Gå til innhold

Gode råd mot veldig såre brystvorter???

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser ut som to kjøttkaker begge vortene min!!!

*auuu*

er jo bare så sårt og vondt...

luftørker de, lar de tørke med mormelk, smærer med slik lanolin..

huff....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg...

Jeg ville først og fremst kjøpt krystall fiolett pensling på apoteket og penselt dette på vortene etter amming. Denne tar knekken på sopp og bakterier, samtidig som det heler.

Du blir lilla å knoppen så det er lurt og ha en bh som du ikke er så redd for på deg etterpå.

Vet så inderlig hva du går igjennom... Og det er så sinnsykt vondt.!! oG DET HJELPER FAKTISK Å PUMOPE ET PAR GANGER LA OSSS SI I DAG , FOR DA FÅR DET GRO..

jEG PUMPET OG GA PÅ FLASKE I 3 DØGN MED MIN MINSTE. Etter det så varknoppene bra igjen, eller de hadde fått hvilt seg og fått grodd.

Det hjelper for du får ikke det presset på vorten som når babyen suger..

Skrevet

Var visst litt caps lock der ja..Men det med pumping var det som skulle til for å få sårene (les: kjøttkaer) til å gro!!

Still pumpen inn på det laveste og pump slik en gang eller to, så skrur du litt høyere opp når du blir litt bedre.

Selv om babyen får flaske i et par dager, så vil den nok ta puppen igjen etter bare et par dager..

Det kan og være lurt å dratt til egen for å få tatt bakterieprøve av sårene, for det kan være noen gule stylokokker inni der. (

Skrevet

knapt ammet i 6dager nå....

Skrevet

jeg slet veldig med såre brystvorter, og det jeg gjorde var å småre på sånn salve for såre brystvorte FØR amming og å håndmelke litt , for han sugde så inni hampen hardt i begynnelsen at jeg var redd han skulle suge de av.. er forferdelig vondt når det er sånn, men går nok over når du får litt mere melk..

lykke til

Skrevet

og la de lufte seg så mye som mulig

Skrevet

Min velsignelse var brystskjold som jeg fikk på apoteket. Typen het Medela eller noe sånt og hadde str small. Brystvortene mine er ikke så store. Da kunne jeg fortsette å amme selv med kjøttsår på puppene. Tilslutt brukte jeg de kanskje for mye, ble litt avhengig. Men da lilleprinsen var ca 2.5 mnd bestemte jeg med for å slutte, og var alt helt ok. Han er nå snart 5 mnd og vi ammer og koser oss. NB bruk lanolin mens du brystpumper dine "sår". Jeg fikk nemlig enda mer sår fordi det ble et sånt vakum på puppene som gav enda mer sår. Litt lanolin under da glir det mye bedre. Det gjør jeg i dag også..

Håper det var til noe hjelp..

Skrevet

ammingen går jo i grunn som en lek denne gangen (heldigvis) men nå må jeg "slite" med såre vorter,,, :o(

men det er slik man må regne med.... alle får vel det en ellere annen gang...

*smører og smører vortene og biiiitet tenner*

Skrevet

Fikk en krem på barsel som heter unguentum m. Var redningen for meg. Annbefaler den på det varmeste!

Skrevet

Signerer Luremus, Unguentum M hjalp meg veldig også, og det er ikke farlig for babyen å få i seg.

Gratulerer så mye med ny baby forresten:)

Skrevet

forresten, kom på en ting! jordmor på sykehuset sa at når jeg begynte å få melk var det veldig effektivt å smøre det inn før og etter amming(morsmelk er jo som sagt magisk)! håndmelk først og smør vortene(da kommer også melka fortere ut og baby suger ikke så hardt,) og smør litt etterpå hvis mere igjen! viktig er også lufttørking!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...