VirreVirre Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Jeg mangler ca 15 dager med jobbing for å få fødselspenger. Jeg begynner i fast stilling i august, termin 21.jan. Holder det at jeg blir ansatt i en 10% stilling i to-tre uker nå i sommer da? Hvordan regner de? Beklager at jeg maser om dette her inne, men nav har stengt, og jeg bør vite dette i løpet av helgen :-S
beibiboom Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Jeg tror det skal være nok at du har vært i inntektsgivende arbeid de siste 6 mnd! Men du får jo ikke like mye penger som du ville fått hvis du jobba fullt!
VirreVirre Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2007 Nei, det skjønner jeg jo. men det blir jo fem fulle mnd da. Men det er jo myemye bedre enn ingenting
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Du må nok ha fullgåtte 6mnd... Var det saksbehandleren sa til meg da jeg hadde litt over 5mnd igjen av svangerskapet. Jeg skulle ha kasta meg på jobbkarusellen med en gang jeg fant ut jeg var gravid... Så enten så må du håpe på at nav ser gjennom fingrene,eller så funker det ikke. Men de ville ikke se gjennom fingrene for meg,selvom jeg er gift med en nav'er.
VirreVirre Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2007 jiterbebis: mener du at man må jobbe i 100% i 6 mnd? det kan da ikke stemme? det er jo flere som jobber med mindre prosent, og får foreldrepengene... Jeg skal forresten jobbe 5 fulle mnd ++, men mangler mellom 13-16 dager for å få 6 mnd til sammen. Men trodde ikke jeg trengte å jobbe 100% disse dagene? Eller? Å, jeg blir så lei meg hvis dette ikke går altså :S
*Roxy* Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Nei, du må ikke ha 100% hele perioden. Hvis du jobber så du til sammen har 6 mnd. har det bare betydning for utbetalingen hvor stor stilling du har de dagene du evt jobber i sommer..
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Jobbe,jeg sa ikke noe om 100% Men det er 6mnd. Uansett hvor mange % man jobber. I hvertfall sånn jeg har forstått det... Men du kan høre med nav der du bor og høre om de vil godkjenne det. Selvom det ikke er fulle 6mnd.. Jeg jobber for harde livet for å finne andre løsninger sånn at vi får mer enn bare 1.gangsstønaden + lønna til mannen. Er noe drit når man ikke har jobba 6 av 10mnd,for mannen har jo ikke rett på noe han heller da.. For har ikke mamma'n jobba opp mammaperm,så får ikke pappa'n noe(hvis han er statsansatt får han 2uker velferdsperm,hvis ikke så er det opp til arb.plassen). Så det vi gjør(jeg går på yrkesretta attføring) er å se på mulighetene vi har og prøver å finne smutthull... Som f.eks. - Jeg har bekkenløsning,hvis den blir verre så kan mannen min få pappaperm fordi jeg da har en skade/sykdom som gjør at jeg trenger hjelp her hjemme. - Psyken min(grunnen til attføringen) kan spille inn og tilsi at jeg kan gå på rehabiliteringspenger ett år. - Den kan og spille inn sånn at mannen min kan få noen % permisjon for å lette for meg. - Hvis jeg fortsetter på attføring,men mindre % enn nå,så kan mannen min få like mange % permisjon. Det gjelder å finne ut hva man har rett på i hvilke situasjoner. Jeg ønsker jo ikke at bekkenet mitt eller psyka mi skal bli verre,men det er ting jeg ikke styrer som gjør at det kan lette den økonomiske situasjonen.
VirreVirre Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2007 ok, misforsto Har bare fått så mange dårlige nyheter i dag, og orker bare ikke flere. hehe. Det er bare så fordømt irriterende at jeg skal mangle disse få dagene, og at grunnen faktisk er at jeg har vært student. Føler nesten jeg blir straffet fordi jeg studerer. Jeg har bare hatt maks uflaks. Prøvde i over to år for å bli gravid, og når vi endelig klarer det faller jeg plutselig mellom to stoler. Hadde jeg blitt gravid en mnd senere, hadde jeg hatt nok jobbing. Hadde jeg blitt gravid en mnd tidligere, hadde jeg søkt meg inn på et nytt studieår. *sukk* jaja, skal prøve å fikse disse dagene nå da. Det eneste som kan ødelegge da, er vel å føde før tiden..og det kan man jo ikke styre. Så lykke til, til oss begge!
tredjemann 0 dager igjen! Skrevet 16. juni 2007 #9 Skrevet 16. juni 2007 Hei. vil bare oppklare i at far HAR RETT på 29 uker med 100% lønn, nå, selv om mor ikke har opparbeidet seg rett til feriepenger! Og så lurer jeg på hva dere mener med "fulle 6 mnd"? Enten har du fått utbetalt lønn i 6 av de siste 10 mnd eller så har du ikke gjort det. Om en av mnd kun har 2000kr (f.eks.) utbetalt spiller ingen rolle, så lenge de fem andre er en del høyere. Det som er vesentlig er at du totalt sett kommer til utbetalinger pr mnd som er på mer en ca 3300 kr (ganget med 10 mnd utgjør det nemlig bare det samme som engangsstønaden og da er det like greit å velge den og heller ha rett til å jobbe ekstra for å spe på inntekten fra babyen er 6uker).
tredjemann 0 dager igjen! Skrevet 16. juni 2007 #10 Skrevet 16. juni 2007 Lydia82. Det er ikke noe sted du kan komme inn på studie selv om søknadsfristen er gått ut, da? Vet at NLA i Bergen tar inn studenter etter opptaket, selv om du ikke har søkt der. Jeg gjorde det for snart tre år siden. Hadde tenkt å studere halvt, men ble gravid og trengte fullt studie. NLA er en kristen skole da, men du trenger jo ikke å fullføre studiene, du kan søke permisjon pga omsorg for baby. Da kan du få fødselsstipend fra lånekassen. Dersom far tar gradert uttak (da må du stryke "med vilje" istedet for å ha permisjon, for NAV må ha bekreftelse fra studiested på at du er fulltidsstudent) får du likevel lånet fra Lånekassen som fødselsstipend. Men har du hatt utbetaling av lønn i 6 mnd?
babyandme Skrevet 16. juni 2007 #11 Skrevet 16. juni 2007 Hei du.. mener å ha lest at en må ha jobbet i minst 50% stilling for å ha rett til fødselspenger.. så jeg fikk engangsstønad... Lykke til uansett!
tredjemann 0 dager igjen! Skrevet 16. juni 2007 #12 Skrevet 16. juni 2007 JAH! Stemmer det... hadde glemt det med 50%... var ikke sånn for ...eh... 7år siden da jeg fikk eldstemann, da var det bare snakk om å "overgå" engangsstønaden...
tredjemann 0 dager igjen! Skrevet 16. juni 2007 #13 Skrevet 16. juni 2007 sitter på NAV sine sider og prøver å finne ut regler som gjelder for meg og min mann.... er søren ikke lett dette her. Har vært til samtale hos NAV (på torsdag), men det var ikke alt de kunne svare på. Ringte dem igjen (få fredag), og fikk snakke med en kjempehyggelig dame, som ikke kunne hjelpe meg så mye mer enn å be en annen om å kontakte meg på mandag.... jaja... uansett: Fant dette mens jeg lette, og tenkte det kanskje var oppklarende for deg, Lydia82. (Har klippet vekk noe.) § 14-6 Første ledd - Krav til yrkesaktivitet [Endret 3/07] Retten til foreldrepenger opptjenes ved yrkesaktivitet. Begge foreldrene kan opptjene rett til foreldrepenger ved å ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene (opptjeningstiden) før vedkommende starter sitt uttak av foreldrepenger.(...) Dersom faren skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten må vilkårene i § 14‑13 være oppfylt. Se også § 14‑14 andre ledd. Lovendringen medfører ingen endringer i rettstilstanden slik den var før 1. januar 2007. (...) Alle dager vedkommende har vært i inntektsgivende arbeid før stønadsperioden starter teller med ved beregning av opptjeningstiden. Det kan det ikke oppstilles som et vilkår at de separate dagene skal utgjøre 31 dager for at disse dagene til sammen skal svare til en måned. Et slikt krav ville medføre at det kreves flere dager i opptjeningstiden for f.eks. en oppdragstaker enn en som har et løpende arbeidsforhold. Rikstrygdeverket kom i kjennelse i sak nr. 93/12500 til at 26 dager må anses å være innenfor det antall dager som utgjør en normal arbeidsmåned. Kvinnen som hadde 5 måneder og 26 dager som godskrevet opptjeningstid, ble derfor ansett for å ha opptjent retten til fødselspenger. I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt: • vedkommende må ha vært i arbeid i fire uker i henhold til § 8‑2. • det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker. Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt. Eksempel: Kvinnen er gravid med termin 14. august og stønadsperioden skulle vært startet 25. juli. Hun fullførte utdanningen sin i desember året før, og har frem til 25. juli hatt to forskjellige vikariater. Det første vikariatet startet 25. januar og varte til 25. mai. Det neste vikariatet startet 12. juni og varte frem til 25. juli. Vilkåret om å ha vært yrkesaktiv i seks av de siste ti månedene er ikke oppfylt fordi perioden fra 25. mai til 12. juni ikke kan medregnes.
happybirthday Skrevet 16. juni 2007 #14 Skrevet 16. juni 2007 Lenge siden jeg sjekket dette. Men det har iallfall vært følgende: så lenge man jobber minst hver 14.dag (f.eks) annen hver lørdag, regnes dette som sammenhengende jobbing. Jobber du sjeldnere, regnes kun enkeltdagene. Så hvis det fortsatt er slik, så skulle du med sommerjobbing i sommer der det ikke går mer enn 14 dager mellom hver økt, telle med i din opptjeningsperiode. Dermed vil du oppfylle kvoten din om minst 6 av de siste 12 mnd. Det som kan være lurt, er likevel å jobbe mest mulig i sommerjobben da, fordi lite inntjening her (selv om du oppfyller kravet om jobbing minst hver 14 dag), vil være ned å trekke ned gjennomsnittet for hva NAV vil beregne av foreldrepengegrunnlag. Så slik sett vil det lønne seg å jobbe mest mulig i løpet av sommeren, slik at sommerjobbingen ikke virker negativt inn på størrelsen på foreldrepengegrunnlaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå