Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 vår pie spiser brødskiva selv og drikker selv,men jeg gir henne fortsatt middagen og grøten selv..ellers blir det bare tull her..hehe.hun er veldig vanskelig ved matbordet,skal reise seg opp i stolen hele tiden,og tuller bare..noen råd om det med samme?vi har seler og spenner henne fast dersom det blir altfor ille,men da blir hun illsint ja:)
så var vi 4 Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Martin spiser det meste selv (han spiser ikke grøt i det hele tatt), men det hender jo jeg hjelper han litt så mest mulig kommer inn i munnen De selene må hun vel bare lære seg å bruke.
Mille** Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Jepp, fra hun var rundt 13 mnd nektet hun å bli matet, og nå er hun kjempeflink med gaffel og skje.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Isack spiser brød selv til han blir lei, da må vi gi resten. Han spiser frukt biter, rugfras, kjeks, knekkebrød osv selv. Middag spiser han litt av selv (når han vil). Særlig når vi har suppe til. Da blir det somregel masse søl, men det må vi tåle;) Øvelse gjør mester. Grøt får han 2 ganger om dagen, og det gir jeg han. Ser for meg et udelig gris om han skulle spist det selv. Men om han viser at han har lyst, får han lov. Jeg vet uansett at han blir lei etter en kort stund;)
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 ja hun spiser alt selv.......en del søl men.....
Tibra Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Min 1-åring spiser brødskive selv, og feks frukt i biter og middag som er fast i fisken (feks fiskekaker, pannekaker..). Ellers gir vi han grøten og feks middagsglass (han har aldri protestert på å bli matet)
Carnivale Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Ja, blir litt søl og får litt hjelp, men spiser 90% av maten selv.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Ja, min ettåring spiser selv. Alle måltidene. Blir litt gris når han spiser grøt til kvelds, men ellers er han veldig flink til å spise, søler ikke mye. Han er et matvrak da, så han er redd for at noe av maten skal bli borte...hehe
monztah Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Ja, hun vil som oftest ikke bli matet, så nå har vi gitt opp og lar henne plukke i seg maten selv. Både middag, brødskiver, frukt og grønt. Yoghurt og grøt kan jeg som regel gi henne med skje, men noen ganger vil hun få lagt på skjeen, og så ta den og spise fra den selv.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Hun spiser alt selv vi spiser alle måltider sammen, så da er det enklest om hun spiser selv. Er flink til det også da hehe, hun får maten i seg. Er foresten 14.5 mnd.
Duracella Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 Lot ham spise alt selv fra ett års alder ja. Da har han nemlig noe å gjøre mens han sitter ved bordet, og jobber med å få i seg maten istedet for å grise for moro skyld som han ellers gjør. (gjorde) Det blir omtrent like mye søl, men jeg får spise min egen mat i fred og ro han får øvd motorikken sin og klarer samtidig å sitte rolig. fungerer utmerket.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 16. juni 2007 #12 Skrevet 16. juni 2007 Han har spist brød selv siden han var åtte måneder, og begynte å spise middag selv da han var 11-12 mnd. Hender jeg får veldig lyst til å hjelpe ham, men det er ikke aktuelt.... Går stort sett veldig greit da. Han sitter fint i tripp-trappen, og nå uten bøyle. Han er 16 mnd.
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 16. juni 2007 #13 Skrevet 16. juni 2007 Datteren vår spiser selv, men har jeg dårlig tid, hehe, så mater jeg henne..kanskje litt dumt av meg men... Hun har skjønt det med skeia, at den ikke skal snus før den kommer i munnen.Skiver har hun spist alene siden hun var 8 mnd...( Fikk tidlig tenner) Mens middagen må være litt fast skal hun klare å få det på gaffelen. Det hun derimot IKKE har skjønt er å drikke av kopp.Der heller hun alt over hodet.haha. så det ender med at jeg ikke lar henne gjøre det , men vet jo med meg selv at jeg må jo la henne gjøre det ellers så lærer hun jo ikke av det...
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #14 Skrevet 17. juni 2007 Hun spiser alt som ikke er "flytende", dvs alt som går an for henne å holde i uten at hun blir helt totalt nedgriset. Alt som involverer bestikk gir jeg eller pappaen enda. Hun bare leker og tuller hvis vi prøver å la henne gjøre det. Men brødskiver, og drikking går som en drøm. Og håndfast middagsmat og frukt.
firemerkersmør Skrevet 17. juni 2007 #15 Skrevet 17. juni 2007 Tassen er akkurat 1 år, men han spiser lite selv. Noen ganger brød og frukt i skiver. Han har ikke pinsettgrep enda engang han, så det hadde blitt mye søl, og lite næring
--arkin-- Skrevet 17. juni 2007 #16 Skrevet 17. juni 2007 jupp,hun spiser alle måltidene selv, ellers blir hun sinna, men hun er ganske flink til å spise, blir gris når hun er mett
MintCondition Skrevet 18. juni 2007 #17 Skrevet 18. juni 2007 Ja, Guro spiser mat selv, men får jo litt hjelp til å dytte ting på gaffelen/skeia da såklart Blir litt gris, men alt kan vaskes!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #18 Skrevet 18. juni 2007 Her var det mange bra holdninger! Flott at de små får prøvd seg selv med maten uten at foreldrene blir hysteriske for søling. :-)
nickoline og supermann Skrevet 18. juni 2007 #19 Skrevet 18. juni 2007 Ja, og vi øver med skje!!!!!!!!!
Kæmma og trultene Skrevet 18. juni 2007 #20 Skrevet 18. juni 2007 Jenta vår har spist brødbiter lenge, har begynt å gi støre biter som hun må dele opp nå. Da havner som regel hele greia i munnen og alt må soyttes ut hehe. Men hun lærer.... Middag får hun stort sett spise selv med gaffel eller skje, yoghurt spiser hun selv med skjeia (jeg holder begeret da, for å begrense sølet). Grøt har hun prøvd, men det er ikke så ofte. Vi spiser grøt til kvelds bare, og da er hun ofte for trøtt..... Hun får plukke rosiner og fruktbiter og sånt selv fra fatet sitt. Vesla ehr reiser seg også opp noen ganger under målidene, men det er fordi hun er ivrig hehe. Vi ber henne sette seg / setter henne ned før hun får neste bit, og har så langt ikke trengt seler. Men kanksje det kommer hehe
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #21 Skrevet 18. juni 2007 Hmm tydeligvis ganske alene her, men min 13 mnd gamle spiser ikke selv. Hun bare tuller og søler, jeg orker bare ikke det griset ved hvert måltid...
Gjest_1001 Skrevet 18. juni 2007 #22 Skrevet 18. juni 2007 Alt som han kan holde i hånden spiser han selv. Dvs. lunch og alle mellommåltider, samt om frøkost blir brød i stedet for grøt. Men han blir utålmodig om han får en skje. Er han sulten skal det skje raskt. Og han blir sint om ikke han blir mett fort om kvelden og morningen. Middagen er det litt forskjellig. Fiskekaker, potet, kjøtt, fiskeboller, brokkoli, blomkål, kokte gulrøtter osv. spiser han selv med fingrene. Mens lapskaus, og annen "slapsemat" gir jeg ham med skje. Han er 14 mnd da. Tenker det kommer seg etter at han begynner i barnehage og ser at de andre barna siser frokostblanding og grøt selv ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå