Gjest Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Plutselig kvalm, plutselig så fysen på et eller annet.. Blir tullete av dette! Noen som kan gi meg noe tips til hva jeg skal trykke i trynet? Tror jeg har lyst til å bake noe søtt og godt, noen med gode oppskrifter?
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Boller med vaniljefyll ble det her. må bare finne en bolleoppskrift ;o)
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Jeg var inne på akkurat samme tanke.. fikk så lyst på den vaniljekremen.. Yammy!
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 hvis jeg ikke har sjokoladebiter... kan jeg bruke nugatti da? til å putte i midten som fyll, mener jeg?
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Aner ikke! Men det går sikkert fint. Jeg har vært og handlet inn til den middagen med vaniljeboller til dessert. Herregud så gravid jeg føler meg nå
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Hehe. godt vi har lov nå, sier jeg bare. mannen bare ler av meg når jeg er fysen som verst og har lyst på aaaalt ;o) Nå står deigen til heving, fyllet til kjøling og jeg håper bare at jeg får det til denne gangen.. Boller er av en eller annen grunn det vanskeligste jeg kan lage. får de ikke til å heve, så de blir sånne tunge og ikke så gode. men-krysser fingrene på at det går bra. det måååå det ;o)
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Jøss du er effektiv. Skal begynne nå jeg - lage middagen først, så får jeg ta bollene etterpå. Sambo kommer hjem kl fem så tenkte jeg skulle overraske han. Jeg har ikke hatt lyst på noe på evigheter, så tenker han blir happy nå (har blitt alt for mye suppe og salater i det siste). I dag blir det biff og potetgrateng til middag og deilige boller til "kaffe" (gud, høres ut som mine foreldre..!) Jeg er talentløs når det gjelder bollebaking, men dermed er det bare bra med litt øvelse nå før den lille kommer. Hvis ikke komme jeg til å sabortere alle barnebursdagene med mislykkede boller :/ Kos deg med baksten!!
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Hehe. jeg pleier å lage muffins til barna jeg. det er jeg blitt god på ;o) men boller er det noe annet med. som nå for eks, så nekter de å heve. grrrrrr
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Har du prøvd deg på Curly-bollene? Jeg klarer heller ikke å få til heving (generelt for gjærbakst), men disse blir alltid veldig bra!
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Jeg vet ikke. stekte bollene for det jeg og det gikk bra. burde fått dobbelt så mange boller, men men.. de ble gode for det =) nå har jeg spist 2, så da ligger det egentlig 4 i magen, hehe ;o)
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Her er den berømte oppskriften forresten: (går gått i "generasjoner" her inne) 1,5 kg mel 225 gr sukker 3 ts kardemomme 2 pk tørrgjær 225 gr melange 4,5 dl vann 6 dl melk Ha alt det tørre i bollen. Smelt smøret, tilsett vann og melk (blandingen skal da være lunken) Ha det våte oppi det tørre og bland godt!! Sett deigen til heving under et klede (pass på å ikke få trekk på gjærbakst) og la heve til dobbel størrelse...!! Bak ut, sett på plate, dekk over med et klede og la heve litt til. Pensle med egg.Stekes på 225 grader (varmluft kan brukes, skru da ned gradene litt) i ca 15 min!! Avkjøl på rist
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 nei den har jeg ikke prøvd. får gjøre det neste gang. kjempesmart å lage nå da, slik at når man får besøk etter barsel, så er det bare å hente fra fryseren =)
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 åååh jeg vil å bake men har hverken, egg,melk eller gjær og det er eviglangt til butikken:( noen som kan trykke en bolle gjennom dataskjermen?
Lykkeliten og jeg Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Jeg prøvde, men den ble bare splatta utover skjermen...
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 jeg fant sånn ferdig vaffelmix i skapet *danse lykkelig rundt*.. nå skal jeg å kose meg:D:D:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå