Når det gjelder jobb tok jeg ut ammeperm, også når gubben hadde pappaperm, for han ammet ikke... Enten kom han med barnet, eller jeg dro hjem. Pumping er pumping, amming er amming. Ikke pumpepermisjon, for søren. På forelesninger var dette aldri noe problem, jeg satt nær utgangen, og barnevakten satt der med meg når jeg ammet, og tok med seg barnet ut når han var våken og ikke spiste. Om jeg hadde ammetåke? Ja. Avsindig tåke. Jeg klarte likevel å hale i land en rimelig respektabel karakter på mellomfaget. Om jeg har ammetåke eller ei synes jeg egentlig er min sak. Det skulle tatt seg ut om arbeidsgiver blandet seg i denslags... -Dessuten er det grader av ammetåke, det varierer også voldsomt, og det er lite medisinske støttepunkter for at ammetåke finnes. -Nå kan vi mene hva vi vil om akkurat den saken, det er en annen diskusjon, men det er vesentlig at det ikke er mulig å diagnostisere denne tilstanden annet enn fra den angrepne selv sin egen skildring.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. juni 2007 Men hvorfor må hun ha med seg ungen på jobb? Hvorfor kan hun ikke la være da dersom hun må amme? Jeg har da heller ikke med ungene mine når jeg skal undervise? Bare jobb med oppgaver dere mens jeg ammer?
♥Prinzessin♥ Skrevet 17. juni 2007 #18 Skrevet 17. juni 2007 Hvorfor skulle hun ikke gjøre det? Jeg mener, de fleste av oss kan vel ikke ta med barna på jobb, men betyr det at ingen burde gjøre det? Ungen var med, og han var sulten. Ferdig med det. Det burde ikke være noen forskjell på å se et barn drikke morsmelk og å se på at noen spiser den svette matpakka si. :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #19 Skrevet 17. juni 2007 Var vel ingen som spiste matpakken sin under det komitemøtet heller?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2007 #20 Skrevet 17. juni 2007 Det får da være grenser for hva man skal gå inn å forby, selv i denne forbudsstaten vi lever i.
♥Prinzessin♥ Skrevet 17. juni 2007 #21 Skrevet 17. juni 2007 Nei, men mener du virkelig at man be babyer om å vente med å spise? Men la oss ta det med matpakka. Det er ingen som reagerer dersom noen sitter på en benk i parken og spiser en baguett. Da burde det være greit at barn ammes der også.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #22 Skrevet 17. juni 2007 Det er jeg enig med deg i. Man bør kunne amme på en benk i parken. Men på jobben? Mens man faktisk ikke engang har tid til å ta seg fri for å amme? Det finnes pumper, fedre og barnevakter.
♥Prinzessin♥ Skrevet 17. juni 2007 #23 Skrevet 17. juni 2007 Ungen var 5 mnd gammel. Det er vanskelig for mange babyer å ta både pupp og flaske, det kan gjøre dem såkalt sugeforvirret. Jenta mi hatet flasken, vi fikk ikke i henne noe som helst når vi prøvde. Så flaskene ble raskt stuet bort her i gården...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #24 Skrevet 17. juni 2007 Da kunne hun vel ha tatt en pause for å amme? Eller litt lenger permisjon? Hvorfor skal noen damer ha alt? Hvorfor kan de ikke prioritere? Og hvis retten til å amme skal ende opp i en debatt hvor mødrene vil amme mens de er på jobb, og utfører jobben (det er her jeg synes problemet ligger) mener jeg at man er på villspor.
♥Prinzessin♥ Skrevet 17. juni 2007 #25 Skrevet 17. juni 2007 Ja, det kunne hun jo. Men jeg synes likevel at hovedpoenget (problemet) i denne diskusjonen er at såkalt oppegående folk av 2007 blir så støtt av at barn skal ha mat. Jeg fatter det ikke. Hun valgte å ta med ungen på jobb, og ungen fikk mat. Det var det de syntes var så ille. Jeg kommer aldri til å forstå det, da barn har blitt ammet mer eller mindre offentlig i tusenvis av år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå