mei&mi + marcus :) Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Heisann. Lurer på om noen har erfaring med migrene? Har nettopp fått migrene med aura,har hatt to anfall på to uker.. Noen som har tips om hvordan man merker at det kommer,hva man skal gjøre under et anfall og etterpå? Hadde et mye verre anfall i går enn forrige uke,men er fortsatt svimmel og uvel.. Blir det bare verre og verre? Er det verste jeg har vært med på...
winneboo Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Eneste som hjelper for meg er å gå på medisiner. jeg går på forebyggende medisiner hver dag+ at jeg har anfallsmedisiner jeg tar vis jeg får et anfall. Før jeg begynte på forebyggende medisiner hadde jeg 4-5 anfall i uka, nå har de sunket til 1-2 anfall i uka. har begynt på sterkere dose nå så håper at jeg får enda færre anfall. Jeg merker at det kommer ved at det verker ved det ene øret, å så går smerten sakte men sikkert rundt forran på hodet. Å da begynner kvalmen,lysskyheten og jeg tåler ikke lyd.
mei&mi + marcus :) Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2007 Gikk det lang tid før legen fant den rette medisinen til deg? Får du sånne blinkende lys i øynene og ser sikksakk mønstre eller er det vanlig migrene du har? Kjenner ingen med migrene med aura så har heller ingen å spørre om hva som er normalt... Takk for svar forresten.
winneboo Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Jeg fikk diagnosen i februar å har hatt migrene siden august i fjor. Prøvde ut to forskjellige medisiner før jeg fant noen som funka. Er vel 1mnd siden jeg begynte på de medisinene jeg bruker nå å som funker best. De andre medisinene gjorde at jeg fikk skikkelig hodepine så de funka hvertfall ikke. Eneste negative med de medisinene jeg bruker nå er at blodtrykket synker å det gjør at jeg blir ofte veldig svimmel, spesielt på morran. Men heller det enn de anfallene annenhver dag. Ja fikk også synsforstyrrelser under migreneanfall. Veldig slitsomt, å ikke anbefalt å kjøre bil under et anfall..hehe.. Men nå tar jeg alltid anfallsmedisinene før migrenen rekker å slo helt ut, da slipper jeg det grusomme anfallet. Så det tok ca 3mnd fra jeg fikk diagnosen til jeg fant riktige medisiner.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har ikke hatt anfall siden snuppa var 3 mnd ca (er 14 mnd nå) det begynner med at jeg fåt en slags rastløshet i kroppen + at jeg blir litt trøtt og irritert. Etter en stund får jeg en slags runding nederst i synsfeltet på venstre side på begge øyne, Er en slags grønn/svart sirkel med sikksakk mønster i (vanskelig å forklare dette her) Hvis jeg prøver å lese noe så er det akkurat som om det er noe i veien, at jeg har fått noe på øyet.. Blir veeeldig lyssky, gjør vondt å se på lyset.. jeg er faktisk mest plaget med auraen jeg da, får en vond hodepine men ikke sånn jææævelig skallebank liksom.. Tar jeg en paracet og en panodil når synsforstyrrelsene kommer og så går å legger meg, slipper jeg unna med det værste.. Jeg var veeeldig plaget når jeg hadde lav blodprosent i svangerskapet. Etter at je fikk fikset den har det vært supert..
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 kan foresten bli litt forvirret og surrete før og etter anfallene også, litt snøvlete på en måte.
mei&mi + marcus :) Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2007 Ok,bra å høre at noe funker ivertfall. Skal til legen neste uke å høre hva han kan gjøre for meg,så får jeg håpe det ikke tar altfor lang tid før jeg får en medisin.. Har du forresten funnet ut hva du kan spise og ikke spise for ikke å få anfall? Har hørt at sjokolade ikke er bra ivertfall og sitrusfrukt..
winneboo Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Hvor ofte hadde du anfall igjen? Vis du ikke har så ofte så kan det hende du bare får anfallsmedisiner å slipper å gå på medisiner daglig. Sitrusfrukt spiser jeg aldri pga allergi, å sjokolade er et no no det også, men spiser den innimellom, men ikke så mye.
mei&mi + marcus :) Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. juni 2007 Ok,bra det gikk over da. Skjønner hva du mener med synsforstyrrelsene,jeg prøvde å lese en melding på tlf min sist gang,(da visste jeg ikke hva som skjedde med meg trodde jeg hadde vært for mye i solen) såg bokstavene men det var mange som forsvant liksom,så fikk ikke med meg hva det stod. Så kom tåkesynet og så sikksakk mønsteret,svimmelheten og hodepinen etterpå. Skikkelig ekkelt! Nå skal jeg prøve alt for ikke å få det igjen! Sikkert lettere sagt enn gjort.
mei&mi + marcus :) Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. juni 2007 Har nettopp begynt å få de,fikk første anfallet onsdag i forrige uke og så ett til i går,så er jo ganske tidlig å si noe om hvordan jeg er rammet enda.. Men har lyst å lære meg mest mulig om hva som er normalt og hva som skjer så ikke jeg får panikk neste gang. Og å vite hva jeg skal gjøre før,under og etter anfall.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 Der sa du det flinkere til å forklare enn meg hehe.. Ja jeg har vært heldig, var veldig plaget før graviditeten og mens jeg var gravid hadde jeg det ikke bra, mens etter at snuppa kom har jeg da altså bare hatt 3-4 anfall de 3 første mnd hun var til.. Men legen sa at de av oss som har aura har en liten fordel fordi da kan vi ta medisiner i det øyeblikket vi kjenner symptomene, det er litt vanskeligere når man ikke har noen form for aura.. Jeg kan foresten ikke spise masse mørk sjokolade,, melkesjokolade kan jeg spise en hel plate av uten å få vondt, men mørk sjokolade holder det med 2-3 biter så blir jeg dårlig.. Hvis jeg ikke bruker solbriller når det er sterk sol eller hvis jeg ser rett på en lampe kan jeg også trigge det. Og la for guds skyld ikke folk ta bilde av deg med blitz hvis du har lett hodepine, da kommer hvertfall migrenen hos meg..
♥Snulder Skrevet 15. juni 2007 #12 Skrevet 15. juni 2007 Min migrene begynner nesten alltid med synsforstyrrelser. Dette varer ca 30-40 minutter.... deretter begynner hodepinen. Jeg har prøvd div. medisiner opp igjennom tida. Pr. d.d. bruker jeg Zomig. Funker stort sett greit på hodepinen, men den gir bivirkninger i form av nervesmerter i ansiktet.
mei&mi + marcus :) Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 15. juni 2007 Leste en plass at man kan bli bedre under graviditeten pga hormonene.. Jaa,tenkte jeg da,siden vi prøver igjen..9 mnd uten anfall ivertfall,hehe.. Men er nettopp begynt å få det så vet enda ikke hva jeg "tåler" å spise og hva jeg ikke kan spise.. Solbriller er jeg begynt å bruke nå,selv om det ikke er sol. Og skal få meg briller siden jeg har gått i flere år uten å se og anstrengt øynene mine,kanskje det har noe med det å gjør og? Og så ska jeg ikke sitte så mye foran pc`en Håper det går bra og at du slipper flere anfall da!
*Lissi* Skrevet 15. juni 2007 #14 Skrevet 15. juni 2007 Jeg tror jeg har migrene med aura. Har ikke snakket med lege enda, men har alle symptomene. Moren min har også migrene, så vet endel om det. Fikk det 3 mnd. etter at jeg fødte mitt tredje barn. Så lenge jeg sover nok, ikke stresser og spiser regelmessig klarer jeg å unngå anfallene.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #15 Skrevet 15. juni 2007 Ja er mange som blir bedre under graviditet, MEN jeg er veldig avhengig av å ha riktig blodprosent for å ikke få anfall, under graviditeten lå jeg på rundt 8 og etter fødsel på 6-7, er nokderfor jeg var plaget under graviditeten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå