Gå til innhold

"Internasjonale" navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hengt litt inne på navnedebatten, uvisst av hvilken grunn, siden jeg er så lite hypp på å få flere unger at jeg knasker p-piller for to.

Men er fasinert over hvor mange som oppgir at ungene må ha navn som er "internasjonale", og "lette å uttale i utlandet". Regner forøvrig med at "utlandet" i denne sammenhengen er USA og Mallorca.

Det finnes vel strengt tatt flere kinesere enn amerikanere og spanjoler, og med den styrkede kinesiske økonomien, burde vel landets mange Daniel'er, Kevin'er og Isabella'er egentlig hete Ming, Li, og sist, men ikke minst: Leah Shaoli.

Selv har jeg navn fulle av æ'er, ø'er og å'er, og til tross for dette voldsomme handicapet har jeg jobbet i Tyskland og Italia (som altså er i utlandet).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ikke å snakke om hvor latterlig navnene blir med norske etternavn! Jasmin Bakken, Colin Olsen, Jeanette Desiree Dahl.. Fatter det ikke jeg nei.

Skrevet

Utlandet er vel kanariholmene for 90 % av befolkningen. Hvor er problemet? Kan Mario som selger spanske dukker og annet juggel få problemer med å uttale navnet til Henrik riktig. For dumt:)

Skrevet

Vi følte at vi måtte ha navn som gikk greit å uttale i tysktalende land pga min mans fammilie. Det trenger ikke bli så sært. Vi endte med Selma og Elin. Om det fungere på kinesisk er uvisst, men norsk, tysk og engelsk skulle gå greit nok.

Skrevet

Her i huset legger jeg forbud mot navnet Simen.... Ellers er Norske navn med Æ Ø Å kult... Vi har disse bokstavene her til lands... Utlendingene må jo få lov til å stusse litt innimellom.... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...