Holly❄️ Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Fikk en hel haug med gamle bøker av mamma, som vi brukte når vi var små... I dag skulle gutten vår få velge hvilken bok han ville jeg skulle lese på senga for han. Han valgte en fin en med mange farger.. Jeg satt meg ned, og tar boka frem. "Ti små negerbarn!".. kremt... Litt av en ting og kalle en bok... Det var vel ment som dikt, men var ting skrevet som; "Ti små negerbarn, dro i skogen for og leke..." bla bla bla. "3 små neger barn dro i båten for og fiske, men en falt uti så det var bare 2 negerbarn igjen." Noe så groteskt... Bildet viste at et lite barn falt i sjøen med et forskrekket blikk, mens de andre så forskrekket på henne! Men dro videre... regner med at det var ment som at hun druknet?? Fysj, den boken blir ikke tatt frem mer... Greit nok at den er gammel, men likevel...
tuppemor-75 Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 ja, i dag synes jeg også at det er en trist bok, som jeg ikke vil at mine barn skal lese. men da jeg var liten, så hadde jeg boka selv, og jeg leste den støtt og stadig. ennå kan jeg huske flere av sidene, og jeg har ikke sett boka på over 20 år.
KariMari Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Den hadde jeg også da jeg var liten, og jammen ble det ikke menneske av meg også:-) Tror ikke barn har vondt av å lese sånne bøker, jeg. Føler imidlertid at samfunnet nå er blitt mer opptatt av å skjerme og være så ekstremt "pedagogisk riktige" at vi skjemmer bort barna våre.
Holly❄️ Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2007 Ja, jeg husker den igjen nå som jeg så den.. likte bildene når jeg var liten, selv om jeg syns den var litt skummel..
Expat Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Er ikke det den boka som Agatha Christies "Ten little indians" er laget på (den het opprinnelig "ten little niggers", meget ukorrekt i disse dager ja)...
3 blå Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Barn er flinke til å forstå hva som er fantasi og hva som er virkelighet, og jeg tror ikke de har vondt av å lese slike bøker. Hvorfor skal alt være pedagogisk riktig og politisk korrekt? Men synes du ikke noe om denne boken, så leser du en annen neste gang...
Luca Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Jeg kom over en som solgte de gamle bøkene med bilde utenpå som skiftet motiv når du beveger boka(bøkene var nye da). Han hadde kjøpt opp restopplaget på disse. Så jeg kjøpte Ti små indianerbarn, Katten med Støvlene, Hans og Grete og høna et eller annet. Supersøte bøker:-) MEN, snuppa har jo helt dilla på Hans og Grete og den er jo grusom! Heksa får Grete til å fore Hans ekstra opp for hun ser for seg en pai laget av han. Det er groteskt, og dette leser jeg for snuppa..hehe:-)
hostogharkheledagenlang Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Synes ikke det diktet er ille jeg, barn skjønner meget godt at det bare er ett dikt, det er vi voksne som er vrange og gjør ting vanskeligere enn det er. Men så synes ikke jeg det er galt å si negerbarn heller da.
Holly❄️ Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. juni 2007 hehe, ja jeg ble jo redd for at jeg skremte han da... han reagerte selv på at "babyen datt i elva.. hvem skal hjelpe henne?". Det tenkte jeg også på hehe...
På vei igjen <3 Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Agatha Christie boken MÅ leses. Den er vanvittig bra. Og boken er bygget på diktet, ikke omvendt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå