Gå til innhold

Når begynne med sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en på snart tre som har en 3-hjulssykkel. Den går det ike så fort med at jeg tror han trenger hjelm, men burde han ha det? Eller begynner dere ikke med hjelm før barna får 2-hjulssykkel (med støttehjul) Han skal få en slik til bursdagen sin nå i sommer... burde vi da også kljøpe hjelm??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynner naar sykkelen kommer slik at dem faar gode vaner :)

Skrevet

Så lenge de skal sykle skal de hjelm på. Punktum. Samme hvilken sykkel eller alder, gode vaner kan en begynne med tideig, og selv om det ikke går fort for 2 åringen på trehjulssykkelen har han alt hatt seg en skikkeli trynings alt likevel, er glad han hadde hjelm på da ja!

Skrevet

har også kjøpt hjelm til min som blir 3 i september.....

Skrevet

Takk, det var det jeg hadde tenkt selv også, kjøpe hjelm nå. han har ikke brukt 3-hjulingen så mye enda, men greit å ha hjelm før han begynner å bruke den mye og før 2-hjulingen kommer...

Skrevet

Junior her blir 3 år i slutten av september og fikk 2-hjuls sykkel nå på fredag som var. Han har syklet og syklet og syklet i hele helgen. Frem og tilbake fra garasjen til porten en million ganger. Vi introduserte hjelmen samtidig som den nye sykkelen, han har ikke brukt den på 3-hjuls sykkelen sin hittil, det synes ble litt for hysterisk... men det er nå jeg da... sikkert mange meninger om det da.

Skrevet

Snuppa har brukt hjelm siden hun var 1 år. Den ble kjøpt sammen med sykkelsetet. Nå som hun bruker 3-hjulssykkel er det et naturlig tilbehør for oss.

Skrevet

Når gutten min sitter i sykkelsetet på sykkelen min, bruker han alltid hjelm. Når han bruker trehjulssykkelen i hagen, bruker han ikke hjelm. Der er det bare gress, så farten blir minimal og hvis han faller, er det ikke spesielt hardt. Så her kommer vi til å gjøre det sånn, at han bruker hjelm utenfor tomta.

Skrevet

Sykkel = hjelm...UANSETT! Det er ikke farten som er farlig, men det hodet kan treffe på bakken - og det er viktig å lære han at når man sykler SKAL man ha hjelm på, alltid!! Og det er viktig at dere som foreldre går foran med et godt eksempel og bruker hjelm!

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er viktig å skape gode holdninger, men blir det ikke litt å overdrive å bruke hjelm hvis ungen "sykler" i hagen? Her er det to minutter på sykkelen, så et par andre ting, så kanskje bort på sykkelen igjen. Og i bhg. sykler de jo rundt på lekeplassen på trehjulssyklene uten hjelm. Her er det hjelm hvis vi beveger oss utenfor porten, (i bhg. eller hjemme...).

Skrevet

Gutten vår fikk trehjulssykkelen da han kom hjem fra sykehuset etter en operasjon og da var han vel 17 mnd. tenker jeg..

Da fikk han sykkelhjelm samtidig og den skal han bruke om han skal sykle..

Tror det er viktig å legge til de den vanen tidlig.

Skrevet

vi begynte når hun fikk 3 hjuls sykkelen sin litt før 2 år..

Skrevet

NB! Dette svaret er IKKE ment som en slags oppfordring til krangel eller kverulering! Men da jeg var liten, hadde jeg en stooor hang til pinlig logikk; blir det ikke litt feil, å forlange sykkelhjelm på plenen, når trehjuls-sykkelen blir brukt i et par minutter? Farten blir jo mye større, når han løper, for ikke å snakke om alle de (skumle) stedene han rekker over, til beins? Og da har han jo ikke på hjelm? Og han har ALLTID på redningsvest, hvis vi er ute i liten båt eller kajakk, men ikke på ferger o.l.? Er det ikke like greit å introdusere hjelm-vanen til å gjelde "ute" eller når det trengs, han vil jo sannsynligvis skjønne forskjellene, når det gjelder bruk av redningsvest f.eks.?

Skrevet

Enig med deg. Det er sån vi praktiserer det også, både med hjelm og redningsvest.

Skrevet

Jeg er også enig, her er det prinsipp - når vi sykler har vi hjelm på..! Selv om vi bare skal kjøre bil et par hundre meter har vi sikkerhetsbelte, og ikke fordi vi nødvendigvis tror at vi skal kræsje, men det er bare for å ha gode vaner på det..! Samme med redningsvest ja, det er for barnas skyld, ikke fordi vi tror at det kommer til å skje noe..!

Skrevet

Ja men, da er prinsippet mitt riktig og! Etablering av gode vaner er superviktige, både når det gjelder bruk av hjelm og redningsvest o.s.v. Men jeg er ikke helt enig i at bilbeltebruk o.l. er der mest for å holde på de gode vanene, ikke fordi vi frykter at det skal skje noe. Og det er der tankene mine om logikk kommer inn; skadene ved en bilkræsj eller ved å dette i vannet fra småbåten, er ganske mye større, enn hvis gutten min detter på trehjulssykkelen på plenen. Så jeg er absolutt for hjelmbruk, (en bekjent av meg går forresten rundt med et stort søkk i panna. Han fikk en stein i hodet under klatring...brukte ikke hjelm og fikk kraniebrudd...), men logikken veier mer enn prinsippet her i hvert fall.

Skrevet

ingen av mine to får sykle uten sykkelhjelm, de er to og tre år. tre-åringen min har hat sykkelhjelm siden hun fikk første sykkelen sin.

de vil til og med bruke hjelmene selv om de ikke skal ut og sykle. ;)

Skrevet

Gutten vår sykler på trehjulssykkel - inne i stuen og ute på terrassen. Da bruker han ikke hjelm. Han sykler også mye i barnehagen - og kom hjem med en skikkelig kul i pannen og skrubbsår på nesen etter fall i forrige uke... Ikke kjekt så klart, men jeg ser vel ikke noen god løsning på akkurat det heller. Kan ikke nekte ham å sykle i barnehagen - han elsker jo å sykle! Og jeg ser liksom ikke for meg at han skal løpe rundt med hjelm konstant i barnehagen, fordi han vil sykle innimellom all den andre aktiviteten. Her hjemme blir det hjelm på om han skal sykle ute i veien, men ikke inne og på terrassen. Han skifter jo aktivitet relativt ofte, og det er jo kanskje litt drøyt å ha hjelm på når han leker med duplo i stuen, eller sitter i sandkassen på terrassen - bare fordi han kan komme på å ta seg en sykkeltur...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...