Gå til innhold

Flere som bruker nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt forferdelig tett i nesa og har vært nødt til å ta nesespray for å fa sove om natta. Er det flere som bruker det her? Har dere fått beskjed av jordmor og lege at dette er greit?

Jordmora mi sa jeg kunne bruke dette i 10 dager, men nå ble jeg plutselig så redd for at det kan ha vært skadelig for barnet.... Er i uke 31 nå.

Og er det noe forskjell på å ta Rhinox eller Otrivin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er også potte tett i nesa, og jeg bruker nesespray om natta.

Spurte jordmor, og hun sa det var greit. Men anbefalte meg Zymelin nesespray, den er ikke skadelig i det hele tatt. Står også i bruksanvisningen at det går fint å bruke under graviditet.

Skrevet

Jeg vet ikke om evt forskjeller... Jeg vet bare at skal jeg klare å puste, er jeg nødt til å bruke nesespray. Siden slimhinnene er så hovne, hjelper ikke saltvannsoppløsning lengre... Jeg bruker Otrivin. I tillegg har jeg pollenallergi, og bruker nesespray for det óg. Jm sier at dette er verst i de 3 første mnd, og skal jeg få puste,MÅ jeg være åpen i systemet... Håper hevelsene legger seg kjapt etter fødsel, ellers blir jeg nesespray-oman.....

Skrevet

Eg bruker Otrivin for barn. Har brukt den litt vel lenge nå, men klarer ikke å la vær...da får eg IKKE puste om natten:( Men bruker den kun like før eg legger meg da...ikke utover dagen...da tekler eg å være litt tett.

Var grusomt nå i MAi da pollensesongen var på sitt værste....trodde eg skull omkomme av oksygenmangel hehe

Skrevet

Jeg må bruke nesespray desverre, dette fordi slimhinnene mine er så hovne nå under graviditeten at jeg rett og slett ikke får puste uten. Jeg blir helt utslitt hvis jeg skal puste gjennom munnen hele tiden. Jeg brukte otrivin før, men byttet til zymelin da det står at den ikke er skadelig under graviditet.

Skrevet

Samme som "adala81+ Adrian=Høygravid." her. Ble tett med en gang testen viste gravid..

Har måttet bruke spray i begge svangerskap. Forsøkt å ta barnespray så lenge som mulig (Rhinox), men nå som toleransen er økt er jeg over på voksenspray nå (termin i morgen).

Venter på operasjon i nesa pga tett vev også (som ikke er kommet etter spraybruk, men hormonendringer iflg spesialist).

Skrevet

Zymelin og Otrivin er egentlig akkurat det samme , så det spiller ingen rolle hvilken av dem man tar ;)

Skrevet

nå virker det som de færreste her har tett nese pga allergi. Men svarer likevel. Jeg har både allergi mot husstøvmidd (helårs), hund, katt, pollen mm. noe som gir seg utslag i svært tett nese, høysnue og masse nysing m.m. Da ble gravid, kunne jeg ikke bruke Aerius tbl. Legen forskrev da Lomudal nesespray som er lokalt virkende for allergikere. Virker ikke like godt som Aerius-tbl merker jeg, og drikker fryktelig mye vann hele døgnet ordi jeg tydeligvis sover med åpen munn hele natta pga nesetetthet. Lomudal'en er likevel bedre enn ingenting, da. Ifølge legen min så gir ikke allergi-nesespray fare for utvikling av kronisk nesetetthet slik som Otrivin og andre "mot-tett-nese-sprayer". Tenkte jeg bare ville nevne det, da så det var et innlegg fra ei her som så ut til å tett nese pga allergi og ikke pga overdreven bruk av Otrivin eller annen grunn.

Skrevet

Jeg bruker Zymelin om natta. Blir helt tett når jeg legger meg, så jeg må bruke det for å få sove.

Skrevet

Jepp, zymelin og otrivin er synonym preparater, men hvis du leser felleskatalogen er virkning/bivirkning ved graviditet bekrevet forskjellig. Derfor tar jeg zymelin;-)

Skrevet

jeg også fikk lomudal, for allergiene mine, men den hjelper egentlig ikke så veldig. Er fullstendig avhengig av annen nesespray på natta for og få sove....

Skrevet

jeg fikk beskjed av jordmor at om jeg var tett i nesa om natta måtte jeg bare ta nesespray..... kan ikke gå rundt å ikke få puste... det var ikke skadelig for ungen når jeg tok det så sjelden (bare om kvelden før jeg la meg)

Skrevet

Legen min sa at det ikke var noen fare, og i nesespray er det oxymetazolinklorid som er virkestoffet, og det er i alle de ulike typene, så jeg tror egentlig ikke det er store forskjellen fra merke til merke. Jeg må også få sove, så jeg tar nesespray uten dårlig samvittighet....

Skrevet

Har vært tett i nesen siden februar. Må bruke nesespray for å få puste. Bruker i tillegg allergi spray (Rhinokort) pga helårsallergi.

Har tatt akkupunktur også, det hjalp littt. Da våknet jeg ikke om natten pga at jeg ikke får nok luft.

Legen min mente at det var viktigst at jeg fikk puste, det er mindre stressende for babyen.

Når babyen er ute får jeg prøve med mere effektiv akkupunktur, og gå over på altvannsoppløsning. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...