Sjokoholikern Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Lillegutt er vandt til å sitte bakovervendt i passasjersetet. Men nå har vi kjøpt ny bil og han må flyttes bak. Han er fryktelig urolig i bilen, og er roligere når han sitter fremovervendt. Så jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det i sommer! Ha en urolig unge bakovervendt eller en blid unge fremovervendt....
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Urolig, men TRYGG; unge bakovervendt, absolutt!! Så kan dere heller investere i en dvd-spiller og noen nye leker, og en av dere kan bytte på å sitte bak og underholde han..! Eller dere kan koble ut airbagen i den nye bilen og la han sitte foran :-)
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Vi skal kjør nedover europa og da vender vi setet forover...da statisktikken der viser at de fleste ulykker skjer bakfra... her i norge er det bedre å ha bakovervendt så når vi kommer til tyskland snur vi setet... du får sikkert masse tips her...gjør det du mener er best
Sjokoholikern Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2007 Er norgesferie... Hmm, var ikke så dum tanke det, de selger billige dvd-skjermer på coop nå, kanskje det hadde vært lurt =) Jaja, jeg har en mnd på meg før vi drar
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Vi har det til storebror på 3,5 år og han elsker å se på :-) Veldig greit i lengden, hvis det blir en del lange strekninger..!
Anna Nym :o) Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 DVD edr ett must. Men vi kommer til å snu setet også vi. Han er 14 mnd.....
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Ville nok valg bakovervendt, men det er jo opp til deg... Men for all del; orker ikke ennå en tråd om dette:P
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Sjaman... det er ALLTID tryggest med bakovervendt. dessuten: hvor er statistikken som viser at det skjer flere bakfraulykker i tyskland enn her, og hvor sies det at det er tryggere å ha forovervendt sete?
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Enig, b-ananas, det er ikke fordi det er tryggere med fremovervendt i en kollisjon bakfra, det er bare fordi vi i Norge og Sverige er mye mer opplyst om fordelene ved bakovervendt sikring, men mange land er nå på vei til å følge etter oss! :-) Selv i en kollisjon bakfra er det best med bakovervendt, da kreftene ALDRI blir like sterke som i en frontkollisjon, sidekollisjon, utforkjøring, bråbrems osv osv, og å sette setet fremovervendt bare pga ETT eneste scenario blir for dumt i mine øyne..!
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Jeg hadde valgt fremmovervendt for å være helt ærlig- og den som vil hetse meg for det; Be my guest!
minsta Skrevet 16. juni 2007 #11 Skrevet 16. juni 2007 Selvfølgelig ville jeg valgt bakovervendt! Etter min mening bør en faktisk ikke sette seg i en situasjon hvor en tar en avgjørelse, for deretter måtte velge om en skal utføre den på en tryggest eller utryggest måte for barna sine. Enten gjøres det på en trygg måte, eller ikke i det hele tatt.. Altså enten bakovervendt, eller utsetter bilferien til et annet år. Husk at jo flere mil dere sitter i bilen, jo større sjanse er det å komme ut for ulykker. Småbarn trenger faktisk ikke en kræsj engang for å bli skadet, en kraftig bråbrems en nok hvis stopplengden er kort Ha en fin ferie, uansett hva dere velger! :-)
tvilling73, 05/07 Skrevet 16. juni 2007 #12 Skrevet 16. juni 2007 Vi har alltid vært 100 % overbevist om bakovervendt pga sikkerheten.. Nå er hun 18 mnd og sitter bakover, men hun hylskriker til tider og det både lenge og vel. For ett år si satt hun som ett lys. Så da tenker jeg: Farlige situasjoner kan oppstå bare fordi ungen sitter bakover. Du prøver å sende bak leker, vann etc.. og mens du holder på med dette kan 1 sek på henne være nok til at det sier pang.. Hva da med sikkerheten. Bare vi kjører 30 min til mine foreldre så HYLER hun.... Syns vi skal se litt på hvordan ungen har det i de 99% en ikke kommer til å krasje i forhold til den 1 % vi krasjer. En må også ha klart for seg at hvis en har frontkollisjon så er sjansen 90 % for at det går bra med barnet når den sitter bakover, mot 50 % når det sitter forover.. Helt fra hun var nyfødt har vi hatt bamsespeil fra Alexi.no på nakkestøtta. Da kan vi se henne i speilet, møte blikket. Jeg gikk rundt med bilen for 2 mnd siden, hadde ikke henne med, men ser ikke for meg at det faktisk hadde vært bedre i den situasjonen om hun satt forover i forhold til bakover.. Vanskelig å vite. Gjør det du føler er best. Kjøper du stol i Sverige selger de 95 % bakovervendt. Norge følger etter. Danmark og Tyskland har nesten ikke hørt om bakovervendt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå