Gå til innhold

Trenger hjelp! FORT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er vant til maisgrøt med utpumpet mm i. Kan Hun få et måltid av den hvetegrøten (også 4 mnd) som skal blandes med vann, eller må den tilvennes forsiktig? Hvor forsiktig i såfall. Hun er 5,5 mnd gammel, og det er 4 mnd grøt det er snakk om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

la jenta spise det ho vil.... I værste fall kaster ho opp eller driter tynt.... Slikt overlever mann...

Skrevet

Og du vet det er mme i den, ikke sant?

Skrevet

Ja, det er skikkelig kult med cøliaki...

Skrevet

Jeg har bare den grøten som kan blandes med vann her nå. Jeg er ikke hjemme, og håper å slippe å utsette pga en handletur først. Det er hvete som er i den 4 mnd grøten som blandes med vann ja (har ikke kartonegen her)? Jeg vet det er mme i den ja, men er det dumt til ett måltid? Etterhvert må hun jo få grøt med mme? Jeg kan jo ikke pumpe helt til hun ikke spiser grøt lenger. Eller er det ikke mme i de grøtene som er fra 6 eller 8 mnd og oppover?

Skrevet

Forstår situasjonen din.

Amm først, da. Og ikke så alt for mye nå med en gang. Noen ts?

Er du hos venner hadde jeg heller fått meg en gulerot eller potet, kokt den ihjel i mikroen og most og gitt den blandet med litt vann...

Skrevet

bare gi henne det du .. hs sa til men at den 4 mnd hvete blir overdrevet .. den er tilpasset små mager og , men man skulle ikke begynne med den ... men så lenge hun har spist den andre og det gikk greit så er det bare og la hun spise hveten..

Skrevet

cøliaki???? Hvorfor er den fra 4 mndr hvis denm kan fremkalle cøliaki? Det er vel ikke noe farlig i den?

Skrevet

Sukk.

Ikke la meg komme igang med en større utgreiing nå da...

Hakke tid til å ta hele leksa om gluteninnføring, Nestle og alt det der akkurat nå. Hvete har gluten i seg. Det kan føre til cøliaki om man har talent for det.

Se i brosjyren du fikk fra helsestasjonen, Mat for Spedbarn.

Skrevet

hjelpes expat..hva i huleste har truffet deg??

måte på svar du gir!!

Så flott at du har klarer å pumpe ut mm til grøten i tillegg til at du ammer henne! Beundringsverdig!

Jeg ville vært litt forsiktig med å gi henne et helt måltis med hvetegrøt første gangen hun prøver det..er jo litt hardere for magen en den milde maisgrøten som er blanda med mm! Hva med å amme henne først,for så å "fylle opp" med grøt etterpå?

Skrevet

Javel... Var jo bare et spørsmål da...

Skrevet

Lang uke, huff...

Blir også så immari frustrert over enkelte produsenter av spedbarnsmat...

Se ellers linken jeg la inn over...

Skrevet

det går sikkert fint. lykke til

Skrevet

Svarene til expat høres kanskje for noen litt rare ut, men jeg oh Expat har laang historie, og det er mange andre parametere som hun tar hensyn til i svarene hun gir meg.

Løsningen ble at jeg sendte gubben på 7-11 i nærheten mens jeg ammer henne så mye jeg klarer (jeg propper alltid i henne så mye pupp jeg kalrer før jeg gir grøt). Så håndmelker jeg ut melk og blander i maisgrøten og gir henne etterpå. Dermed blir det slik som hun er vant til. Eller, hun får jo vanligvis grønnsaker på formiddagen, men det ble mer styr enn å dra ut å kjøpe mer grøt. Hun får den grøten hun er vant til i hvertfall.

Skrevet

Takk Ellie, det er nettopp det...

Ellers en fin plan!

Grøtpulveret kan du inntil videre ha i fryseboksen, forresten, da holder det seg til det er tid for det!

Skrevet

Som Expat sier må du ihvertfall introdusere grøt med gluten gradvis - å pøse på med fulle porsjoner er ikke anbefalt.

_ og dere som skriver at det ikke kan være farlig tar feil. I land der det spises mye mel med gluten og introdusjonen starter tidlig er cøliaki svært utbredt.

Så uansett når man staret introduksjon av gluten bør det skje gradvis - aldri full porsjon selv om man tidligere har gitt full porsjon av glutenfri som mais. Man kan feks blande i ts for ts over tid (hvertfall en uke....gjeren lengre tid)

Skrevet

Det går fint. Hvetegrøten er ikke vår, den tilhører de vi er på besøk hos. De gir den hver dag. Og vi gir jo maisgrøten hver dag, så vi får nok brukt opp den. Men hvordan er det med grøter når de blir eldre da Expat? Er det slik at alle de skal blandes med mm eller inneholder mme da? Da tenker jeg på de grøtene som er fra 6 mnd og 8 mnd osv. Jeg kommer jo neppe til å orke all den pmpingen når hun blir eldre. Eller må jeg det?

Skrevet

Neida, selvfølgelig kan du etterhvert bruke mme grøt!

Det er jo kjempefint at du orker så lenge du gidder, men ikke nødvendig for evig!

Men det er litt tullete å innføre to ting på en gang, både hvete og mme på en gang, reaksjon og du har ikke peiling på hva det var!

Så for eksempel så tar du en dag mme oppi grøten hun vanligvis får, går det greit i tre dager, så kan du da bytte til grøten med noe annet enn maisen. Vi introduserte gluten med havre, forresten. Den er det mindre i.

Skrevet

Ok. Takk Blomman og Expat. Jeg venter så lenge jeg kan. Har jo noen liter mm i frysern også, og de begynner jeg ikke å bruke før jeg ikke gidder å pumpe mere. Eller, jeg bytter den ut med ny dersom datostemplingen nærmer seg slutten. Finnes det 6 mnd grøt som blandes i mm? Og 8 mnd?

Når bør jeg begynne med 6 mnd grøt? Når hun bikker 6 mnd om to uker, eller vente litt til? Er det næringsinnholdet som endres da, eller er det andre årsaker til at man eventuelt ikke bør vente for lenge med å gå over til 6 mnd grøt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...