Gå til innhold

Noen andre som sliter med allerg?


TinaP

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal. Så fint vær som det er og jeg sitter innendørs for å unngå den forbaskede pollen. Setter jeg meg på terrassen så går det 10 minutt og nesen blir tett og jeg nyser og nyser og nyser.

Har snakket med en gynekolog og han sa at jeg ikke fikk ta allergitabl. Kunne evt. ta de "gammeldagse" som Polaramin. Men har hørt at man blir så trett av dem. Bruker øyedråper og nesespray, men det er liksom ikke nok. Nesesprayen kan jeg sikkert bare kutte ut, for den er det i hvert fall ingen nytte i. Brukte Flutide nasal før jeg ble gravid, men denne fikk jeg ikke bruke nå.

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig vanskelig situasjon synes jeg...men senest i går stod det i Dagbladet at det faktisk kunne være farlig (!) for mor å ikke ta tablettene mens hun gikk gravid...Hva skal vi tro på for tiden!?! :)

Ellers er jeg litt lei av å høre alt vi ikke kan gjøre...alle er så redde for alt..jeg føler nesten noen gang at graviditeten er mer sykdom enn glede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Allergiker jeg også, og jeg bruker Cyrtec. Det er jo av den gamle typen, men litt bedre enn Polaramin. Faktisk brukes cyrtec av enkelte som kvalmestillende i svangerskapet, og anses som trygt.

Man bør ikke ta aerius, loratadin, clarityn etc, disse er nyere antihistaminer og regnes ikke som sikre for gravide.

I tillegg bruker jeg nesespray (nasonex) og øyedråper (zaditen)

 

Jeg rådførte meg med fastlegen min før jeg fikk disse medikamentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstra mye gresspollen iår sies det, og kjenner det godt også. Legen min ville helst ikke gi meg noe allergimed. Jeg skulle prøve å klare meg uten så lenge jeg klarte det! Så skal prøve ei stund til uten! Synes uansett at selv med allergi medisiner klør det jo en del. Men hvorfor kunne det være skadelig å ikke ta medisiner, fikk ikke med meg den artikkelen som stod! Mye å tenke på og ta hensyn til ja, jeg prøver å leve mest mulig som vanlig da. Men har fått klar beksjed om å ikke spise salat når jeg skal til Paris ei uke, så det skal jeg klare! er vel kanskje litt tryggere når man er over uke 12? Men det var godt å få tips om hvilke med. som var bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være farligere fordi noen får allergisk astma, eller utvikler dette hvis man ikke tar allergimedisin. Det kan bli ganske alvorlig, er ikke bra for hverken mor eller barn med et skikkelig astmaanfall! Hvis man ikke har alvorlig allergi går det nok fint, men jeg har allergisk astma, selv med medisiner, så jeg tar ikke sjansen på å bli skikkelig dårlig. I legemiddelhåndboken står følgende om antihistaminer:

Det foreligger ikke kunnskap som skulle tilsi at antihistaminer er skadelige for fosteret. Det er mindre erfaring med annengenerasjons antihistaminer enn med førstegenerasjons antihistaminer.

 

Annengenerasjon: clarityn, loratadin, aerius etc

Førstegenerasjon: polaramin, phenamin, zyrtec etc

 

Men man må jo bare gjøre det som føles riktig for hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...