Kleopatra og Cæsarion Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Vi skal kjøpe nytt til gutten vår. Tenker et sete fra 9-18 kg eller 9-25. Sjekket ut den nye testen som har blitt gjort av bl.a. av Forbrukerrådet. De hadde testet mange isofixseter,men alle er jo vendt forover... Jeg ønsker å kjøpe et som kan settes begge veier,siden det er anbefalt at små barn sitter bakovervendt. Noen som kan anbefale et bra isofixsete som er bakovervendt?
frøken blå Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 hvordan skal du kunne feste et isofix-sete bakovervendt?? det forstår ikke jeg.... vi kjøpte nytt sete til 4 åringen igår. kjøpte britax kidfix (m/isofix) fra 15-36 kilo. supert!! kom best ut i testen på forbrukerrådet, mye grunnet iso-fixen (sidekollisjon o.l.), samt gode sidebeskyttere og god "hvile" til hodet dersom barnet sovner på tur. betalte 1799 for det.
Fraggelhysa! Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Akta graco duologic anbefaler jeg! Det er et kjempegodt og trygt bakovervendt isofix sete. Dette kan ikke snues fremovervendt. Det koster 3500 (ca pris). Kjempebra sete, vi har ikke hatt noen problemer med det.
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Akta Graco DUologic, Bimbofix (hehe, for et navn!!) og Britax Fixway er bakovervendte isofixseter som er kanonbra! Vil selv anbefale Duologic eller Britax, har Duologic, og det geniale med dette setet er at det kan festes både med og uten isofix, så du kan bruke det i alle slags biler! :-) I tillegg er det en sittedel som kan brukes fra babystadiet, som du bare sklir oppover ramma i setet etterhvert som barnet vokser. Setet er enkelt å feste, sittet som støpt med isofix, tar liten plass, er kjemperomslig for barnet, og har super sidebeskyttelse :-)
Kleopatra og Cæsarion Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2007 Takk for forslag:) Noen flere?
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Det finnes bare disse tre bakovervendte isofix-setene :-) Noen bilmerker har egne seter, men disse er ikke alltid like høy standard på..! Bimbofix er det eneste som kan brukes begge veier, men da må du ha to forskjellige baser og det er svindyrt... Bedre å kjøpe et rent bakovervendt sete og så gå over på pute med rygg i 3-4-årsalderen synes jeg :-) Gutten min på 3,5 år hadde forresten kongeplass i lillesøsters Duologic-sete, prøvde for moro skyld her en dag, bra plass i høyden, bredden og til beina! :-)
Kleopatra og Cæsarion Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2007 Men hva med når man har isofix feste i selve bilen(er integrert i bilen)? Da kan jeg vel sette det begge veier? (er vel forsåvidt bare å finne ut av når vi kjøper sete...) Vi slipper visst å kjøpe baser.
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Nei, det er det som er litt kjipt, seter med isofix er enten bakovervendt eller fremovervendt, ikke begge deler..! Men - Bimbofix-setet kan festes fremover eller bakover, men da må du kjøpe to ulike underdeler på setet, om du skjønner..! Altså, om setet skal stå fremovervendt er jo festet bak på setet, om det skal stå bakover er festet under beina til ungen, skjønner? Uansett er det best å bruke beltestol når barnet skal snus fremover, med tanke på nakkebelastningen i en kollisjon..!
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Lurer på hvorfor det bare er 3 merker som har isofix og er bakovervendte jeg, mens de resterende 25 merker er alle forovervendte i denne klassen?? Da kan det jo ikke være livsfarlig å kjøpe forovervendte stoler(?), ellers hadde det jo vært forbudt å selge disse - skjønt jeg ser dette med nakkeskader ol med forovervendt kontra bakovervendt - vil jo helst ha bakovervendt sete selv så lenge som mulig. Vi står også på trappene til å kjøpe ny bilstol til jenta vår som er snart 17 mnd gammel - hun bruker fortsatt maxi cosi 0-13 kg! Aner ikke hva vi skal velge da... hva bruker dere andre??
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Problemet er at produsentene er Europeiske, og i resten av Europa ligger de så langt etter oss her oppe når det gjelder bilsikring, at penger fortsatt styrer, så derfor produseres det få bakovervendte seter. Men - de tre som er produsert er KNALLGODE, så ser ikke helt hvorfor det er noe problem å velge et av dem ;-) Det vil aldri være mulig å gjennomføre et sånt forbud, nettopp fordi noen har grunner for å velge fremovervendt... Men - det er ikke anbefalt, og det er forbudt opp til 9 kg å sitte fremovervendt i Norge, og det er det en grunn til! Ser heller ikke problemet med å fortsette med bakovervendt sete, når barnet har sittet den veien hele livet, både i vogna, i bilen, i handlevogn osv osv.. :-) Jeg ville sett på Akta Graco DUologic eller Britax Fixway, Meg og lille snuppis*080206 :-) Har selv Duologic og er kanonfornøyd, det kan også brukes uten isofix i tilfelle dere skal sitte på med noen andre, bytte bil e.l., er enkelt å montere og er utviklet sammen med Sveriges største forsikringsselskap og bilsikringsspesialister, så kvalitetsstempel i seg selv! :-)
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 Tusen takk for svar - tenkte at vi skulle prøve alle disse tre merkene i bilen med lille snuppis i denne helgen her... Blir spennende å se hva vi ender opp med =)
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #12 Skrevet 15. juni 2007 Kjempelurt av dere, så ser dere hvilket hun sitter best i og hvilket som passer deres bil - så blir dere helt sikkert fornøyde :-) LYkke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå