Tigerpuz Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Til dere som kan å tove i maskin, er det noen som kan fortelle meg hvordan det gjøres? Og går det an å tove Mor Åse babyull-garn fra Rema 1000? Har funnet en oppskrift på musetøfler, og tenkte jeg da kanskje kunne bruke Rema sitt garn, hvis det funker å tove det da.. Veldig takknemlig for de svar jeg får!
*Kattemor* fikk jente Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 For at strikkeplagg skal tove må de være strikket av 100% ull, ikke superwash og ikke bleket hvitt. Du kan bruke ullgarnet fra Rema til toving. Mener å huske at babygarnet fra Rema var blanding av akryl og merinoull, og kan derfor ikke toves..
*Kattemor* fikk jente Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Glemte å svare på hvordan du tover i maskin =) Bruk noen spiseskjeer grønnsåpe eller milo, og vask strikkeplaggene på 40/50/60 grader. Dette må du bare prøve deg frem på, der er ingen fasit da maskiner tover forskjellig. Om du legger ei utvaska dongeribukse sammen med det du skal tove, toves plaggene mer =) Håper dette hjalp deg på vei, lykke til =)
Tigerpuz Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2007 Det står at det er 50% ren ny ull og 50% courtelle og produsert av sandnesgarn.. Men det går kanskje ikke an å bruke det da... Men hvordan skal man vaske det for at det skal toves, grader også videre...
Tigerpuz Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2007 Tusen takk for svar.. Så ikke at du svarte på det med tovinga før etter at jeg skrev innlegget...
*Kattemor* fikk jente Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Om du ser på svar nr 2 finner du det ut =)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Vask det som skal toves på vanlig vask, 40 eller 60 grader. Spørs hvor mye du vil ha det tovet. Bruk litt Milo. Er det mye tøy i maskina toves det mer. Start gjerne forsiktig med 40 grader, kan bare tove det en gang til om du synntes det ble for lite tovet.
Shoosa Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Det er sikkert ikke så dumt å strikke en liten prøvelapp hvis du er usikker på om det tover i det hele tatt. Du trenger ikke kjøre den i maskin for å sjekke om det tover, holder å legge den i grønnsåpevann og gni en stund. Det går selvsagt treigere, men du får i det minste sjekket at garnet tover seg. Eventuelt kan du strikke en mobil-lomme, hvis du syns fargen er ålreit. Der har det ikke så fryktelig mye å si om det tover mye eller lite, og det er mer motiverende å strikke enn en prøvelapp.
Hoppetussa Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Kjempedumt spørsmål... Grønnsåpe eller milo - bør det legges i vaskeball eller i såpepulver-kammeret? Nå leste jeg kjapt over her, er ikke sikker på om det ble nevnt, men det kan være lurt å vaske ulla med ei gammel dongeribukse e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå