Gå til innhold

Ny baby i desember

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått barnehage til den eldste fra august. Var tenkt å jobbe, men så blir det baby, koselig det, men var tenkt å fortsette med full barnehage til den eldste også når jeg er i permisjon.

Nå får jeg inntrykk av at det er så mange som synest det er å svikte den eldste, og at han kommer til å lide under dette. Jeg er blitt litt usikker faktisk, om jeg er den super egoisten som ikke orker å være alene hele dagen med to små.

Noen erfaringer og synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjemme med to tette og kan si noe om hvordan jeg opplever det.

Det er koselig og hektisk. Hele dagen går med til barn, og man har ikke særlig med pustepauser - det er i såfall flaks - skjer jo at begge sover samtidig :-) Jeg koser meg, men har også dager hvor jeg føler alt går på tverke. Bruker åpen barnehage flittig, eller er sammen med venninner hjemme med barn. Er fornøyd med måten jeg har valgt å gjøre det på.

Du må velge den måten du tror er best for deg og dere. Du er ikke en super egoist hvis du lar eldste fortsette i barnehage, og han/hun lider ikke under det. Når du er hjemme kan du jo velge å gi eldste kortere dager, og også la han/hun være hjemme av og til hvis du har overskudd til det.

To tette er veldig koselig, og de får stor glede av hverandre når de blir litt større!

Skrevet

Jeg vet flere som venter med nr 2 til de har fått barnehageplass til eldstemann. Ei venninne fikk ikke plass til eldste gutten siden hun var hjemmeværende (gikk ut i permisjon med minsten). Tror det er rimelig hektisk til tider. Det er to år mellom de, og han eldste skriker og vil i barnehage som alle de andre. Stakkar han vil jo leke med unger på sin alder, han er jo snart 3 år!

Nei jeg syns ikke det er egoistisk å ha største barnet i barnehage når man går hjemme med en liten. Tenker i grunn det samme selv hvis vi skal planlegge en nr 2 en gang.

Skrevet

Jeg syns faktisk det er veldig uegoistisk å ha eldste i barnehage. har du begge hjemme vil de "sloss" om din oppmerksomhet + at eldste vil kjede seg når du må bruke mye tid på babyen. De har så sprikende behov i løpet av dagen. Jeg hadde heller valgt å beholde barnehageplassen og heller la han gå kortere dager innimellom. På den måten kan du få god tid til å bli kjent med den nye babyen + at storebror/søster får lekt med jevnaldrende uten å måtte ta hensyn til babyen hele dagen. Lykke til =)

Skrevet

Jeg hadde min eldste i barnehage 3 dager i uka det året jeg hadde permisjon og jeg angret på at jeg ikke hadde full plass. 25 mnd mellom de og som flere her nevner er det stor forskjell på en babys behov og en på drøye 2 år. Han kjedet seg for dagene dreide seg mye om å dekke den minstes behov for søvn, mat osv. Hadde hatt full plass om jeg skulle gjort det om igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...