jentebabymom Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 jeg lurer p å noe nå. jeg og min samboer er ikke gift, men vi har hele tiden tenkt å bruke hans etter navn når mitt er veldig vanlig, og i tanke på at jeg kommer til å bytte det til hans den dagen vi gifter oss. men her om dagen var det en dame som spurte hva barnet skal hete, og jeg sa navnet.hun sa at vi ikke får ta navnet til far dersom vi ikke er gift.pga det går automatisk på morens navn. stemmer dette??
m0n|ca me 2 små Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 de trur eg ikkje du skal høre på for min sønn har min sambo sitt etternavn å vi e ikkje gift.. so velg de namne du ve du:)
Krysia Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Hvis du ikke gir beskjed om noe annet, får vel barnet mors navn. Men det er bare å bestemme seg for fars navn!
M@mm@ Mi@ Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Det tror jeg ikke stemmer. En venninne av meg og samboeren hennes er heller ikke gift, og sønnen dems har kun hans etternavn. Det har da ikke vært noe problem. Vi er heller ikke gift (enda..tjihi), men skal gi ungen hans navn bare. =) Tror dere bestemmer det selv, men kanskje vi mødre må skrive under på det eller noe...??
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 jeg har også hørt et eller annet sted at ungen får mors etter navn som det første.aner ikke om det stemmer da.. vi skal ha begge etter navnene. først mitt så hans
m0n|ca me 2 små Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 når du får brev i fra folkeregistere står de ka skal barnet heite å då skreiv vi sambo sitt etternamn og har ikkje hatt problem me de i etter tid..
varg veum Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Det er bare som de sier over her at om du ikke oppgir noe får barnet automatisk ditt navn..vi ska skifte alle sammen til sambos navn ( eller vi ska ha mitt og hans med bindestrek i mellom som ett navn) når babyen er født.. for vis man har barn i lag eller har vært samboere i over to år kan man ta hverandres etternavn..ska gifte oss om ikke altfor mange år uansett så..
jentebabymom Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. juni 2007 takk skal dere ha.man blir jo søren meg usikker på absulut alt og da.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Hvorfor så mange av dere som vil at barnet skal ha hans navn???? Barnet er jo like mye en del av deg, så hvorfor ikke kombinere begge etternavn med bindestrek???? Hilsen en som gjerne vil at barnet skal bære mors og fars navn.
jentebabymom Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2007 fordi vi har bestemt oss for 2 fornavn og et langt etter navn, passer liksom ikke med et helt leksikon som navn
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Spiller ingen rolle om det er en Olsen, Hansen eller Jensen mer eller mindre på gata Dessuten har barna våre doble navn, så det ville kunne kalles mishandling å gi dem doble etternavn i tillegg
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Man kan kun ha ett etternavn i Norge, men dere kan selv velge hvilket dere vil bruke. Kanskje det var slik for 30-40 år siden at barn av ugifte fikk mors etternavn, men det er ikke slik i dag. Jeg er ikke gift med barnefar, men har gitt kun fars etternavn. (mange velger å bruke mors etternavn som mellomnavn, men det har ikke vi gjordt) Skal du ha to etternavn må dette kombineres med bindestrek slik at det blir ett navn.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Det er de som bestemmer kva barnet skal heita.....og barnet får ta navnet til far viss de bestemmer dykk for det.....sjølv om de ikkje er gifte. so det dama sa stemmer ikkje!!!
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Klart dere kan ta fars navn selvom dere ikke er gift! Det er tull og vas fra den damens side. Det er vel slik at barnet automatisk får morens navn (slik var det iallefall for 8 år siden ). Men det er jo bare å melde fra at det er fars etternavn som skal brukes. Vi skal bruke pappans etternavn. Tenk før i tiden, så fikk barnet automatisk pappans etternavn. Selvom foreldrene ikke var ilag. Har fått fortalt at dersom far var ukjent, kunne barna bli hete Lensmann til etternavn. Eller hvis pappan var ukjent soldat, ble "Soldat" etternavnet. Mammans etternavn var jo i sin tid ikke bra nok
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 Det er dere som bestemmer hva barnet skal hete. Jeg har pappas etternavn jeg, mor og pappa var ikke gift da de fikk meg for 24 år siden
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Selvfølgelig kan dere selv bestemme hva ungen skal hete. Hvis dere er registrerte samboere kan tilogmed du lovlig ta hans etternavn! trenger bare en underskrift fra han på den ingenting mer!
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 Vi skal gjøre akkurat det samme som dere:) Eneste vi måtte passe på var å spesifisere etternavnet ellers tar de automatisk mor sitt. Men man må jo uansett spesifisere det så det er ikke noe problem sånn jeg har forstått. Datteren vår skal ha mitt mellomnavn og sambos etternavn, hvis vi gifter oss tar jeg også hans hans:)
julaugmamma Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Min svoger og svigerinne er samboere, og der har barna bare hans navn. Jeg og min mann er gift, men har av ulike årsaker hvert vårt etternavn, og snuppa har bare mitt. Tror ikke det er så strenge regler på de tingene nå som det var før...
@nemone Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 Dere som foreldre velger navnet helt fritt - sjekk med folkeregisteret hvilke navn dere kan ta (mener å huske at det er opp til tippoldeforeldre eller noe sånt). Tull og tøys at barnet må hete det samme som mor. Snuppa vår heter en kombinasjon av fars og mitt sitt etternavn, ikke noe problem det - vi er ikke gift.
Chunky81 Skrevet 15. juni 2007 #20 Skrevet 15. juni 2007 Det er bare viss dere ikke melder inn navnet at barnet automatisk får mor sitt etternavn. Tror det er ca 3 måneder etter barnet er født, og dere ikke har klart å finne navn / melde et inn til folkeregisteret. Ellers så har dere alle valg som dere vil med etternavn.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #21 Skrevet 15. juni 2007 jeg ville barnet skulle ha både mitt og typen sitt etternavn med bindestrek imellom, slik at det ble hovde-chappell, og så sa jeg at det er det etternavnet jetg vil ta når vi gifter oss, men det likte han ikke for da får jeg samme etternavn som barnet og han blir den som skiller seg ut. så da foreslo jeg den norske måten: mellomnavn hovde og etternavn chappell og det likte han:)
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #22 Skrevet 15. juni 2007 Barnet får automatisk mors etternavn hvis ikke foreldrene er gift. Hvis dere sier ifra at ungen skal ha fars etternavn så er ikke det noe problem:) Mvjnz- Chappell er et kjeeeeeeeeempe fint etternavn:) Heldige ungen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå