Bellen^2 Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Forrige lørdag feiret vi med nærmeste familie og vi var med på Human-Etisk Forbund sitt navnefest arrangement i Oslo Rådhus, og denne lørdagen hadde vi invitert inn venner for å feire. Jeg synes navnefesten på Rådhuset satte en fin ramme for dagen og er et godt alternativ for de som ønsker en seremoni for barna, men som ikke ønsker dåp. Det hele varte vel i ca 45 min og noen av barna sov, noen gråt litt, noen lekte og noen satt som Sebastian og stirret med stirret med store øyne på hun som holdt tale og prøvde å svare henne så godt han kunne:) Alle barna ble båret inn på armen til en av foreldrene og så satt vi oss ned på første rad. Det var musikk og sang, og en hovedtaler som snakket om dette med navn og identitet. På slutten ble ett og ett barn ropt opp og vi fik utdelt en navnetavle (et fint A4 ark med barnets navn, foredres navn og evt. vitner og et lite dikt) og barnet ble ønsket velkommen som en del av samfunnet. Etterpå dro vi hjem til mine foreldre og hadde en hyggelig ettermiddag/kveld der med snitter og kaker:) Vi bestemte oss for å ha en litt mer uhøytidelig navnefest denne lørdagen og inviterte inn nære venner. Da hadde vi festen i borettslagets kjellerstue som vi pyntet opp med duker og blå sløyfer som vi hadde igjen etter forrige lørdag. Denne gangen tok vi sjangsen på å lage snittene selv, og det gikk kjempegreit. Tror det er siste gangen jeg har bestilt catering på snitter, hvis vi ikke blir 100 mennesker til bords da:)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Gratulerer med vel overstått! :-) Det hørtes ut som en kjempefin seremoni. Nå ble jeg såpass inspirert at jeg har meldt oss på navnefest på Human-Etisk selv :-)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 høres ut som en kjempekoselig seremoni! Vi hadde dåp i kirken i dag vi, superkoselig prest som ikke er av den gamle sorten :-)
Millapril Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Ja, dette hørtes jo veldig ok ut. Bra han var snill med dere. Det er koselig å ha en markering.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Hei, Gratulerer og vel overstått. Her blir det bare navnefest i hagen her hjemme i august. Så det blir en stille markering med nærmeste familie og noen få venner. Vi ser frem til det også vi.
Solstråle72 Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Vel overstått navnefest! Det hørtes ut som det var en veldig koselig sermoni dere var på i Rådhuset. Som du sier så er det et fint alternativ til de som ikke vil døpe i kirken, men vil ha en liten markering likevel! Vi tenker på kirkedåp, har såvidt begynt å legge litt planer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå