Gå til innhold

Min fødehistorie, #Lang#

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går å legger meg 5/6, mamma er her på besøk så vi skravler en stund før vi sovner.Våkner halv 2 på natten å må tisse. Klokken to våkner jeg av at jeg kjenner noen dråper sildre, går på do igjen og lurer på om jeg har blitt inkontinent :-) Plask sier det, og før jeg rekker doen ligger det ca 2-3 ml vann på badegulvet. Måtte legge litt dopapir på det for å se om det var urin, men nei. Blank væske med litt blod i. Tar på bind og kl 03.00 svosj, der fylles bindet. Vekker mamma (som er sykepleier), og sier at vannet har gått. Ringer til føden, de sier jeg godt kan komme inn til sjekk hvis jeg vil, men samboer er på nattevakt så jeg vil vente.

Sender melding til ham, og han er rolig siden vi tilfeldigvis hadde en ekspert her den natten. Sier til ham at det er bare å bli ferdig med vakten sin.

03.30 Slimproppen begynner løsne.

04.00 Ringer sambo og spør om han kan komme hjem allikevel :-)

04.30 Får skikkelige "kynnere" som varer i opp til fire minutter, men ikke noe regelmessig mellom dem. Skifter bind for 3 gang, kommmer litt og litt vann.

05.15 Sambo kommer hjem, sjefen hans kom på jobb for ham.

05.30 er vi på sykehuset. Blir satt til CTG(?) registrering. Der ser de ri-aktivitet, og vi kan bare bli på avdelingen, for de har det så rolig. Får en fødestue hvor vi kan slappe av.

Så forsvinner tids perspektivet, fordi klokken min stopper!!!!

Vi slapper av, og tiden flyr. Riene blir sterkere og strekere, men lite skjer med åpningen. Sitter ca 1 timer med dusjen på mage/rygg, og det hjelper veldig. Etterpå blir det så varmt at jeg må ha en pause, så tar jeg en ny time i dusjen. Spiser og drikker litt innimellom. Blir undersøkt men lite skjer. Får prøve lystgass, og det hjalp veldig på smertene!

Har vel fortsatt bare 3 cm, da jeg blir fullstendig borte (husker ikke noe), for riene kom så tett, hører jordmor sier til noen at nå ringer vi anestesilegen så får hun epidural. Epiduralen virket best på bare en side, så jeg kjente riene i høyre del av låret, men alså: En halv epidural er bedre enn ingen epidural!!! Og det var jo himmelsk! Ble jo "normal" igjen, kunne komme meg opp av senga å stå å jobbe i prekestol. Sitter litt på huk, for å få henne nedover i bekkenet. Bruker lystgassen innimellom.

Det åpner seg jevnt og trutt. Spiser noen brødskiver og drikker vann, Lillesøster har kommet med fly, både hun og sambo skal være med på fødselen. Mamma vandrer i gangene på sykehuset. På den siste undersøkelsen sier jordmor at nå er det 7 cm åpning + en liten kant framme. Spør om jeg klarer stå mere og gjerne henge litt framover for å få bort kanten, joda jeg jobber som bare det!

Så husker jeg ikke mer før jeg ligger med pressrier. Og på 8-12 press så er hun ute. Trodde aldri hun skulle komme ut, for jeg kjente ikke at hun kom nedover før på de 3 siste riene. (På dette tidspunktet hadde de slått av epiduralen uten at de sa no, slik at jeg skulle kjenne og jobbe med riene) Vet ikke hvorfor de snakket om å klippe meg, men de bedøvde meg ihvertfall, jeg kjente ikke noe til det. Men da bedøvelsen var satt, tenkte jeg at "nå er jeg bedøvd, så nå skal hun ut"! Før siste pressri sa jordmor at nå er hun straks ute, når jeg sier stopp må du stoppe og puste fort, slik at du ikke revner. Rien kom og jeg presset, de ropte stopp, jeg stoppet og pustet som en helt, men rien fortsatte jo å jobbe så ut kom hun kl 21.24 den 6/6.

Hun hadde navlestrengen en gang rundt halsen, og det var lite med skriking, men hun satte blikket rett på pappan sin og blinket til ham. De var raske med å få bort navlestrengen, og hun gråt sikkert i 10 sek, så lå hun bare på brystet mitt å kikket på oss. Vi var helt fortumlet alle sammen. Husker at jeg spurte om det var gutt eller jente, bare for å være sikker, og det var en jente, akkurat som vi hadde fått vite på ul uka før. (Hun hadde siden uke 32 hatt uregelmessig hjertelyd når jeg lå på rygg, så i uke 36 ble vi sendt på ul for sikkerhets skyld). Tante Tina klippet navlestrengen, for det ville helst ikke pappaen. Jeg fikk en revne som var helt overfladisk, fikk satt noen sting på den.

Kl 01.15 får vi flytte fra fødeavdelingen og til barselhotellet, dette fordi jeg hadde født selv, babyen var frisk og rask, og jeg hadde melk og hun diet. Fantastisk å være der! Pappan betaler bare 250 kr natta, og det er inkl frokost. Barnepleieren fulgte oss ned dit, og der ble vi mødt av jordmoren som hadde vakt der nede. Skulle det være noe så var hun 2 dører lengere borte, så vi følte oss trygge. Nå skulle vi sove!

Våknet på natta av at babyen gulpet og kastet opp, fikk snudd henne på mage, og trodde at hun ikke fikk puste. Hun kastet opp fostervann og melk. Ingen hadde sagt til meg at de kunne være kvalme, så jeg fikk nesten ikke sove ordentlig etter det. Hun kastet opp en gang til, men så var det stopp. Hun sov som bare det, og det gjør hun enda. Synne er 1 uke+ 1 dag i dag. Det er helt fantastisk å bli kjent med et helt "ferskt" lite menneske. Man blir aldri mett av å se på henne. Så jenter gled dere, det er ikke noe annet i verden som er så fint som å bli mamma og pappa!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ut som en fiin fødsel! Er så morro å lese.

Gratulerer med lille Synne!!

Skrevet

GRATULERER!! kjempe fin fødsel da!!! ble strippet idag..auau.. håper jeg får sett nurket mitt veldig snart! lykke til videre..

Skrevet

Gratulerer så masse.. deilig å være ferdig tenker jeg.....

Hvor stor var jenta di?

Skrevet

Grattis!

Jeg lurer også på hvor stor hun var, for det var vel 3,5 uker för terminen eller? Jeg har termin 26 og må si jeg har begynt å vente bitte litt....vil så gjerne se babyen vår snart!!!!

Skrevet

dytter denne litt....

Skrevet

Gratulerer så masse med jenta! :)) Kos dere masse! Jeg har tenkt å komme etter så snart som mulig..!! :)))

Skrevet

Gratulerer så mye :-)

Skrevet

Hei! Hun var 3570 gr og 51 lang. Så hun var stor nok til å komme! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...