verdensbestegutt Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Har lyst på nytt, men det som jeg har funnet er uten vidvinkel..
*Mi tesorito* Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 tror det er widescreen typ.... 9:16 format med andre ord... Eller er jeg heelt utpå jordet og ruller nå??
Mamma Mim Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Litt på jordet.... Hehe...! Du får med deg mer med vidvinkel, hvis du står i et hjørne av et rom f.eks.. Da kan du med et kamera uten vidvinkel kun få med deg et utsnitt/en viss vinkel.. Men med vidvinkel kan du kanskje få med alt... Vid vinkel / mindre vinkel.. Litt teit forklart, men håper du skjønte..
tvilling73, 05/07 Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Viss du har vidvinkel så kan du få med deg mer på en måte. Si at du står foran en gjeng som sitter i sofaen. Med stor vidvinkel kan du stå ganske nærme å få alle med, uten vidvinkel må du gå lengre vekk for å få med alle personene og de blir jo lengre vekke.. Speilreflekskamera skal jeg kjøpe nå for der kan en tilpasse med linser som har stor vidvinkel.
Zummi Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Liten fotoskole: (tar utgangspunkt i speilreflekskameraer men er egentlig likt på lommekameraer også) Objektiv er det samme som enkelte kaller linse, men for å være spissfindig så består hele "klumpen" (objetivet) av flese linser (glass-enheter) Normalobjektiv: Ett objektiv som får det du tar bilder av til å fremstå på samme måte som i virkeligheten. Typisk 50 mm for speilreflekskamera med film og ca 33 mm for de mest vanlige digitale speilreflekskameraene i dag. Linjer og avstander i bildet blir likt med i virkeligheten. Teleobjektiv: Ett objektiv som gjør at du kommer nærmere det du tar bilde av enn i virkeligheten, i tillegg så virker det som avstander på bildet er mye kortere enn de er (huset i bakgrunnen ser ut til å være nærmere enn det er f.eks). Teleobjektiv har høyere tall mm angivelse enn normalobjektiv Vidvinkelobjektiv: Ett objektiv som gjør at du får med mer rundt det du tar bilde av og trenger da ikke gå så langt bakover for å få med alle på bildene. Ulempen med vidvinkel kan være at det du tar bilde av får fasong som en tønne. Stort på midten og krummer litt ned på sidene. Jo større vidvinkel (lavere tall på mm skalaen) jo mere krumming men mere får du med. Ekstra "kraftige" vidvinkelobjektiv kan "se" nesten rett ut på sidene når du tar bilde framover og finnes også som "fisheye" (hvor selve linsa er rund som en halvkule og gir effekt omtrent som om du kikker gjennom en klinkekule) Dette ble kanskje litt teknisk men hovedpoenget er å tenke på hva slags bruk du hovedsaklig skal ha kameraet til. Skal du fremheve lillegullet eller få med hele familien på bursdagsselskapet... For de fleste vil en vidvinkel på 25-30 mm holde langt på vei (de fleste kameraer i dag har zoom som dekker fra "litt vidvinkel" til "litt tele"
mayaya Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Zummi, kanskje du vet hvor stor forskell det er på f1,4 og f1,8 også??
It's all about me Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 En grei måte å se hva vidvinkel er god for er å gå inn på nesten hvilken som helst boligannonse på finn. Der ser rommene dobbelt så store som i virkeligheten og alt er kommet med på ett bilde. Det er tatt med skikkelig vidvinkel. Veldig kjekt siden man slipper å gå så langt unna for å få med masse, jeg har veldig lyst på ekstra linse med vidvinkel, men det koster...
mayaya Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Hihi, kanskje jeg skulle skrive på igjen at jeg ikke lurte på vidvinkel, men på forskjellen i f-tall fra 1,4 til 1,8... :-)
Gjest_1001 Skrevet 15. juni 2007 #11 Skrevet 15. juni 2007 www.akam.no der inne har de piling på kamera. Kan enten søke i arkivene der eller spørre dem selv. Garantert at du får "napp" der da det er enside dedikert til kamera ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå