line_n & sara Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 hører rykter om at man kansje får en ul ekstra dersom morkaka befinner seg foran på magen..stemmer det? hvordan veit jm at den stiger oppover (altså i rett retning)?? min er nemlig forann...jm på ul sa ingenting ang oppfølging..trenger jeg det ikke?? hva sier dere??
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Ligger den foran og langt nede, vil man få oppfølgingsUL i uke 32 (mener jeg det var, sist da jeg var i denne situasjonen). Da undersøker de om den har vokst oppover med livmoren, slik at fødekanalen er "fri". Om ikke så vurderes KS. Slik jeg har forstått det så kan den ligge på framsiden, men likevel høyt, og da er den ikke i veien. Undersøk med sykehuset som gjorde UL.
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Hei hei:) Jeg har også forranliggende morkake, og ja, det stemmer at du da får en ekstra ultralyd, jeg var på det for snart to uker siden.. Den ul befinner sted i uke 32, og er nettopp for å se om morkaka trekker seg langt nok opp.. Ligger den for langt ned blir bebien din født med keisersnitt.. Egentlig skal du få beskjed om ekstra ul på den ordinære ul, men jeg heller fikk ikke beskjed om det.. Og det var en glipp.. Men ta det opp med jordmor neste gang:)
Gjest 5 andre Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Du trenger ikke det hvis den ikke ligger nede ved livmorhalsen. Er den ikke der nede, vil den ikke være i veien for fødsel. Oftest trekker den seg oppover utover i svangerskapet, men den går ikke lengre ned. Hun ville sagt det hvis den lå i veien, for da er det viktig å følge opp. Min ligger forran, men er ikke til noe hinder. ;-)
fanta Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 At morkaka ligger foran på magen har ingen ting å si, det er like normalt som at den ligger bak mot ryggen. Det som trenger ekstra oppfølging er hvis den ligger foran mormunnen, altså foran åpningen der babyen skal ut. Da får man ekstra ultralyd for å se om den flytter seg. Hvis den ikke gjør det, må man ha KS. Ganske vanlig at disse to tingene blandes sammen, begge kalles jo ofte for foranliggende morkake. Jeg har morkaka på framsida av magen, og den eneste konsekvensen det har hatt er at det kan være litt vanskeligere å kjenne liv. Kjenner ingenting når babyen ligger og sparker rett i morkaka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå