Gå til innhold

Til spesialgruppe i bhg eller ikke..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så i tvil om hva vi skal bestemme oss for, og vi må gi et svar i morgen... Altså:

Eldste gutten vår på 4 er valgt ut til å bli støttebarn i en spesialgruppe for barn med talevansker. Det blir 6 "normale" barn, deriblandt gutten vår, og 6 barn med en eller annen form for taleproblem. Alt personellet i denne gruppen vil bli nytt i forhold til nå, og kun et par av barna er kjent fra før.

Alternativet er en gruppe med barn uten spesialbehov som vil bestå av over 20 barn, deriblandt bestekompisen til gutten og andre som han kjenner nå (selv om de ikke er i samme gruppe nå heller). Personellet her er kjent.

Vi har snakket med gutten, men selvsagt vet han ikke så mye hva vi snakker om og ut i fra svarene han gir ser vi jo at han ikke skjønner så mye. Når man da vet om gutten at han gjerne vil gå i samme gruppe som bestisen, men blir veeeeldig sjenert og tilbaketrukket i store forsamlinger + at vi har hatt en del problemer hjemme mellom far og sønn (skriking, kjefting etc., som riktignok er veldig mye forbedret den siste tiden) - hva skal jeg velge? Gutten er meget delikat og sensitiv mentalt sett og jeg engster meg for at det kanskje kan komme barn med andre spesialbehov som f.eks. opptar alle resursene eller som er mer ukontrollerbare (f.eks med Asbergers syndrom etc.).

Setter virkelig pris på innspill, jeg vil bare at gutten min skal ha en lykkelig og bekymringsløs tid i barnehagen, men det er allerede et ork å få ham dit nå for han vil ikke gå dit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det går jo an å prøve det for en liten periode?

eller?

Skrevet

Jeg har tenkt på det, men han byttet til ny bhg etter jul, og iom. at han er litt sårbar har vi ikke lyst å flytte rundt på ham hele tiden. Han bruker veldig lang tid på å finne seg til rette en plass.

Skrevet

jeg ville sagt ja til det jeg! det er en enorm lærdom for din gutt å omgås disse andre barna.

Jeg gikk selv på en treningsskole for psykisk utviklingshemmede i steden for normal førskole. (altså året før jeg begynte på skolen)

vi var da 2 normaltfungerende barn, meg og en gutt til. også var det 5-6 psykisk utviklingshemmede. jeg stortrivdes der!!!

Skrevet

det virker vel litt som om barnhagen og dere er litt uenige om han er klar for en sånn gruppe eller ikke......

har du snakket med de om at du er litt skeptisk?

kan jo hende han oppfører seg annerledes i barnehagen enn hjemme?

og så kan det jo hende at det kan være godt for han også.. for sin egen utvikling-å bli litt herda på en måte.....?

Skrevet

Du må først og fremst tenke på hva du mener er best for gutten din - er det ikke det vi har mammaer til:):):):). Hvis du mener det er best være sammen med bestekompisen sin - ville jeg ha valgt det.....selv om jeg vet jeg kommer til å få pepper nå......

Skrevet

ser forresten at du skriver du er redd for at disse andre barna skal kreve alle voksenresursene. det er helt sikkert satt av et visst personale til disse barna med spesielle behov, og også noe tilmålt disse "normale" barna. tror ikke du skal tenke på det.

tror denne gruppa med færre barn kommer til å finne på mye gøy, og både de spesial-barna og de normale vil lære masse. også blir det helt sikkert roligere, og det blir jo mer voksne enn i en vanlig barnegruppe, fordi det kreves det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...