2 barnsmammaen Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Jeg venter mitt 2 barn,og det blir1.5 år mellom barna.Første svangerskap og også denne gang har jeg hyperemesis.Kroppen klarte seg igjennom forrige gang,men denne gangen har jeg ikke fett igjen på kroppen.Så nå har jeg fått vite at om ikke de tablettene hjelper meg til å få litt mat i meg,vil jeg bli innlagt.Dette er både bra og dumt.Jeg vil jo gjerne være hjemme hos datteren min,men nå er det fosteret og min helse det står på først og fremst.Hvordan er prosedyren på sykehuset?Hvor lenge blir en liggende osv?Føler en seg bedre når en kommer hjem?? Håper på svar!
Marie73 Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Hei. Stakkar deg!! Det er jammen ikke noe kjekt det du går igjennom. Jeg har også to svangerskap m hyperemisis bak meg, og jeg har vært innlagt på sykehus begge gangene. Første gang var jeg 11 uker på vei, andre gang var jeg bare i uke 6. Det første de begynte med på sykehuset var væskebehanling, d.v.s at jeg fikk væske intravenøs. I tillegg måtte jeg prøve å få i meg mat og drikke på egen hånd. De fulgte nøye med på vekta mi, ble vel veid en gang i uka. I tillegg ble det tatt urinprøve og blodprøver en gang i uka. Hos meg merket jeg en bedring i hvor kvalm jeg var ganske fort når jeg fikk i meg mer væske, men bedringen varte dessverre ikke så lenge. Da vekten fortsatte å gå nedover, måtte jeg få få lagt inn sonde i nesa som gikk ned i magesekken, og fikk kontinuerlig næring gjennom denne. I tillegg prøvde jeg ulike kvalmedempende medikamenter. I første sv.skap hjalp ikke dette. I mitt andre sv.skap fikk jeg Zofran, et sterkt kvalmedempende medikament som bl.annet kreftpasienter bruker. Dette hjalp meg slik at jeg klarte å beholde mesteparten av det jeg fikk i meg, men jeg var ikke i veldig god form. På sykehuset hadde jeg jevnlig kontakt m lege og ernæringsfysiolog. Jeg fikk estimert mitt kaloribehov, og måtte føre kalorilister over hvor mange kalorier jeg fikk i meg pr. dag. Hadde også jenlig ultralyd for å sjekke at babyen hadde det bra. Første sv.skap var jeg innlagt i ca.2mnd. Andre gang i 10 uker, pluss at jeg ble innlagt på slutten igjen. Ble veldig dårlig av den varme sommeren i fjor.....Var innlagt sammen med flere med samme diagnose, men hadde inntrykk av at de fleste klarte seg med kortere opphold på sykehuset. I begge mine sv.skap har jeg vært dårlig helt til siste slutt. Men som en trøst til deg blir jo de fleste bedre etter uke 20 iallefall.Det er ikke noe kjekt å være på sykehus, spesielt ikke når du har en liten hjemme. Jeg syns det var fryktelig tungt, og følte jeg gikk glipp av mye i forhold til eldstemann. Samtidig er jeg utrolig glad for hjelpen jeg fikk på sykehuset. Og når man er så dårlig er det faktisk den beste plassen å være. Håper inderlig du kommer deg fort, og får den hjelpen du trenger. Gøde ønsker til deg!!
*dum&deiLig*™ Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Fytti helv...!! Stakkars deg! Jeg trodde jeg hadde det jævlig når jeg hadde hypernemesis... Var innlagt, men bare en uke. Fikk væske iv. og karbiven. Slapp heldigvis unna sonde i nesen. Tror ikke matbudsjettet er særlig stort på den avdelingen jeg var innlagt;-p
leiavåblilurt Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Hei Jeg var innlagt 6 uker i mitt svangerskap Jeg vil råde deg til å følge rådene om hvile ! Ungen hjemme har det nok helt fint. Jeg kranglet endel på sykehusets(ullevål) prosedyrer da jeg selv fant ut jeg ble verre av å følge deres prosedyrer som var faste i 3 døgn dvs 3 døgn m kun intravenøs væske. den 4.dagen skulle jeg begynne å spise igjen,men da gikk det alltid galt igjen for min del. (jeg tåler ikke kvalmemedisinen da) Min løsning ble vann m isbiter og å sutte på rista brød med syltetøy mens jeg fikk suplering med intravenøs. Jeg var også dagpasient en periode hvor jeg kom og fikk 1 liter væske pr dag i noen uker. Det beste rådet er å holde seg i ro hele tiden,og det sier sesg selv at det blir vanskelig å ta det med ro hjemme Hadde hyperemesis til uke 23,men kasta opp hver dag til jeg fødte Håper du får god hjelp, og at sommeren ikke blir så altfor varm klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå