Gå til innhold

Hvor mye lar dere svigermor være med??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hende jeg er veldig følsom og overreagerer så vil gjerne høre andres synspunkter!

Venter første barnet og synes i grunn at dette er noe mellom samboeren min og meg. Selvfølgelig er det gøy for familie og venner, men alt som har med undersøkelser og selve fødselen å gjøresynes jeg er privat. Skal på ultralyd for 3. gang imorgen (pga foranliggende morkake) og da blir det avgjort om jeg skal ha keisersnitt eller ikke. På forrige ultralyd inviterte svigermor seg med selv (hun jobber på sykehuset jeg går til..), og jeg følte ikke jeg kunne si nei. Synes det var greit, men samboeren min syntes at det var slitsomt. Jeg og han ble enige om at det holdt med denne ene gangen, men at neste gang skulle vi gå alene. Men nå har hun altså invitert seg selv med igjen... Og samboeren min har "ombestemt" seg og synes det er greit, så hvis jeg har problemer med det får jeg si ifra selv! Men jeg mener at det er hans ansvar...

Min mamma bor langt unna, men jeg føler heller ikke for å ha med henne på alt. Og hvis det hadde vært omvendt, at hun hadde vært så "innpåsliten" at samboer syntes det ble slitsomt så hadde jeg turt å si ifra!! Svigermor har også spurt om å få være med på fødselen, men der har jeg sagt nei. Men da hun jobber på sykehuset mistenker jeg at hun kommer presse seg med likevel...

Hvordan forholdt har dere til svigermødrene deres, og hvor mye involverer de seg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes hun har gått over grensen for lengst! Det er jo dere som må bestemme hvor mye andre skal delta i deres svangerskap, og ikke minst fødsel! Synes det var veldig rart at hun inviterte seg selv med på ul, men ikke minst spurte om å få være med på fødselen... Men hun er vel bare engasjert da;) Du må nok sette foten ned...

Skrevet

Uff da, det der høres slitsomt ut. Min svigermor bor ikke i Norge, så jeg har ikke det problemet.

Vet ikke helt hva du kan gjøre jeg, bortsett fra å si nei, på en hyggelig måte. Si at dette er for privat og noe du vil dele kun med mannen din. Hun er jo nødt til å forstå det?

Jeg syntes egentlig det er mannen din sin oppgave å gi beskjed til svigermor, uansett om han syntes det er greit at hun er der eller ikke. Han er din mann og burde stille opp for deg og være på din side. I hvertfall i en situasjon som dette. Det er jo du som skal ligge der å bli undersøkt, ikke noe din svigermor har noe med å gjøre. Si at du skal få med et bilde eller to til henne?

For min del vill mye av fødselen bli ødelagt om min svigermor skulle ha vært med (helt utenkelig). Hva med tiden etter at barnet er ute, hvor det ligger på brystet ditt og dere lager bånd, skal hun stå over og titte på da eller?

Skjønner at det er vanskelig!

Lykke til!

Skrevet

Nei, vet du hva - her må du stå på ditt!! Makan til frekk svigermor har jeg aldri hørt om! Dette er jo en opplevelse mellom deg og din kjære, og hun kan absolutt ikke presse seg på, bare fordi hun jobber på sykehuset. Si ifra på en streit, høflig og ryddig måte at du setter pris på omtanken og interessen, men at du ønsker at dette skal være en privat opplevelse. Hun kan ikke gjøre noe annet enn å respektere det!

Min svigermor er verdens søteste, men også hun kan være en smule for engasjert. Hun vil helst vite når fødselen starter f.eks., men jeg har sagt ifra at vi ikke kommer til å si noe før alt er over (så man slipper forventningspress og "mas" hvis ting tar tid fra den kanten ihvertfall...). Hun respekterer så absolutt vårt valg, og tonen mellom oss er like god allikevel :-)

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke en svigermor som ber seg med på slike ting!

Hadde hun i tilfelle gjort det hadde jeg satt ned foten og sagt klart i fra på en vennlig måte!!!!!

Jeg forteller gjerne familie og slik hvordan det har gått på ultralyd osv,men der går grensen også!

Det er visse ting som tilhører privatlivet til meg og samboeren min mener nå jeg!!!!!

Du MÅ bare si klart i fra til din svigermor at du ikke ønsker henne der under fødselen, fordi akkurat det øyeblikket vil du KUN dele med din kjære,er jo tross alt ganske spesielt da......!!!!

Skrevet

Jeg ville ikke hatt svigermor med på verken ul eller fødsel. Synes spørsmål om ditt og datt kan være ubehagelig og jeg da:) Er jo vårt barn og MIN kropp!

Hadde satt ned forten hadde jeg vært deg...

Skrevet

uff. det hørtes ikke noe gøy ut. få samboeren din til å si fra til henne at dere vil gå alene denne gangen, og at dere vil være alene under fødselen. det er hans ansvar å si ifra, ikke ditt. like greit å si fra på forhånd for å unngå at hun plutselig skulle komme busende inn.

er glad for at jeg har normale svigerforeldre jeg :-).

Skrevet

hehe lyder slitsomt,jeg er vist heldig jeg,jeg har en dejlig svigemor der altid stiller op når jeg spør om hjælp,men hun presser sig aldri på,følte meg først såret fordi jeg troede hun ikke var interesseret,men etter vores første barn og i denne graviditet ka jeg jo se det er langt fra sandt hun er der altid når vi trenger noe og ringe 2-3 gange om uken bare for at snakke med sitt barnebar på snart 4,hu har sitt eget liv,men prøver altid at hjelpe hvis hun kan.

jeg synes din svigemor lyder slitsom,men på en god måte,hun ønsker virkelig at involverer sig i sitt barnebarn og det er jo fantastisk,men det må jo bli på jeres premisser og ikke hennes,dere må ta en prat med henne og det blir ikke lett for det er jo heller ikke jeres menning at skremme henne væk,såre eller fornærme henne.det er vigtigt at lade henne vite at i sætter pris på hennes omtanke,men der er nogen ting i helst vil gjøre selv.

held og lykke med det.

Skrevet

Enig med beibiboom, hun har gått allt for langt. Syns rett og slett hun er litt frekk jeg.

Syns jeg har en påtrengende svigermor, men hun er ingeting i forrhold til din...

Hva med å bare si til henne at dette er noe dere vil være alene om, at dere vil dele denne opplavelsen bare dere to. Og hvertfall når det kommer til fødsel, at da ønsker dere å være alene. Dere gir jo beskjed når nurket har kommet uansett. Hadde også sagt fra til jm og pleierne du skal ha når du føder, at du ikke ønsker besøk av andre mens du føder. Svigermor kan få komme etterpå når dere er klare for det, jobber hun den dagen er hun vel sikkert den første til å få se babyen uansett.

Lykke til=)

Skrevet

Hei!

Jeg fikk helt hakeslepp når jeg leste dette her..syns virkelig at grensen er nådd for leeenge siden, bare det at hun inviterer seg selv på ultralyd, og ikke minst at hun har spurt om hun får være med på fødselen!?!!!?!???

Det at du og samboeren din får barn er virkelig en privatsak dere i mellom...

Jeg har heldigvis ikke det problemet med min svigermor..hun vil helst ikke ha noe med dette der og gjøre, men hun vil gjerne få høre litt om åssen det har gått etterpå da, hun forlanger ikke å få ta del i noenting, og det gjør det faktisk til at det er litt gøy og ringe henne etter ultralyd o.l. Mens min egen mor har spurt om å få være med på ultralyd..legetimer..jordmortimer..ja alt..i tillegg har hun spurt om å få komme med en gang babyen er ute..jeg har sagt nei til alt, men at hun skal få komme når babyen er ute, men at VI bestemmer når... Når hun maser sånn blir det liksom til at jeg automatisk ikke vil involvere henne..høres helt teit ut sikkert for mange av dere, men når man aldri har hatt en veldig nært forhold til sin mor, så blir det hvertfall unaturlig at alt liksom skal være gull og grønne skoger mellom oss nå.. Hun sier det er jo hennes blod og, ja , det er det, men det er VÅR unge, og hennes BARNEBARN.!

Skrevet

Takk for synspunkter! Virker ikke som om jeg er helt unormal i hvert fall!! Virker bare som om jeg må stole på hva jeg følger og si ifra, selv om det er vanskelig.. Vil jo ikke såre noen. Men det er nok bedre å såre andre enn seg selv! For tenk hvor sint jeg blir på meg selv hvis det jeg minnes fra fødselen er svigermor som står og henger i døra og kaster seg over ungen så fort den er ute!!!

Skrevet

Hun mener det helt sikkert godt, og gleder seg sikkert masse til barnebarnet kommer. Men enkelte ting vil en være to om-for vår del har det ikke vært noe spørsmål om andre skal være med på fødsel eller UL, og ingen har prøvd å involvere seg i det heller. Dere skal starte en familie, og enkelte øyeblikk er verdt å dele mellom dere to.

Jeg ville kanskje tatt dette opp med svigermor på en veldig konstruktiv måte, og si at de kan se bilder ol etterpå. Eventuelt kan du, som du selv sier, la sambo snakke med moren sin. Blir det lagt fram saklig og konstruktivt, blir det forhåpentligvis ingen som blir veldig skuffet og såret, men kanskje det oppstår forståelse for dette?

For min egen del har jeg en svigermor som selv hadde en svigermor som involverte seg i ALT, og derfor er hun veldig obs på hvor grensene går. Av den grunn går det faktisk greit å bo i nabohuset =) Men til tider skulle jeg ønske hun kanskje involverte seg litt mer, selv om jeg vet at hun gleder seg kjempemasse, og at det første barnebarnet er veeeeldig etterlengtet. Men alt i alt er jeg heldig, og er godt fornøyd med svigermor. Hun gjorde et kraftig overtramp for noen år tilbake, men da fikk hun kraftige tilbakemeldinger, og alt er bra den dag i dag.

Lykke til!

Skrevet

Hadde ikke orket tanken på at svigermor skulle stått og "glanet" mellom beina mine heller jeg da.............og kanskje fortelle en eller annen seinere at "du sku sett".......osv!!!!

Neeeeeeeei fødselen er privat!!!!!!!

Si i fra på en pen måte så skjønner hun deg nok.........det burde hun i hvertfall gjøre!

Lykke til=)

Skrevet

Hun har jo gått waaaaaaay over the line her !!!! Så lenge hun ikke har blitt invitert med på noen av delene, burde hun vel skjønne litt selv... Huff! Dere må jo bare si i fra til henne. Hun blir kanskje litt skuffa først, men så ordner det seg nok :)

Lykke til :)

Skrevet

veldig lurt tips det en skrev her, at du skal si fra til lege/jm at du ikke vil ha nadre inn på fødestua! Hun høres ut som hun kunne være "frekk" nok til å komme selv om du har sagt nei... Så det ville i alle fall jeg ha gjort!

Skrevet

Svigermor har en del sider jeg kan styre meg for, og kanskje skulle jeg ønske hun var bittelitt mer interessert egentlig:) Men å invitere seg selv med på UL og fødsel, det har hun ikke gjort enda:) Og det tror jeg hun holder seg for god til... eller at hun ikke vil!

Du må sette grensene for din kropp, der kan ikke samboern din heller si noe. Da min samboer ikke kunne være med på en UL (har hatt flere), så gikk jeg med en venninne som jeg følte meg komfortabel med.

Så her er det bare å si fra på en skikkelig, men bestemt måte at akkurat disse tingene er deres, og hun ikke kan delta på riktig alt. Kunne forøvrig ikke tenke meg å hatt med mamma heller... det blir for nært på en måte:)

Gjest Ut på tur
Skrevet

Når det gjelder undersøkelser i forbindelse med svangerskapet og fødselen er det to personer som har noe å si Den første er deg og det er du som har vetorett. Den andre er mannen din og han må føye deg.

Du er på en UL som ikke er bare for "kos" det er en undersøkelse. Du skal diskutere ting som gjelder DIN kropp på et MEGET intimt og personlig plan.

Jeg ville helt klart ha forklart min mann at han hadde bare å være på mitt parti. og så gi beskjed til svigermor at dere to har bestemt at den UL dere skal på er det bare dere to som skal være med på. Han bør også fortelle sin mor at når det kommer til fødselen så er det DERE som skal invitere henne på besøk når DERE er klar.Det vil si at hun kanskje må vente til besøkstiden dagen etter barnet er født akkurat sånn som alle andre må. Dersom min mann hadde nektet å ta denne snakket tror jeg at jeg hadde truet med å sende med min mor neste gang han skal til en undersøkelse hos lege el.l, spesielt dersom det er en der buksene må av ;)

Hadde det ikke vært for at undersøkelsen var allerede i morgen hadde jeg ringt sykehuset og forklart situationen og spurt om det var mulig å få byttet time... og ikke fortalt svigermor når den nye timen er.

Men uansett mannen din har forpliktet seg til å holde ditt parti nå, ikke holde med sin mor :)

Håper å lese her inne i morgen at det blei bare dere to på undersøkelsen.

Lykke til

Det er jo helt tydelig at du her må ta en snakk med sykehuset og forklare at det ikke er aktuelt med noen som helst på besøk under fødselen og kanskje også forklare at det også gjelder svigermor som jobber på sykehuset.

Skrevet

Herremin, nå har hun jo fått være med èn gang på UL, og det burde da vel holde i massevis!!

Få sambo til å si ifra at denne gangen vil dere dra alene, eller evt si det selv, hun har jo ingen rett til å bli sur for det, det er jo ikke hun som skal på UL, det er du.

Og jeg kan heller ikke skjønne at hun får seg til å spørre om å være med på fødselen. Hadde du ville hatt henne med, hadde du nok spurt henne!

Vi satser på at hun mener det godt, men må også kunne tåle et nei når hun får seg til å spørre om slike ting.

Ønsker deg lykke til.

Gjest Ut på tur
Skrevet

hvordan gikk det på UL i dag... kom hun ?

Skrevet

Sett ned foten nå, ikke gi etter og rissikér at du sitter med vonde følelser og bitterhet etterpå. Det å oppleve overtramp setter spor i forholdet ditt til henne, og til og med kanskje litt til samboeren også, og det ville være leit. Det er ditt ansvar, dessverre virker det som du må slåss litt for det også. Bedre å gjøre det nå. Tenk om du står der midt under fødselen og skulle ønske henne pokkerivold, og så skal du greie det da? Det kan bli litt for tøft.

Skrevet

Jeg synes det er ubehagelig når svigermor kjenner på magen min uten å spørre om lov... Hun har ul-bildet hengende på veggen:)

Skrevet

vis hun inviterer seg selv syns eg det er å gå laaangt over streken!!

eg hadde satt ned foten og sagt nei! og sakt det var noe du og din sambo vil alene. hun skjønner nok det. eller hun bør vertfall skjønne det!

Skrevet

Var GLAD att hon bryr sig...hær i gården er svigermor bara upptagen/intresserad av sig selv...

Men det er ju upp till er hur mycket ni vill tillåta henne och vara med..hon måste ju godta ett nej.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...