Gå til innhold

EPILIPSI OG PRIORITRET B.HAGEPLASS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet noe om eller har hørt noe om man får prioritert plass i barnehagekøen, dersom mor eller far til barnet har epilepsi?

Er i full jobb, og går på medisisner..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg søkte mener jeg jeg leste lista, og den inneholdt noe om kronisk sykdom hos foreldre eller barn... det var i Bergen.

Kan du ikke ringe og høre da?

Skrevet

ja jeg vet det.. men jeg er så redd for at det skal brukes mot oss på noen måte.. det er jo så mye myter og fordommer mot epilepsi..

Skrevet

Nei, det er vel heller en fordel, vil jeg tro!

Skrevet

Og ellers er jeg kanskje uinnformert, aner ikke om myter og fordommer med epilepsi...

Annet enn at det er ganske kjipt å ha det... Og at man kan funksjonere stort sett fint på medisiner, men ikke kjøre bil?

Skrevet

Du vil bli priroritert barnehageplass dersom du har epilepsi. Få et vedlegg fra legen din der han presiserer at pga dette vil barnet har fordel av barnehageplass. Ja, det finnes mange fordommer blandt forlk flest når det kommer til epilepsi, hadde det selv som barn/ungdom, så dette har jeg selv fått merke på kroppen og som fordommer flest, stammer de fra uvitenhet. Men du skal vite at de som sitter og jobber med dette, er profesjonelle og vet bedre. Jeg kan garantere deg at det ikke vil bli brukt mot deg!

Men søker du barnahgeplass nå fra høsten av, kan det hende du er ute i seneste laget, og må vente til noen takker nei til den plassen de har fått tildelt, eller slutter.

Ta en telefon til barnehagekontoret og hør med dem. Lykke til :-))

Skrevet

Jeg snakket med barnehagekontoret og de sa at vi måtte ha "behov for daglig avlastning til barnet" for at det skulle være aktuelt.. Det er jo heldigvis opptil legen og avgjøre..

Da gjelder det og vinkle det slik at det er viktig for oss og at hvredagen blir uoverkommelig, hvis vi ikke har daglig avlsstning til barnet..

tusen takk for tips, stella polaris:-)

Skrevet

Men er hverdagen uoverkommelig uten barnehageplass pga at et an foreldrene har epilepsi?

Det jeg vet om epilepsi er at det er ulike grader av anfall (petit mal- grand mal) og at etter et anfall kan man ha behov for mye hvile og søvn.

Da skal man ha ganske kraftige og hyppige plager for å ha behov for daglig avlastning...

Har de med epilepsi noen plager "mellom " anfallene som gjør hverdagen vanskeligere??

Tror nemlig det skal en del til for å stille forran andre i barnehage køen.

Når du skriver at legen må "vinkle det slik at hverdagen blir uoverkommelig" høres det ut som om du ønsker å vri på sannheten sånn at det høres verre ut enn det det er og dermed få barnehage plass... Mulig det ikke er det du mener, men hvis det er det så er det jo utrolig simpelt gjort............

hva mente du egentlig med den setningen?

Skrevet

Vel, jeg har hørt om andre som har en sykdom som slettes ikke har vært kronisk, men de har allikevel "brukt" det slik at de får plass, så begynner de og jobbe etter stund.

Det jeg mener med og vinkle det, er at det er vanskelig og forklare for utenforstående Men si det enkelt, hvis hverdagen går greit og rutiner er på plass og det er nok søvn og hvile og lite stress osv, går det som regel greit. Hvis det er mye uregelmessigheter, dvs lite søvn, mye stress osv, blir det mye værre og oftere anfall.

Dette resulterer i at hvis vi ikke har plass, må han være hjemme med barnet, og jobbe om kvelden\ natten\helgen, som da vil føre til ekstremt stress og lite søvn. Han vil da få flere anfall og er heller ikke i stand til og ta seg av barnet.

I tilegg finnes det et hav av bivirkninger av medisinen, som på en måte er vasnkelig og kartlegge, fordi medisinene har vært der i 20 år.

Det er derfor vanskelig og si hvordan han hadde vært uten medisinering, uten at jeg vil gå nærmere innpå det her.

OG, jeg ønsker ikke og snike i noe kø..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...