Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Er 31 uker på vei, og har akkurat oppdaget en åreknute på leggen! Den er formet som en M, og sikkert 4 x 3 cm. Har noen tips til om eller hvordan man kan unngå åreknuter, eller om de minsker etter fødselen?
Mi vendicion ISABELLA Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har oxo fått noen stygge, stygge åreknuter.( Jordmor sa at det er mulig de blir mindre synlige etter fødsel, men de forsvinner nok ikke helt... Hvis man ikke tar dem bort da. Mener man kan ta noe sprøyter eller operere dem bort...husker ikke helt, men det er mulig i hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 De minsker litt kansje, fordi du har mer blod i kroppen nå, men borte vil de ikke bli. Eneste måten å få de bort på er å operere. Du kan forebygge ved å bruke støttestrømper. Jeg har en skikkelig stygg en på leggen, men fastlegen min nekter å sette meg opp i operasjonskø før jeg har fått de barna jeg skal ha.. utrolig kjipt. Jeg vurderer å gjøre det privat.
Therese:):) Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Du kan forebygge åreknuter ved å ligge på ryggen med foten opp (ikke alltid like lett når man er gravid...) enten med beinet helt strakt, eller med litt bøy på kneet. Mens du ligger slik beveger du fotbladet opp og ned. Hold på en stund, helst til det kjennes ut som alt blodet forlater leggen (det prikker). Da kan du legge ned beinet. Det som skjer når man gjør dette ( i følge fysioterapeuten min), er at man tømmer blodkarene når beinet er opp, og fyller dem på nytt når beinet er ned. I tillegg til denne øvelsen, er det selvsagt viktig å holde blodsirkulasjonen i leggene i gang. Hilsen ei som håper det holder med en åreknute...
Gjest Ut på tur Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Du må hvertfall ikke masere på dem for da kan de bli betente har jeg fått beskjed om. Jeg er heldig, har "bare" masse blodårer(dritstykt) men ingen åreknuter. Har hørt det kan være skikkelig vondt ;(
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #6 Skrevet 16. juni 2007 Tusen takk for godt råd, dette skal jeg prøve! :-D
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #7 Skrevet 16. juni 2007 Knyter de opp og legger de i båten *ler av min egen morsomhet* Kjøp støttestrømper!!!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #8 Skrevet 16. juni 2007 Men man kan faktisk bli satt i operasjonskø for noe slikt av fastlegen? Det er jo helt fabelaktig... betyr der at det ikke koster så mye, da? Og aner du hva det koster å få gjort det privat? :-)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #9 Skrevet 16. juni 2007 Takk for tipset! Har forløpig ikke kjent noe smerte i åreknuten min, men den er jo stygg som nøkken... ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #11 Skrevet 16. juni 2007 bruk støtte strømper!!! det fjerner dei ikke, men forhindrer fler..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #12 Skrevet 16. juni 2007 Her jeg bor kan i hvertfall ikke fastlegen sette noen opp i Op.kø for åreknuter, men kan henvise til spesialist for vurdering, og derfra kan man bli satt opp i op.kø. Noen sykehus har dårligere råd enn andre, og vil være mer restriktive med dette, så kanskje er ikke fritt sykehusvalg så dumt dersom man bor i nærheten av et slikt sykehus. Når det offentlige dekker, er det ihvertfall billig
Miss RM Skrevet 16. juni 2007 #13 Skrevet 16. juni 2007 Er bare på besøk fra 2. trimester... Jeg kjøpte noen tynne støttestrømper på Alliance Apotek, de er fantastiske!!! De er ikke varme (noe jeg ville trodd) og virker faktisk veldig bra. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette med de til babyen kommer ut :-)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2007 #14 Skrevet 16. juni 2007 Har operert åreknute som var stygg og gjorde bittelitt vondt. Legen henviste, gjorde det på sykehuset. Er noen år siden. Gikk raskt og greit, så det er bare å se an hvor plagsomt det blir etter fødsel, og ev ta det opp med lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå