Gå til innhold

Dere som har 5 uker ferie - angående feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i et firma der vi har 25 dager ferie (5 uker).

Feriepengene utgjør dermed 12% av lønna fra året før (årslønna minus feriepenger fra foregående år).

Jeg hadde regna på dette og kommet fram til et gitt beløp som jeg forventa å få utbetalt i dag. Kikka i nettbanken og ser at jeg har fått en noe lavere beløp en det jeg hadde forventa.

Snakka med administrasjonen og har fått følgende forklaring:

Jeg har fått det forventa beløpet i feriepenger, men fra dette er det blitt trukket lønn for tre dager. Dette fordi det er 22 arbeidsdager i en mnd og ikke 25.

Jeg prøver framdeles å forstå dette....

Det er jo veldig vanlig med 5 uker ferie, så jeg antar dette er vanlig praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Dette er nok vanlig praksis. Har akkurat det samme som deg. Så det at de kaller det den 5. ferieuken er egentlig bare irriterende, det er mer 3 dager permisjon uten lønn.....

Jeg ba om å bare ha 4 uker ferie for jeg hadde ikke lyst til å bli trukket, men måtte ha 5 uker ferie. Har også fått samme forklaringen som deg, men synes likevel det er max irriterende å se at 3-4000,- kroner er trukket vekk.

Skrevet

Ja, veldig irriterende! Særlig når jeg på hver eneste lønnslipp dette året har hatt en post nederst som heter "Feriepenger til gode" og et beløp som er høyere enn det jeg fikk utbetalt i dag. Arrg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...