Gå til innhold

1 glass RØDVIN ???? uforsvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lest at det kan hjelpe å få igang fødselen med ett glass rødvin..

er det uforsvarlig av meg?? hva syns du?? kan bebisen bli skadet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert men legen min sa ihvertfall at for noen år siden hadde han sagt at det var helt greit, men siden den gang har det blitt forsket på det og han ville ikke lenger gå god for det..

Skrevet

vel.. du kan risikere å få ut en beruset baby faktisk:P

jordmor fortalte meg at etter en øl feks så er baby beruset i ca to døgn:S

Skrevet

Hehe... ja, du kan jo søke opp Rødvin i forum her, så ser du at diskusjonen tar av. Personlig tror jeg ikke det har noen virkning, så jeg gidder ikke prøve. Er VELDIG klar for å føde selv nå, og holder på å møte veggen, men kjærringråd har jeg merkelig nok holdt meg unna. Tror bare jeg kommer til å få en real nedtur når ingenting skjer uansett. :P

Skrevet

Ved forrige svangerskap tenkte jeg som så: Jeg har aldri hørt noe råd om å drikke _alkohol_ generelt for å få ut babyen, bare rødvin. Så kanskje det fantes noe i den gjæra druejuicen som ville hjelpe? Så jeg bøtta nedpå en hel flaske alkoholfri rødvin flere dager etter termin. Det eneste som skjedde, var at jeg blei skikkelig kvalm. Beklager, altså, men det hjelper ikke. Babyen kommer ut når den er klar. Det eneste med dokumentert effekt, er sæd. Så ta deg en runde i halmen i stedet!

Skrevet

beklager, sikkert ikke dette du vil høre, men uforsvarlig?? Ja, det synes jeg. Kan du ikke prøve noen andre kjærringråd i steden da?

Skrevet

hallo! jeg skrev et innlegg om dette i april, og fikk masse negative innlegg tilbake! men jeg tok 1lite glass rødvin rundt kl23 den 28april kl 05 var jeg på føden me 6cm åpning:) lille tora kom til verden ved vakskifte! jeg fortalte dette til jordmor under fødselen, og hun sa at det bebisen ikke tok noen skade av et glass rødvin så sent i svangerskapet! av og til brukte de faktisk å anbefale et glass vin for å få fortgang på fødsel.

grunnen til at jeg tok et glass var at min venninne tok et glass rødvin kvelden før meg og hun fødte også samme natt.. så det hjalp både på meg og henne:)

Skrevet

Har vært på et kurs i forbindelse med jobben engang (barneavd) i regi av LAR-senteret, og der ble vi fortalt hvor skummelt alkohol er i svangerskapet. Og at man ikke vet hvilken mengde som kan være skadelig på et foster. Det var nulltolleranse for alkohol. Man vil jo ikke skade leveren på et nyfødt barn. Jeg vil ikke ta det glasset med rødvin, omså jeg går 14 dager over termin.

Skrevet

Har hørt at alkohol er mest skadelig sent i svangerskapet! Så lei er du vel ikke -- at du vil risikere noe?

Skrevet

Vedder på at denne tråden blir 35 svar lang. Skjønner ikke at folk orker denne debatten om og om igjen. Jeg mistenker at det er like mye moral som medisin som trigger folk i dette spørsmålet. Trådene blir ikke like lange når vi snakker om andre risikoer for barnet. F.eks mye sukker og overvekt (som forøvrig er like skadelig som røyk i følge uttalelse fra overlege på Riksen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...