futte (tm) Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 ...å ordne drikke selv når de er tørste? ...å smøre brødskiver selv når de står opp?
Ingen_nick_ledig Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Har et lite tilleggsspørsmål jeg... Når er de store nok til å skjære brødskiver selv???
hjelpesmega Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Vil tro det er litt kjønnsforskjell her. Sambo har to gutter på straks 12. De er uselvstendige slik jeg ser det. Er vant til å bli servert. Hos oss må de ta seg drikke selv, så klart. Ordner seg også frokost selv, men vi må be de om å gjøre det, ellers blir de bare sittende eller fortsetter å leke...
Tommage♀♂ Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Kjønnsforskjeller? Mener du skjønnsforskjeller? At vi må bruke litt skjønn? Det er jo opp til foreldrene å lære de enkelte, og ikke gjøre forskjell på gutt og jente!
F-mor Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Jeg lærer mine barn og bli selvstendige vesner:-) Synes det er rart når skole onger maser på foreldrene, gjør ditt, finn datt ect. Foreldrene gjør barna en bjørneteneste da mener jeg. Min jente på 9 år finner seg skive selv og drikke selv. Hun lager også enkle middagsretter(da passer jeg på) Vi har oppskjert brød, men hun klarer å skjere om hun må da. Til frokost og kvelds dekker vi på bordet. Ofte smører vi foreldre nistepakken. 2åringen vår har startet med å prøve å smøre på skiva, men har ikke helt kontrollen;-) Men spørsmålet ditt var når dem burde klare å finne seg noe mat og drikke selv? Rundt skole alder vil jeg tro.
hjelpesmega Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Kjønn (gutt, jente). Jenter er vel oftere litt tidligere på slikt? Slik er det i alle fall hos oss. Men, ikke så lett å lære de alt på en helg heller, men vi prøver
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Da jeg var 6 år lagde jeg ihvertfall frokost selv (corn flakes og melk). Datteren vår på 3 år greier å helle oppi drikke til seg selv, men trenger hjelp til å lukke opp kjøleskapet og hente glass. Vil ikke at hun skal klatre på benken for å finne glass selv;) hehe... Hun sier ifra hvis hun er tørst. Vann greier hun også å hente selv hvis hun har glass. Når vi hadde heimkunnskap på skolen i 5. klasse (heter vel 6. klasse nå) måtte vi skjære brød og sånn selv. Vet om mange som ar ferdig oppskjært brød sånn at barna kan ordne mat selv fra de er ganske små Jenta vår greier forresten ikke å skjære ost selv enda, men annet pålegg kan hun smøre på.
futte (tm) Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2007 Ok, er stemor til en 9-åring og var litt usikker på om det var min jobb å sørge for at hun fikk mat og drikke. Hun orker ikke spise noe på morgenen før vi står opp og smører mat til henne. Har ferdig oppskjært brød og nugattiboks på benken. Heller litt mot å la henne gå sulten for synes hun er stor nok til å ta seg mat selv.
hjelpesmega Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 Kanskje hun ikke er vant til å måtte gjøre det hjemme? Det er ikke helt klart ikke mine stesønner. De blir helt handlingslammet på kjøkkenet, vet ikke hvor de finner noen ting, åpner ikke skapdøra for å se hva som er inni en gang heller ;o)
to jenter og ett gull i magen Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 min jente på 6 har lagd mat og ordnet seg selv ett år ihvertfall. har ferdig oppskjært brød så hu ikke trenger skjære:) kjempe flink er snuppa mi syns jeg da he he:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå