Gå til innhold

Antatt fødselsvekt; 5 kg eller mer:S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare fortelle det.... På ultralyd uke 34+1 var han tre og et halvt kilo... Jeg er litt småredd nå ja:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oii...jammen vis de vet det bør vel de sett igjang fødeselen før tiden?

Skrevet

Ja, så langt er planen å sette i gang en uke før, men vokser han i dette tempoet her resten, så kan det se ut som jeg går et keisersnitt i møte. Det hadde ikke gjort meg noe, det:) Raskere og dessuten bekymrer jeg meg for at babyen skal få surstoffmangel under fødsel. Det kan vel ikke skje under keisersnitt?

Skrevet

oy, har du svangerskaps-diabetes?

Skrevet

Har type 1 diabetes, så han har fått tid til å vokse ekstra hele svangerskapet...

Skrevet

Oida .. Går nok bra skal du se! Jeg sier bare: Lykke til :)

Skrevet

Det går nok bra ja!

Eldste min ble estimert til 4,7+, men 14 dager over termin, var han "bare" 3910. Så de kan jo regne feil og! Har en "feilmargin" på 600g +- å gå på

Skrevet

Du må be jordmor/lege følge dette opp om de ikke allerede har en plan for deg. De må jo vite for sikkert at du kan klare å føde et så stort barn (bekken ol). Slik at du evt. blir satt igang før tiden.

Min førstefødte veide over 5 kilo. Det var helt uforutsett. Fødte han 9 dager over termin.

Vet egentlig ikke om det var så ille å føde en fem kilos baby. Har jo ikke akkurat hatt noe å sammenligne det med, før det som nå er i vente.

Denne gangen blir det tatt UL i uke 36, og viser det seg at det er et stort barn, vil de vurdere igangsetting.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Må bare få lov til å fortelle at mamma har at to enkle fødsler. En på drøye 4,5 kilo (meg) og broren min på ca 5 kilo

Det er jo over 30 år siden, det var ikke noe diabetes og mamma levde normalt sunt så vi var bare STORE ;)

Men stor baby betyr altså ikke nødvendigvis vanskelig fødsel, men dette har jo legene full kontroll på når det gjelder deg ;)

Lykke til

Skrevet

Godt å høre at det ikke trenger å ha så mye å si hvor stor han er...

Skrevet

Hei

Jeg har født en slik "kjempebaby" for noen år siden og vil bare berolige deg med at det ikke trenger å bli så ille. (Jeg brukte Lamazemetoden, som har stått omtalt her inne, den er virkelig å anbefale.)

Min gutt var beregnet til å være vel 4 kg ved fødsel, men så gikk jeg 19 dager over tia og da han ble født veide han 4750 g. Fødselen var over på 2,5 t og mindre smertefull enn da jeg fødte et barn med normalvekt. Jeg merket etterpå at jeg hadde presset enormt for å få han ut, jeg var mye mer sliten i muskulaturen. Det som var det verste, var hodet. Han var nesten 40 cm rundt hodet og ble sittende fast i flere minutter. Etter å ha presset flere ganger uten at han rikket seg, hørte jeg noen si at kanskje de måtte klippe. Da ble jeg sur, hadde de virkelig latt meg ligge der og presse uten at de hadde klippet? Jeg ga klar beskjed om at de skulle klippe og ved neste rie klippet de og han ble født på de to neste riene. I ettertid slet jeg veldig med å få kontroll på bekkenbunnsmuskulaturen, den var blitt veldig ødelagt pga at han ble hengende på hodet så lenge, og lenge ble jeg forespeilet at operasjon var eneste mulighet. Men med hjelp fra osteopat, og med nitid trening, gjenvant jeg kontrollen.Jeg ble fortalt at dersom de hadde settt hvor stort hodet han hadde, ville de tatt keisersnitt. Jeg er i dag sjeleglad for at jeg slapp det. Det er et stort inngrep som du kanskje aldri kommer det helt etter.

Jeg vil anbefale det å ikke bruke tia til å bli redd og engste deg. Jo reddere du er, dess vanskeligere blir fødselen. Les informasjon om avslapningsteknikker og pusteteknikker, gjerne etter Lamaze, det vil hjelpe deg til å ta kontrollen gjennom hele fødselen. Når man skal føde slike kjempebarn må man lære seg å jobbe med kroppen, ikke mot den. Jeg klarte å føde helt uten bruk av smertestillende, og det var takket være at jeg hadde trent i flere mnd på å puste riktig og å klare å slappe av. Men det er ikke nok at du har lest om det, du må trene på det.

Jeg vil ønske deg lykke til! Ikke vær redd, mest sansynlig går det helt greit.

Skrevet

Takk for beroligende informasjon:)

Skrevet

Du trenger ikke revne noe selvom du føder et stort barn. Min var 38 rundt hodet. Sydde 4 små sting, og bekkenbunnen gikk fint å trene opp.

Skrevet

Hei er det spesielle grunner til at en får ekstra ul for å se om baby er stor? Eller er det bare utfra symfyse mål at hvis du har stor mage så tror de det er stor baby??? Håper på svar. jeg har veldig stor mage men de har ikke sagt noe om ekstra stor baby

Skrevet

I mitt tilfelle følger de med på veksten siden jeg har diebetes, og derfor antar de at han skal bli stor i utgangspunktet. Om symfyse-fundus målet er over kurven ville jeg ha trodd man skulle få ul for å få målt str, men det der vet jeg ikke...

Skrevet

Takk for svar vet du hvor stor den er nå? fikk du tilbud om keisersnitt?

Skrevet

Vet lite enda. Skal bestemmes litt etter hvert. Kommer han før han blir veldig stor er det jo ikke noe å tenke på. Tror de at han er over 5 skal jeg visst få keisersnitt. Jeg kunne egentlig godt ha tenkt meg keisersnitt, for å være helt ærlig... Men jeg lar det være opp til tilfeldighetene hva som skjer. Tror det å prøve å planlegge for nøye bare vil ende opp i skuffelse over at det ikke gikk som forventet...

Skrevet

bare lurer på en ting hvorfor får man som regel store barn om man har diabetes? hvordan sjekker man om man evt har fått svangerskapts dia.? noen som vet?

Skrevet

Fordi babyen får i seg mer sukker gjennom morkaken enn ellers vil den vokse raskere.

Tror første tegnet på svangerskapsdiabetes er sukker i urinen som blir sjekket på svangerskapskontrollene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...