Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom plutselig på at det er en ting vi ikke har kjøpt... synes å huske at vi brukte den en del da min lillesøster kom til verden. Hva sier dere som har små fra før? Bør jeg ha det i hus eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsteren min som fikk bebi for 1 år siden har brukt sin mye... ikke så lenge av gangen til å begynne med.. men litt så h*n får kikket litt rundt, og etterhvert for å gi den lille mat.. fin ting å ha syntes jeg det virker som hvertfall ;)

Skrevet

e veldig greit å ha vippestol ja....

brukte det masse til sønnen min:)

veldig greit å sette ongen i vippestol når du f.eks skal henge opp klær ol.

men det e vell ikkje ett must....

Skrevet

Svigerinna mi kjøpte ingen til sin som hun fikk for 1 år siden, pga ryggen til bebien skal utvikles i sin egen takt og ikke ha hjelpemiddel som kansje overbelaster for tidlig. Så den tulla er på gulvet hele tiden nermest og kryper og står i sitter fantastiskt rett i ryggen når hun leker=)

Men jeg her ikke bestemt meg om jeg skal ha det.

For dere som har sett avsnittet med Miranda og Brady i sex and the city kansje vil ha en tross alt, hehe tenke tenke=)

Skrevet

Vi brukte vippestolen i begynnelsen da hun fikk grøt ol. Var veldig greit å mate henne i den. Men du trenger ikke å kjøpe inn vippestol før babyen er født. Vi brukte den iallefall ikke før hun var 3-4 mnd... :-)

Skrevet

Vi hadde ingen til førstemann og jeg har ikke kjøpt noen nå heller ...

Vent og se om du savner den, da er det fortsattt tid å kjøpe en.

Skrevet

Har to gutter fra før, og venter nå nr 3 (jente). Har ikke villet ha vippestol til noen av mine, pga at det lett kan bli for mye brukt. I stedet har de ligget på teppet på golvet, mest på rygg, men regelmessig lå på magen for å få rygg- og nakketrening. Om det er tilfeldig eller ei er vanskelig å si, men mine har vært tidlig ute og sammenlignet med andre, så var de mye sterkere og hadde bedre og tidligere kroppsbeherskelse enn mange jevnaldrende. Når man ikke har vippestol, blir dermed verken foreldre eller baby vant til å ha denne "lettvinte" løsningen. Når det gjelder måltider, er det jo faktisk bare å ha babyen i fanget i begynnelsen dersom man begynner med fast føde så tidlig. Min erfaring er at når det ble behov for sittestilling for fast føde på ordentlig, ja da hadde mine blitt så sterk i rygg og nakke at de fint klarte å sitte selv i slike "gammeldagse" høye barnestoler som kan gjøres om til bord og stol, noe jeg tror skyldes all rygg- og nakketreningen de fikk. Må legge til at jeg fullammet frem til 5 - 6 mnd (mulig jeg begynte med litt grøt tidligere, men dette spiste de kun bare 2- 3 ss av i begynnelsen og da er det like lettvint å ha babyen i fanget til dette.

Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt være å få tak i dette. Vippestol kan være praktisk, men etter hva jeg har hørt andre fortelle om sine erfaringer, får jeg nesten inntrykk av at dette er en praktisk løsning som raskt kan bli litt for lettvint og praktisk på bekostning av nakke- og ryggtrening. (du må regne med at babyen ikke er så tilfreds med mageleie for rygg- og nakketrening og gir uttrykk for dette, men dette er normalt. Man lar dem jo ikke ligge så lenge i begynnelsen og ligger jo selvsagt på magen selv slik at man får øyekontakt, mens man oppmuntrer og lignende. Etter hvert som de blir sterkere, slutter de å mislike leie og oppdager til sin forundring at de selv kan påvirke hva de kan følge med på rundt seg fordi de da klarer å holde hode oppe selv, snu på det osv. (Dersom du har behov for å gjøre noe annet og de er ferdige med nakke- og ryggtrening, så er det jo bare å legge dem på rygg. De kommer jo ingen veg likevel i startfasen, og du lar jo uansett aldri en liten baby være lenge uten direkte tilsyn av gangen, enten de ligger på golvet på et babyteppet eller sitter i vippestol.

Skrevet

Jeg har aldri hatt vippestol. Jeg har alltid lagt mine rett på golvet, på teppe, matte el.l. selvfølgelig. Mange har reagert på det, men jordmor, helsesøster og fysioterapaut sa til meg at det burde flere ha gjort fordi barnet da klarer å bevege seg friere enn når det sitter fastspent i en vippestol. Men det kommer vel an på hvor mye det blir brukt også, da. Nødvendig er det i alle fall ikke.

Skrevet

viss man kjøper vippestol? når kan man begynne å bruke den da?

Skrevet

Nei det er absolutt ikke nødvendig..

Vi brukte vår bare da vi begynte med grøt vi. Da var den kjekk å ha da. Han var jo fortsatt for liten til å sitte i tripp trapp stolen.

Ellers lå han på gulvet når han var våken. Som flere sier her så har de ikke godt av å sitte slik for lenge uansett.

(men greit å ha innimellom.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...