Prinsemammaen Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Ble henvist til barnelege med gutten min som har hostet i noen måneder nå. Fikk Efedrin av legen, og han hadde skrevet på etiketten: "2,5 - 5 ml inntil 3 ganger daglig". Så da ga jeg gutten min ca. 4 ml her en kveld. Og hjelp, så hyper han ble!!!!!!! Lå fra kl. 22-01 og tullet, turnet, lo og gråt om hverandre i senga si! Ringte legen dagen etter og lurte på om vi kunne få noe annet fordi han reagerte sånn. Da kom det frem at legen hadde skrevet feil!!! Han mente å skrive 1 - 2,5 ml!!!! Hallo!!!!! Han hadde jo doblet dosen! Ikke rart gutten min reagerte!! Trodde virkelig man kunne stole på at legene skrev ut riktig dose.... Men tydeligvis ikke.... Slike ting kan jo være farlig!!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Uffda, det var ikke bra! Legen burde skrevet skademelding, men det gjorde han helt sikkert ikke....
Prinsemammaen Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2007 Hva er skademelding? Tror ikke han skrev noe sånt, nei...
1881 Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Effedrin er ikke så farlig da, men enig i at han burde ha skrevet rett dosering, men også apoteket burde ha spurt for det står på etiketten hvor gammel han er og da skulle de faktisk talt ha oppdaget at han fikk for stor dose!
mammat2goll Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 En lege jeg også har vært med, fikk vi feil dose på efedrin. Han reknet på et papir hvor stor dose han skulle ha, jeg reagerte litt da for han klødde seg i hodet å rabla på papiret. Jeg spurte på apotetket når jeg hentet det om han virkelig skulle ha så mye...de skulle han da ikke. Han hadde skrevet ut 5,5 - 7 ml inntil 3 ganger i døgnet. På min lille gutt.
Mamma´n til A og F Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Nå vet ikke jeg hva barnet ditt veier, men Efedrin mix er 2mg/ ml og doseringen er for barn: Døgndose 2-3 mg/kg/døgn, fordelt på 4-6 doser. Barnet ditt fikk da 8 mg som kveldsdose. Veier barnet ditt feks 8 kg blir det 24 mg som døgndose fordelt på eks.4. Så er ikke barnet ditt mye under 8 kg var det heldigvis ikke farlig. Apoteket pleier heldigvis reagere hvis doseringen er feil, og det gjorde de tydligvis ikke. God bedring til gutten din:)
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Mange barn blir hyper av efedrin, min gutt reagerte motsatt og det samme var det med meg, ble helt sløv. Hvis han reagerer med hyperhet i kveld også, så gi det lenge før senge tid.
Prinsemammaen Skrevet 15. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2007 Takk for det. Regner ikke med at Efedrin er så veldig farlig, men finnes vel medisiner som er farligere. Og trodde ikke at leger kunne være så "slepphendte"...
Mockanin Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Niesen min reagerte likedann på Efedrin og hun hadde fått riktig dose..
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Det er for å rapportere om at feil skjer. Viktig å gjøre det for at man skal kunne få gjort noe med alle feil som skjer i helsevesenet. Har ikke så mye å si for dere personlig om han skriver det, altså.... Er sykepleier selv, og vi blir "proppa hodet fullt" i at vi skal skrive feilmedinger når vi gjør feil. Tror neppe legene er er så flinke til det!
Dotten Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 Vi har også akkurat fått Efedrin til snuppa. Hun skal ha inntil 5 ml, inntil 3 ganger i døgnet. (Hun er straks 21 mnd. og ca 11-12 kg). Da sambo var å hentet ut medisinen, kunne de ikke spesifisere nok på apoteket, at man ikke skulle gi denne medisinen senere enn maks 4 timer før leggetid, da mange barn blir hyper av medisinen. Nå gikk jo dette greit for oss da, da snuppa ikke blir hyper av Efedrin eller sukker, så vi gav henne bare minutter før leggetid....... Men feildosering er ikke bra. Godt det ikke var noe sterkere medisin!!!
roxanne Skrevet 15. juni 2007 #12 Skrevet 15. juni 2007 Han bør jo få en avviksmelding når han har gjort feil. Kanskje han blir litt nøyere neste gang. Jeg dobbelsjekker alltid ting i felleskatalogen før jeg gir barna mine medisiner. Sønnen min fikk resept på medisiner som hemmer urinproduksjon om natten (han har litt vansker med å bli tørr). Etter å ha lest om alle faremomentene med denne medisinen - valgte jeg ikke å gi denne medisinen til sønnen min. Vi får heller takle situasjonen på en annen måte. Etter dette leste jeg en artikkel i avisen som advarte å gi små barn denne medisinen. Men selvsagt trenger de noe, for eksempel penicillin - så begynner ikke jeg å vurdere frem og tilbake.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #13 Skrevet 15. juni 2007 jeg har veldig dårlig erfaring m efedrin gutten min fikk kramper av den...han gikk på det til de fant ut at det var astma han hadde ,jeg sluttet så klart etter at han fikk kramper av den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå