Gå til innhold

Hvilken grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har prøvd ut grøt; jeg lurer på hvilken type jeg skal kjøpe. Tenkte å la henne få smake så smått på det i helga... Har hørt at ikke alle barn godtar alle typene. Hva spiser deres små nurk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i gården venter vi jo, men jeg har jo kjøpt inn grøten likevel da hehe. Vi starter med maisgrøt, har hørt at den er mild mot magen og det er noe Mia trenger, så da prøver vi den.

Skrevet

Vi begynte med maisgrøt, og den har blitt tatt vel imot:) Mange anbefaler å begynne med mais- eller risgrøt for de er naturlig fri for gluten, for så å gå videre med glutenholdig grøt mens man fortsatt ammer for å ha en lettere tilvenning (hvis man da ikke har cøliaki i familien). Maisgrøten er, etter hva jeg har lest, litt søtere på smak en risgrøten så det kan være enklere å få aksept på denne. Jeg har også risgrøt stående i skapet og kommer om en stund å begynne å gi smaksprøver på denne også.

Jeg blander grøten med mm, og den får en ganske tynn konsistens, men har lest det er mange som bruker mme også. Det kan være greit å begynne med smaksprøvingen på formiddagen, slik at hvis snuppa skulle ha en reaksjon så slipper du å gå våken halve natta:) Jeg har gitt Sebastian en liten posjon på formiddagen etter morgenduppen hans.

Sebastian har blitt veldig treg i magen etter at vi begynte med grøt, så nå har vi prøvd oss på litt sviskejuice og i dag kjøpte jeg maltekstrakt. Han bærsjet i dag sin første noenlunde harde bærsj (lurer på om jeg skal notere det i boka hans:)

Lykke til og hold oss oppdatert!

Skrevet

He he.. Alt må jo med i boka, eller:-)

Da prøver jeg også maisgrøt først. Takk for gode innspill!

Skrevet

Hei,

Vi har jo også vurdert å starte når hun runder fire måneder. Men her har vi tenkt å kanskje prøve med velling først. Den kan kjøpes i Sverige. Er det noen som vet om noen norske butikker selger den??

Flere venninner av meg har brukt velling og har vært fornøyd med det. Det sies at den er litt tyngre enn mme og litt lettere enn grøt. Det kan gjøre overgangen til grøt litt enklere.

Skrevet

Vi begynnte med risgrøt i en uke og så maisgrøt i en uke. Begge deler gikk fint, men de siste dagene har hun funnet ut at hun bare skal spise ting som kommer fra flaske eller pupp... En bestemt liten jente det der...

Skrevet

Da har vi prøvd grøt for første gang. Det ble maisgrøt her også. Tok veldig lite, og blandet det ut med mye morsmelk, slik at det ble ganske så tynn konsistens. Hun tok den første smaksprøven helt ok, men etter hvert var hun ikke like villig til å gape. Hun gren veldig på nesen, men det kan jo være at det bare var uvant. Vi prøver samme grøten noen dager til. Hvis hun fortsetter så grine på nesen av det, kan vi jo prøve en annen sort.

Litt moro å introdusere noe nytt da:-)

Skrevet

Så moro! Fikk dere tatt noen bilder? I så fall s vet du jo hvor du kan legge de ut hvis du vil dele med oss:)

Sebastian har også noen dager da han kniper munnen igjen og nekter. Jeg prøvde meg med litt sviskesaft i grøten for å få i gang magen hans, og etter det har han blitt skikkelig skeptisk:)

Skrevet

Vi fikk ikke tatt bilder. Pappaen filmet begivenheten i stedet:-) Får prøve å knipse noen neste gang. Hvor fort økter man mengden grøt? Jeg begynte jo bare med en teskje i går... Og når på døgnet gir man grøten etter hvert? Skjønner jo at det er lurt å gi på formiddagen en stund til magen har vent seg til annen mat, men er det lurt å gi på kvelden etter hvert? Og hvor lenge venter man evt med å starte å gi på kvelden? Utrolig hvor mye man ikke vet!!

Skrevet

Dytter denne litt for Tussi jeg. Noen som vet litt om hvordan man starter med grøt og hvordan man øker etc? Lurer litt jeg også ;-)

Skrevet

Hei

Jeg tar meg den frihet å svare ;-)

Er ikke sånn kjempeerfaren med dette jeg heller...

Men en ting vet jeg og det er at det er lurt å gi grøt om kvelden for da blir de skikkelig mette og sover lengre ;-))))

Jojo fikk bare pupp de første mnd, så jeg begynte med grøt til henne allerede i 4 mnd alder. Prøver å huske hva jeg gjorde...

Hun likte ikke 4mnd grøt noe særlig, men da jeg byttet til 6mnd; Havregrøt med banan og aprikos gikk grøten ned på høykant :-)

Samme erfaring har venninnen min.

Jeg økte bare mengde ettersom jeg merket at hun spiste mer... Gikk mye grøt i søpla i begynnelsen, kan man si :-)

Lykke til videre ;-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...