Gå til innhold

diabetes hos barn...?? noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstejenta på 3 år har i lengre tid tørstet uvanlig mye, vært slapp, og tisset masse ( mer enn normalt liksom)..

Har tenkt på diabetes, og skal ta henne en tur til legen for sjekk, men tenkte noen kanskje hadde erfaringer med det her inne?

Hun har melkeallergi, som nå er på vei tilbake igjen (har testet ut litt div melkeprodukter som går greit)

Og får veldig lite sukker til daglig.

Andre ting man må se etter??

takker for ev svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magevondt, ev oppkast. At hun er grinete/dårlig allmenntilstand.

Du kan få tak i sånne strips som målesr sukkerverdi i urinen. Det er jo enkelt å få sjekket, da. Ev måle blodsukker på legekontoret.

Har hun diabetes, vil denne være høy...

Er jo slett ikke sikkert det er diabetes, men skjønner at du er bekymret. Bestevenninnen til datteren min har diabetes, så jeg kan nokså mye om den diagnosen nå, ja.

Lykke til.

Skrevet

Hei hei-kan ikke hjelpe dag egentlig ,men har en gutt på 1,5 år som drikker mye(vann kun),eller jeg tror iallefall det er mye,hva er egentlig mye?han drikker gjerne en til to flasker iløpet av natta på 150-200 ml hver,så når vi står opp da,kl7 drikker han ca 3-4X 150 ml til han legger seg til kvilen sin halv 10 osv utover dagen,har innen klokka 12 skiftet som regel 3-4 bleier-er det mye??føler liksom det...

Skrevet

Nei det trenger ikke være diabetes, og jeg håper jo ikke det.

Men man tenker alikevel og blir bekymret, hun har vært veldig sutrete i det siste, og har lenge klaget på magevondt, men har liksom bare tenkt melkeallergien da, eller oppmerksomhet også, siden hun klager ofte på magen når hun ikke får viljen sin.

Jammen ikke lett å vite altså.:-( sukk....

Jaja blir tur til legen, så får vi se...

takk for svar...:-)

Skrevet

takker for svar,:-)

andre?

Skrevet

Du kan evt smake på urinen hennes (det er ikke farlig), smaker det søtt er det mulig hun har diabetes. Høres ekkelt ut, men slik testet de for diabetes før i tiden. ;-)

Skrevet

hmm kremt,,,, tror jeg heller satser på litt mer moderne metoder jeg hehe...

Skrevet

At det er slik de testet det før i tiden er faktisk bare en dårlig vandrehistorie som altfor mange sjeler har fått på....

Ta henne heller med til legen på mandag og forklar din bekymring.

Skrevet

Dersom det er en vandrehistorie så får de starte å sjekke fakta på Sykepleierhøgskolene.

Skrevet

De sjekker fakta der jeg tok skepleien, foreleseren vår fortalte det, og etter et unisont ussssj i salen lo han godt av at alle tror det...

Skrevet

Hmm, jeg leste en plass at barn ikke har "bittelitt diabetes", de har det enten ikke eller så er det skikkelig ille før det blir behandlet. Var det lommelegen tro?

Skrevet

Enten har de diabetes eller ikke, det er riktig. Symptomene starter brått ved type 1-diabetes, slik at diagnosen vanligvis blir stilt etter kort tid (i løpet av uker etter at symptomene begynner vanligvis). Blir det ikke oppdaget og startet med insulin risikerer man i verste fall at barnet går i koma. Man kan forresten kjenne en lukt av urinen som minner om aceton (neglelakkfjerner) dersom barnet har diabetes.

Skrevet

Diabetes type 1 er noko som dei nå trur er miljø og arv i større grad enn før. Når tulla blei født så fikk eg eit skjema på sjukehuset om ein undersøkelse. Når ungen var 6uker så kom dei til å spørre på HS om å få ta ei lita celle prøve fra innsida av kjaka for å sjekke om dei hadde risikogenet, bare dei med risikogenet fikk vera med. Eg blei aldri spurt om det, hadde hatt lyst til å testa det for mannen min er diabetiker, type 1.

Eg kjenner på lukta i halsgropa hans når han har høgt blodsukker. Her har me hatt nokon rundar på å måle blodsukkeret til sønnen våres når han i periodar har drikke masse og ete lite og vert ofte på do. Det har ikkje vert noko forhøging i det. Så det trenger ikkje vera noko i det heile tatt.

Det beste er jo å ta ein tur til legen ein gong for mykje enn ein for lite.

Mannen min gjekk lengere enn ei uke før dei oppdaga at han var diabetiker, han drakk da fleire liter med vann om natta og tissa det like fort ut att. Han rasa ned i vekt og var slapp og sliten.

Som du ser så har eg ikkje erfaring med barn men med ein mann som har det. Sida han var 16år.... Tanta hans målte blodsukkeret hans for ho var også diabetiker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...