Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Sitter her og er ganske fortvilet. Vi har fått en liten sønn for 2 mnd siden. Jeg er Humanetiker og vil derfor ikke døpe barnet. Barnefaren står i statskirka, men i grunnen ikke kristen. Vi har snakket om dette sammen og barnefar sier at jeg bestemmer og at det ikke spiller noen rolle for han. Men nå har jeg fått kniven på strupen av hans familie, som er ganske så kristene. Dem synes det er horibelt at barnet ikke skal døpes og at det er min skyld at livslange tradisjonen med dåp i hans familie nå er ødelagt av min "syndige, hedenske tankegang" som dem kaller det. Dem har fått det med seg at det er det samme for barnefaren hva vi gjør, så all skyld havner på meg. Nå hater dem meg tydligvis. Dem sier også at hvis ikke jeg lar barnet bli døpt så er det utilgivelig! Hvordan skal jeg forholde meg til dette?
suseduse Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 jeg og sambo er kristne(er ikke i akkurat mye i kirka, men tror på gud og sånt) men vi har bestemt å ikke døpe og heller ta opp spørsmålet når han er eldre og kan velge selv.. jeg ble selv døpt når jeg var 7 ikke gjør noe du føler er feil bare for å tilfredsstille andre, ditt barn!! mange som bare døper for å gjøre det, men det er dems sitt valg! gjør det du vil lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Da vi fikk vår første så var jeg i en lignende situasjon. Jeg er ikke kristen. Medlem av HEF så fra min familie var ikke dåp forventet.. Det var det i min samboers familie... Selv om jeg har en svigermor som aldri sier noe galt så syntes hun nok at dette var fryktelig.. Ikke at de er så kristne, men tror nesten det handlet mer om å gjøre hva som var rett. Alle gjør jo dette.. Så at vi valgte å ikke døpe var veldig tungt å svelge for henne.. Men så lenge samboer var enig med meg hadde vi aldri noen diskusjon ang dette. De andre fikk mene hva de ville. Etter at vi hadde hatt navnefesten som alle syntes var en kjempeflott sermoni har vi ikke hørt et pip ang dette. Tror egentlig de fant ut at dette var en flott måte å feire barnet på dette også. Så lenge dere to er enige syns jeg ikke dere skal gi etter for slikt press. Det er dere som skal oppdra barnet.
Har byttet nick ! Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Dette var en kjedelig situasjon! Men jeg syns denne avgjørelsen tilfaller deg og barnefar, ikke besteforeldre. De kan komme med meninger, men dere bestemmer. Har du satt deg ned med dem og pratet med dem? Forklart hvorfor du handler som du gjør? Jeg ville gjort det (vet det krever mye!) Stå på ditt. Syns uansett det er ganske hyklerisk å døpe ett barn bare fordi de rundt mener det må gjøres selvom foreldrene er troende eller ikke. Det er ditt/deres valg hva dere velger, men ta det valget som er riktig for deg! Lykke til! PS; skal sies at det var hardt for svigerfamilien min å svelge at vi valgte navnfest fremfor dåp, men de godtok det og syns sermonien var veldig fin!
TurboPrinsessen:-) Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Jeg synes du skal gjøre det DU/DERE føler er riktig. Selv er jeg en av de som synes det er en koselig tradisjon, så vi døpte datteren vår.. Ingen av oss er kristne, men er medlem av statskirken. Hørt mange argumenter at de må få velge selv, derfor bør vi ikke døpe de, men de kan jo likegodt melde seg ut av kirken, som inn i den? Svigers ( eller egen familie for den saks skyld ) har ingenting med hva dere bestemmer dere for. Kanskje du skulle la han snakke med familien sin - det hadde jeg gjort! Lykke til:-)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Hærligheten...hvis de klikker pga denne tingen så er det kanskje likegreit å holde seg unna dem. Tenk hvis det var slik at dere døpte sønnen deres (altså hvis det var slik at dere hadde lyst til det, og det ikke var noe press innvolvert), men han bestemte å ikke døpe barna sine. Åssen hadde du da reagert som mor hvis farmoren og farfaren hans tvang ham til å døpe barna sine, og slang dritt til ham? Ikke bra nei, og det skal du heller ikke nå...du skal ikke finne deg i dette her! Er synd at dette skaper problemer, men det er FORELDRENE som bestemmer, og ikke besteforeldrene. Ser forresten at du kaller barnefar for barnefar, og ikke mannen din eller samboer...er det slik at dere ikke er sammen?
Expat Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Kanskje litt rart, men hva med å ringe sognepresten for råd? Den lokale presten kan for eksempel velsigne barnet eller noe slikt, og stemme i at det er ok at dere synes barnet skal få velge selv? Har du sognepresten på lag med dere så er det ikke mye svigers kan si. Kanskje en kamel å svelge, om enn en liten en...
Honningmelon Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Jeg hadde gitt blaffen i hva de måtte mene. Så lenge du og mannen din er enige, så er det ikke noe de har noe med. Dette får mannen din ta med dem, å forklare dem. At det er deres valg.
catine Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 KUN du og mannen din som bestemmer dette! og det kan du si til dem;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå