Piipii Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Vet ikke helt om det skrives sånn jeg, men håpe dere forstår forde:) Jeg lurte på om noen kunne forklare meg litt hva det er og hva det innebærer å ha det. Får man det bare for å forlenge livet litt, isåfall hvor lenge ca? Må man igjennom en stor oprasjon når man skal få satt den inn? Håper noen kan forklare meg litt om dette. Farfar skal få opperet inn en sånn og syns dette er gnske ubehagelig, han også for den del, hehe:)
mememe Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 "Pacemaker er et hjelpemiddel for å opprettholde tilnærmet normal hjerterytme hos personer som av forskjellige årsaker har mistet dette. Pacemaker består av en "kanne", dvs en liten metallboks, på ca 3x3 cm bestående av et innkapslet batteri, sensorer for registeringer av hjerterytmen, foruten en liten pulsgenerator som via en eller flere elektroder kan sende ut små impulser til forskjellige deler av hjertet. Dette hjelpemiddelet har i dag stor utbredelse for mange hjertepasienter og kan bidra til både forlenget overlevelse og økt livskavalitet." hvis det hjalp deg noe..
Piipii Skrevet 16. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2007 Ja det gjorde det, tusen takk:) Men er det snakk om at det forlenger livet med mange år liksom. Og er man veldig dårlig når man får en sånn? Og er det stor opprasjon å få satt inn en sånn? Oj oj oj ble mange spm dette her:)
mememe Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 det er vel bare at de "hjelper" hjertet.. når det ikke fungerer helt som det skal. nei de opereren den under huden.. har ikke veldig peiling.. mormor har hvertfall sin på høyre side. tror jeg.. og hun plages ikke av den.. den bare er der liksom..
-Lady Godiva- Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Jeg har ikke heller så veldig mye peiling på dette. Men jeg vet at man kan leve i årevis med pacemaker. Ei dame jeg kjenner på 60 år + har hatt sin pacemaker siden hun var 29 år. Fikk helt sjokk da hun sa det,for jeg trodde ikke pacemakeren var oppfunnet på den tiden (klarte heldigvis å skjule sjokket for henne.) Egentlig tror jeg hun sa 19 år,men det virker helt vilt når jeg tenker på det nå,så det må ha vært 29 år. Hun merker ingenting til at den er der sier hun. Men hun må visst inn og bytte den hvert 9.år. Vet ikke om det er et stort inngrep første gang de setter inn pacemaker,men når hun var inne og byttet sist,så var det bare et bittelite inngrep. Hun var ute av sykehuset og på beina igjen dagen etterpå.
M*A*S*H* Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Å sette inn en pacemaker er en bitteliten operasjon som gjøres i lokalbedøvelse. Kan ta noen timer å sette den inn fordi det er litt pirkearbeid. Den består av en liten metallkanne som beskrevet av andre her, og et par tynne ledninger som føres inn i hjertet. En pacemaker kan overta når hjertets elektriske system har begynt å svikte. Den blir altså et backup system når hjertet tar seg noen litt for lange pauser mellom hvert slag. Den kan sitte i mange år, men man bytter batteri etter ca 10 år. (Varierer fra merke til merke - og på hvor mye den er i bruk) Mange unge har også pacemaker - til og med barn. Si til farfar at dette bare er barnemat - og at han etter all sannsynlighet vil få det mye bedre etterpå. (mindre svimmel - slippe å besvime hver gang det slår for sakte) Det som er viktig med pacemakere er å la ledningene gro skikkelig fast - så han må holde armen på samme side som de legger pacemakeren i ro noen uker. Også må han ha med seg et kort som viser at han implantert en pacemaker når han skal gjennom sikkerhetskontrollen på flyplasser. Det kan også være et problem med infeksjon rundt pacemakeren - derfor er det viktig å følge alle de råd som gis av de som setter den inn. (hvordan skifte på såret (5 cm lang pent kutt under kragebeinet bare) og sånne ting som dusjing etterpå etc) Lykke til til farfar - dette går nok bra:-D PS - selv om man har pacemaker lever man ikke uendelig. Den hindrer kun at hjertet slår for sakte. Man når sin ende av livet som man ellers ville ha gjort - babre med mindre ubehag pga for langsom hjerterytme.
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Xen min fikk pacemaker etter at han falt "død" om da han var 17-18. Det den gjør for han er at han får et støt hver gang han anstrenger seg for mye. Det er en beskjed om at han må roe ned, slik at hjertet ikke stopper igjen. Et slikt varsel ville han ikke fått hvis ikke han hadde den, og ville antagelig ikke levd i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå