Gå til innhold

Kvinnfolk og mannfolk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres helt forferdelig ut når dere sier det. Kan de av dere som holder på med det vennligst slutte med det med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Skulle selvfølgelig gjort det, siden du spør så pent, og siden det er du.

-Men, nei. Det gidder jeg ikke.

Skrevet

Kvinner og manner? :-)

Skrevet

Hadde du krøpet inn i hodet mitt og sett de assosiasjonene jeg får når du sier det, hadde du grått på mine vegne.

Skrevet

Er det sånn "kvinnfolk" og "mannfolk" riste oppgitt på hodet, du mener? Hva med kællen, gubben eller kjerringa?

Skrevet

Nei, jeg mener en hver sammenheng hvor ordene "kvinnfolk" og "mannfolk" blir brukt. Det heter "kvinner" og "menn".

Skrevet

Jeg klarer bare ikke å si "kvinner" på min dialekt. Det høres så enormt tilgjort ut. "Damer" går til nød. "Jenter" liker vi gjerne å kalle oss ;-) - vi hadde jentekveld senest i går kveld...

Men "kvinnfolk" og "mannfolk" hører hjemme i vår dialekt. Skriftlig varierer det hva jeg bruker...

Sånn for ordens skyld: Jeg vet at det heter kvinner og menn.

(Hadde egentlig vært litt gøy å krype inn i hodet ditt for å se assosiasjonene...)

Skrevet

Det heter kvinnfolk og mannfolk for mange! Kjært barn har mange navn som du vet.

Jeg bruker det selv ikke så mye, og haaaater selv om ordet kvinnfolk blir brukt i sammenheng med gammeldagse syn, som at alle kvinnfolk hører til på kjøkkenet osv.. Har en onkel som sier slikt (vel og merke på spøk), men sønnen hans sier slikt på ramme alvor siden han har hørt på faren siden han var liten..

Sier selv mest dame og jente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...